برگزاری جلسه ششم كارگروه مدیریت ریسك پژوهشكده بیمه

در ششمین جلسه کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه که روز پنج شنبه 26 بهمن ماه 1402 با حضور اعضای کارگروه در پژوهشکده بیمه برگزار شد، شیوه‌نامه اجرایی فعالیت آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه ارائه و بررسی گردید.

به گزارش دنیای بیمه به نقل از پژوهشکده بیمه، در این نشست که به ارائه و بررسی شیوه‌نامه اجرایی فعالیت آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه اختصاص داشت، پس از معرفی مختصر آزمایشگاه ریسک، ضرورت آزمایشگاه ریسک به لحاظ قانونی، ملی، آموزش و همچنین مشاوره، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های مرتبط تبیین شد. همچنین چشم‌انداز و ماموریت‌های آزمایشگاه ریسک تشریح گردید.
بر پایه این گزارش آزمایشگاه ریسک با دید وسیع نسبت به مفهوم ریسک و با هدف ایجاد ارتباط علمی و کاربردی میان پژوهشکده بیمه، دانشگاه و صنعت، از ظرفیت خود در پیشبرد و توسعه فرایند ریسک در حوزه‌های مختلف بهره‌برداری خواهد کرد و هزینههای مرتبط با ریسک را تا حد امکان کاهش خواهد داد.
به علاوه، آزمایشگاه ریسک با ابزارهای علمی و عملی با به کارگیری فنآوری‌های جدید در حوزه فعالیتهای خود، اقدام به اندازهگیری ریسک و مدل‌بندی و طراحی سناریوهای مختلف برای فرایند ارزیابی و مدیریت ریسک می‌نماید و طرح‌ها بر اساس نیازهای روز جامعه و صنعت در این آزمایشگاه تعریف و عملیاتی می‌شوند.
مأموریت اصلی آزمایشگاه ریسک به طور کلی آموزش، مشاوره، اجرا و پیادهسازی طرح‌های مرتبط با ریسک حوزه‌های مختلف از جمله ریسکهای مالی، بانکی و بیمه‌ای؛ ریسکهای زیست محیطی و تغییرات اقلیم؛ ریسکهای سایبری؛ ریسکهای سلامت و تغییرات هرم جمعیت؛ ریسکهای مربوط به بلایا و حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی؛ ریسکهای اجتماعی؛ ریسکهای مهندسی و غیره می‌باشد و آموزش و همچنین مشاوره، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های مرتبط به عنوان زیر مجموعه حوزههای اصلی مدنظر قرار خواهد گرفت.
حوزه‌های فعالیت آزمایشگاه ریسک در دو دسته طرح‌های سفارشی و طرح‌های پیشنهادی سازمان‌ها و شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی، منابع انسانی، تجهیزا ت و زیرساخت‌های مورد نیاز، بازاریابی، جریان درآمدی و هزینه‌ها و منابع مالی مورد نیاز، از دیگر مواردی بود که در ششمین جلسه کارگروه مدیریت ریسک پژوهشکده بیمه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست ضمن ارائه برنامه عملیاتی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه، اعضای کارگروه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص موارد مندرج در شیوه‌نامه اجرایی فعالیت آزمایشگاه ریسک ارائه نمودند. همچنین بر ضرورت توجه به الگوهای داخلی و بین‌المللی آزمایشگاه ریسک، تفکیک ریسک‌های ملی از حوزه فعالیت آزمایشگاه و توجه به ریسک‌های سازمانی، موارد حائز اهمیت در راه‌اندازی کمیته خبرگان آزمایشگاه ریسک، توجه به ظرفیت‌های پژوهشکده بیمه برای راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک در فازهای مختلف، ضرورت چابکی فرایندهای آزمایشگاه ریسک، ضرورت تجهیز مناسب آزمایشگاه ریسک در راستای اهداف و ماموریت‌ها، ارائه خروجی‌های آزمایشگاه ریسک در قالب نرم افزارهای تحت وب و تجاری‌سازی آن‌ها، ضرورت تعیین سیاستگذاری‌های کلان و تبیین محدوده فعالیت در حوزه‌های مختلف، ضرورت تعیین قوانین بالادستی به خصوص در حوزه تامین داده‌ها، گسترش و تفکیک حوزه‌های فعالیت آزمایشگاه و جذب پیشنهادات برتر برای اجرای طرح‌های آزمایشگاه ریسک از طریق به فراخوان گذاشته شدن طرح‌ها در سطح صنعت تاکید شد.

 

 

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا