برگزاری جلسه هیات امنای پژوهشكده بیمه با حضور رئیس كل بیمه مركزی

جلسه هیئت امنای پژوهشکده بیمه با حضور دکتر علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیات امنای پژوهشکده بیمه، دکتر محمدمهدی عسگری دبیر هیات امنا و رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر پرویز خوش‌کلام خسروشاهی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس کمیسیون دائمی پژوهشکده بیمه، دکتر شهاب کسکه نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مژگان خانلو نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور ، اعضای هیئت امنا و معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش دنیای بانک و بیمه از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در جلسه هیات امنای پژوهشکده بیمه که روز سه‌شنبه 19 دی ماه 1402 به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار گردید، ضمن بررسی و تصویب برنامه عملیاتی و راهبردی پژوهشکده بیمه برای بازه چهار ساله 1403 تا 1406، گزارش عملکرد پژوهشکده بیمه در سال 1401 در سه حوزه ریاست، معاونت پژوهشی و معاونت پشتیبانی ارائه شد. همچنین صورت‌های مالی سال ١٤٠١ پژوهشکده موضوع گزارش حسابرس مستقل تایید و مجوز راه اندازی چهار گروه پژوهشی جدید شامل «آینده پژوهی در بیمه»، «بیمه و مخاطرات طبیعی»، «مدیریت بیمه» و «داده‌کاوی در بیمه» صادر گردید. در این نشست با راه‌اندازی مرکز نوآوری صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه نیز در راستای تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت شد.
در این نشست دکتر علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس هیات امنای پژوهشکده بیمه با ابراز خرسندی از حضور در جمع هیات امنای پژوهشکده بیمه و قدردانی از رئیس پژوهشکده بیمه برای یک سال فعالیت موثر در حوزه بیمه و تکافل، بر ضرورت انتقال نتایج کاربردی پژوهش‌های پژوهشکده بیمه به بیمه مرکزی در راستای بهبود وضعیت صنعت بیمه کشور تاکید نمود و خواستار تقویت بیش از پیش ارتباط پژوهشکده بیمه با صنعت بیمه شد.
دکتر استادهاشمی با تاکید بر لزوم ایجاد راهبردهای اساسی در صنعت بیمه کشور، از عضویت بیمه مرکزی در شورای هماهنگی بیمه‌گران پایه خبر داد و تصریح کرد؛ تشکیل شورای سیاست‌گذاری پژوهش‌های حوزه بیمه سلامت در آینده نزدیک و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده بیمه در کنار سایر پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط با موضوع فعالیت این شورا در دستور کار شورا قرار گرفته است.
رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس هیئت امنای پژوهشکده بیمه همچنین تاسیس چهار گروه پژوهشی جدید در پژوهشکده بیمه را از نیازهای صنعت بیمه برشمرد و تاکید کرد تاسیس گروه‌های پژوهشی جدید، فعالیتی ارزشمند و حرکتی مثبت است که به تسریع و تسهیل روند تبدیل پژوهشکده بیمه به پژوهشگاه صنعت بیمه نیز کمک خواهد کرد.
دکتر استادهاشمی با تاکید بر تقویت مشارکت صنعت بیمه در وبینارهای داخلی و بین‌المللی پژوهشکده بیمه، فصلنامه تازه‌های بیمه ایران و جهان مشتمل بر آخرین رویدادها و دستاورهای صنعت بیمه، تکافل و مالی اسلامی جهان را  اثری ارزشمند دانست و تصریح کرد این نشریه تاثیر به سزایی در به روز رسانی دانش تخصصی صنعت بیمه کشور خواهد داشت و لازم است که به صورت گسترده در سطح صنعت بیمه منعکس گردد.
وی در پایان با اشاره به تغییر روند فعالیت و ایجاد پیشرفت‌های محسوس در اقدامات و دستاوردهای پژوهشکده بیمه در سال گذشته، از رئیس و کارکنان مجموعه پژوهشکده بیمه، اعضای کمیسون دائمی و شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه قدردانی و ابراز امیدواری کرد این روند در سال‌ آتی نیز ادامه یابد و در آینده نزدیک شاهد تبدیل شدن پژوهشکده بیمه به پژوهشگاه صنعت بیمه کشور باشیم.
رئیس پژوهشکده بیمه در این نشست با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در پژوهشکده بیمه شامل نگارش طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی، تالیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات و اسناد  علمی، ورود به عرصه‌های جدید تحقیقاتی متناسب با نیاز روز صنعت نظیر تکافل، فناوری‌های نوین، دانش بنیان و آینده‌پژوهی، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، ایجاد شورای فقهی صنعت بیمه، پیگیری راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک، برگزاری نشست‌های تخصصی با نخبگان پژوهشی صنعت بیمه و برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد، توسعه تعاملات بین‌المللی پژوهشکده با تمرکز بر نیازهای پژوهشی صنعت بیمه از ابتدای سال 1401 در دستور کار قرار گرفته است و حاصل آن انعقاد 11 تفاهم‌نامه همکاری شامل ۶ تفاهم‌نامه بین المللی با مراکز علمی و اجرایی کشورهای مالزی و امارات متحده عربی و 4 تفاهم‌نامه داخلی با مراکز حرفه‌ای و دانشگاهی کشور بوده است که در سال 1402 نیز این روند به شکل گسترده‌تری ادامه یافته است. دیگر اقدام پژوهشکده بیمه نیز تشکیل کارگروه تکافل و پیگیری اجرایی سازی نظام تکافل در صنعت بیمه کشور می‌باشد که تاکنون ۲۵ جلسه آن برگزار شده و در نتیجه این جلسات ۱۰ شرکت بیمه موفق به اخذ مجوز ارائه محصولات تکافل در صنعت بیمه کشور گردیده‌اند.
دکتر عسگری یکی از اهداف پژوهشکده بیمه در سال جاری را تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل در کشور عنوان کرد و افزود؛ شورای فقهی صنعت بیمه که با همت پژوهشکده بیمه از تابستان سال 1401 تشکیل شده است تاکنون بیش از ۴۰ جلسه برگزار شده و برنامه‌های اجرایی تکافل شرکت‌های بیمه را به لحاظ فقهی مورد بررسی قرار داده است. در حوزه بین الملل نیز نشست‌های حضوری و مجازی با کشورهای مختلف در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است که نتیجه آن انعقاد تفاهم‌نامه با مراکزی مانند دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی، دانشگاه اینسیف مالزی، موسسه آموزشی کینگز امارات متحده عربی و موسسه آموزشی لجند دبی بوده است و منجر به برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی در داخل و خارج از کشور گردیده است.
دکتر عسگری در پایان با قدردانی از رئیس و اعضای هیات امنای پژوهشکده بیمه اعلام کرد، پژوهشکده بیمه تمامی توان و ظرفیت خود را در جهت ادامه روند رو به رشد و تحقق اهداف برنامه راهبردی این مجموعه به کار خواهد گرفت.
شایان ذکر است در این نشست، اعضای حقوقی و حقیقی هیات امنای پژوهشکده بیمه نیز با قدردانی از اقدامات و دستاوردهای علمی واجرایی پژوهشکده بیمه در سال 1401 و برگزاری باشکوه سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه، بر ضرورت اجرایی‌سازی راهبردهای برنامه عملیاتی پژوهشکده بیمه با تشکیل کمیته‌های تخصصی، وزن‌دهی به اقدامات کلیدی و سنجش میزان موفقیت برنامه راهبردی حین اجرا، بهره‌برداری از ظرفیت‌های جوان دانشجویی و فعالان صنعت در راستای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه راهبردی و برقراری و رصد اتصال میان پژوهش و اجرا و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی حوزه بیمه تاکید کردند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا