برنامه بانک مرکزی برای هوشمندسازی  بانکداری/تسلط بر منابع ارزی

بازگشت اعتبار به چک
وی افزود: از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه بانکداری الکترونیک در اقتصاد کشور می توان به اجرای قانون جدید چک اشاره کرد که اعتبار را به این سند اعتباری بازگرداند و بر اساس داده ها بیش از ۹۰ درصد چک های مبادله‌شده، وصول می شود. همچنین تعداد زندانیان مرتبط با چک از ۱۰ نفر در روز به یک نفر در سه روز کاهش پیدا کرده است که نشان از اثرگذاری اجرای قانون با کمک سامانه هایی مثل صیاد، محچک، پیچک و ..‌ دارد.
فرزین گفت: احراز هویت غیرحضوری اقدام مهم دیگری است که با کمک فناوری اطلاعات در شبکه بانکی برای مردم ارایه می شود و دستورالعمل آن توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
تفکیک ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب
رییس کل بانک مرکزی تفکیک حساب های تجاری را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در سال های اخیر برشمرد و گفت: بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری تفکیک شده است که از این میزان ۲ میلیون ۳۰۰ هزار حقوقی و ۱۰ میلیون حقیقی است و این امر به نظارت و مبارزه با پولشویی کمک شایانی به بانک مرکزی می کند.

 کاهش زمان  اجرای احکام در محاکم

وی با اشاره به  راه اندازی سامانه سیاق گفت: راه اندازی این سامانه  انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرده و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به حداکثر ۴ دقیقه در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. این اقدام موجب تحقق عدالت اجتماعی، تسهیل خدمات و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی شده است.
هوشمند سازی نظام بانکی
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: علی رغم اقدامات و پیشرفت ها هنوز مسیر طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب در بانکداری مرکزی و بانکداری تجاری داریم و باید در این مسیر به بهره گیری از فناوری های جدید ار جمله هوش مصنوعی توجه ویژه داشته باشیم.
فرزین در آسیب شناسی وضعیت موجود نظام بانکی گفت: نظارت جامع بر شبکه بانکی و حوزه پولی یکی از اسیب های موجود در اقتصاد کشور است و در حال حاضر نظارت هوشمند جامع و دقیقی بر فعالیت های پولی کشور وجود ندارد. حتی خود بانک ها نیز با توجه به گستره فعالیت ها و خدمات، بعضا نظارت کاملی بر اقدامات خود ندارند و هدف ما استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد نظارت دقیق بر بازار پول کشور است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم نظارت دقیقی بر بانک‌ها و گردش پول داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم در کشور بسیاری از نوسانات را مدیریت کنیم. باید پول را رصد کنیم و ببینیم چه مسیری را می‌رود. در حوزه ارز نیز با نظارت و بررسی دقیق از طریق هوشمندسازی اتفاقات مهمی رخ می‌دهد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: پول یک کالای عمومی است و کالایی خصوصی نیست؛ بنابراین باید بر آن نظارت باشد و کنترل شود. وقتی حکمرانی ریال مطرح می‌شود در واقع ریال باید حکمرانی لازم را داشته باشد تا دقیق بتوان نظارت کرد پول به کدام جهت می‌رود.
رئیس کل بانک مرکزی یکی  از مشکلات نظام بانکی را  عدم نظارت و عدم اجرای مقررات عنوان کرد و افزود : اگر نظارت دقیق داشته باشیم و قوانین به طور کامل اجرا شود، از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود به طور مثال  در پولشویی بحث اساسی نظارت است. شاید قوانین بسیاری تدوین شده باشد، اما باید نظارت شود که چه مقدار اجرا می‌شود و چه مقدار اثربخش بوده است. می‌خواهیم کاملا پول را رصد کنیم و مسیر آن را بدانیم و بانک‌ها را نیز دقیق رصد کنیم.
 تولید امار به روز با تاکید بر منافع ملی
رئیس کل بانک مرکزی گفت : آمار‌ها و داده‌های اقتصادی از سوی سازمان‌های مختلف منتشر می‌شود. البته در حوزه داده‌های کلان بانک مرکزی و مرکز آمار مهمترین مراجع انتشار آمار هستند. این اطلاعات و داده‌ها باید برای سیاستگذاری و قانونگذاری و پیش‌بینی آینده موثر باشند.
دکترفرزین با انتقاد از نحوه استفاده از آمار و اطلاعات شاخص های کلان اقتصادی در فضای سیاسی کشور گفت: داده های کلان اقتصادی بایستی ابزاری برای سیاستگذاری و پیش بینی آینده و جلوگیری از بروز بحران ها باشد ولی متاسفانه به ابزاری برای نقد عملکرد گذشته و حال تبدیل شده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر آمارها و شاخص های اقتصاد کلان، گذشته نگر هستند در حالیکه در دنیا به سمت استفاده از امارهایی رفته اند که پیش نگر و اینده نگر است و در جهت سیاستگذاری و تصمیم سازی مورد استفاده قرار می گیرد‌ و باید به سمت تولید آمارهایی با به کارگیری هوش مصنوعی برویم که در سیاست پولی و ارزی آتی ما مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ما در پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای مردم و فعالان اقتصادی دچار مشکل هستیم و این موضوع آسیب جدی به پایداری اقتصاد کشور می زند. باید به سمتی برویم که با پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی و کسب و کارها به پیشرفت اقتصاد کشور کمک کنیم.
فرزین با بیان اینکه  اطلاعات قدیمی و به روز نشده کمکی به سیاستگذاری در اقتصاد کلان نمی‌کند، افزود: در حال حاضر در سیاستگذاری‌ها کمتر از داده‌ها و اطلاعات به روز و بررسی روند داده‌ها استفاده می‌شود. مشکل در این است که اطلاعات تولید شده اصولا به روز نیست و بسیار مبتنی بر اطلاعات گذشته است این در حالی است که  باید آمار‌ها و داده‌ها به روز و مرتب منتشر شود. باید منافع ملی این آمار‌ها حس شود نه منافع سیاسی آن. ضمن اینکه از طریق داده‌ها بدانیم در کجا مشکل داریم و آیا توانسته‌ایم قیمت‌ها را کنترل کنیم و سیاست‌ها را به صورت موثر اجرا کنیم؟ باید آمار‌هایی که بتواند به سیاستگذاری و حکمرانی کمک کند تولید شود.
وی با بیان اینکه داده‌ها و اطلاعات به روز تجار و فعالان اقتصادی نیز در تصمیم‌ گیری‌ها کمک می‌کند، اظهار کرد: نهاد‌های مختلفی در کنترل تورم درگیر هستند، اما به هر حال مسئولیت اصلی ارائه، محاسبه و کنترل تورم بانک مرکزی است. البته در این چرخه در کنترل و ایجاد تورم سایر نهاد‌ها نیز نقش دارند که باید با بانک مرکزی همکاری کنند.
جنگ روایت ها برای اشفته کردن اقتصاد ایران
فرزین تصریح کرد:  مسئله بعدی انتظارات است که در پیش‌بینی پذیری اقتصاد نقش مهمی دارد. شرایطی به وجود آمده است که عده‌ای مرتب با عملیات روانی سعی در اخلال در شاخص‌های اقتصادی و نرخ ارز می‌کنند. همینکه آرامشی در بازار برقرار می‌شود با انتشار شایعات و خبر‌های نادرست سعی می‌کنند بر اقتصاد کشور اثر بگذارند. این جریان از خارج کشور مدیریت می‌شود. این جریان همواره انتظارات تورمی را در جامعه شکل می‌دهند.
وی با بیان اینکه  مبارزه با جریان خارجی که قصد بی‌ثبات سازی اقتصاد کشور را دارند نیاز به هوشمندسازی و اعتماد مردم دارد گفت : همه تلاش تیم های عملیات روانی زنده نگاه داشتن انتظارات تورمی نزد فعالان اقتصادی است و جنگ کنونی جنگ روایت ها است ؛جنگی میان روایت تیم های عملیات روانی برای دامن زدن به  اشفتگی و هرج ومرج اقتصادی و روایت بانک مرکزی برای تثبیت اقتصادی و برقراری آرامش کشور در جریان است .
رییس کل بانک مرکزی افزود: برای اجرای کامل برنامه حکمرانی ریال نیاز به رصد دقیق مسیر پول و ارز در کشور داریم چرا که معتقدیم پول و ارز کالای عمومی است و باید در راستای منافع ملی و رفاه مردم به کار گرفته شود.
رئیس کل بانک مرکزی  مسئله انتظارات تورمی را یکی از مهمترین مواردی خواند که سیاستگذار باید به آن توجه کند و گفت: موضوع انتظارات تورمی و نقش آن در تکانه های اقتصادی بسیار حایز اهمیت است و دشمن با علم به این موضوع با تیم عملیات روانی به شدت در حال فعالیت هستند. دائما در حال تولید نظریه هایی هستند که جهش ارز و تورمی و نقدینگی در پیش داریم تا با تحریک انتظارات تورمی به اهداف خود که تضعیف اقتصاد کشور است، برسند.
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد :‌اوج  شوک‌های ارزی کشور در سال ۹۰ در شرایط مازاد تراز تجاری ۵۵ میلیارد دلاری حادث شد وارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافت و این به دلیل جنگ روایتی و فضای روانی بود.
وی در ادامه گفت: مشکل دیگر پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است. در دهه ۹۰ تا کنون هر سال با تکانه های مختلف اقتصادی روبه رو بودیم و منشا بیشتر آنها خارج از کشور است و باید پایداری داشته باشیم تا آثار منفی را کاهش دهیم و باید پیش بینی و پیش نگری کنیم و سیاست لازم را اتخاذ کنیم تورم ها و نوسانات اقتصادی به این دلیل است که به موقع نمی توانیم تصمیم بگیریم.
ذخایر ارزی خوبی داریم اما ارز مفت نمی‌دهیم
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موضوع  انتظارات تورمی در حوزه ارزی گفت : در خصوص ارز برخی انتظارات روانی انجام می دهند  تیمی وجود دارد که با عملیات روانی موجب نوسان ارز می‌شوند و با مصاحبه‌هایی که انجام می دهند فنر قیمت ارز را بالا و پایین می برند و انتظارات فعالان اقتصادی را بالا می‌برند و اقتصاد را دچار مشکل می کنند. و برخی هر شب توییت می زنند که جهش ارزی داریم اما اتفاق نمی‌افتد. همه باید به بانک مرکزی کمک کنند زیرا هدف این بانک، ایجاد آرامش در اقتصاد است.
دکتر فرزین با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور  به لحاظ ارزی وضعیت بسیار است  و هیچ مشکلی در زمینه تامین ارز وجود ندارد تاکید کرد :بانک مرکزی بر منابع ارزی مسلط است ؛ اما ارز را مفت هزینه نمی کند  و براین نکته تاکید دارد که  ارز دست هر کسی است باید برگرداند و استثنایی ندارد.چراکه  ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است.
اجازه پولی شدن کسری بودجه را نمی‌دهیم
فرزین، سیاست تثبیت اقتصادی را سیاست قطعی بانک مرکزی خواند و گفت: مردم و فعالان اقتصادی انتظارات خود را براساس برنامه سیاست تثبیت برنامه ریزی کنند و براساس پیش بینی های غیرواقع و انتظارات تورمی ایجاد شده توسط تیم جنگ روانی خارج از کشور فعالیت اقتصادی خور را تنطیم نکنند‌. چرا که شاخص های اقتصادی مانند روند رشد نقدینگی و تورم و ‌‌‌.. نشان ار بازگشت ارامش به اقتصاد کشور دارد.
رییس کل بانک مرکزی افزود: اظهارنظرهایی در خصوص کسری بودجه دولت و جهش تورمی در کشور توسط برخی مطرح می شود که تنها با هدف تحریک انتظارات تورمی در راستای تامین منافع دلالان و دشمنان انجام می شود ولی به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ثباتی که در فضای اقتصادی حاکم است از بین برود.
فرزین تصریح کرد: کسری بودجه دولت رقم قابل توجهی نیست و اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه دولت ریالی شود. به دنبال این هستیم که اگر کسری داشتیم منجر به نقدینگی نشود؛ چراکه تورم ناشی از نقدینگی است و ما نقدینگی را کنترل می کنیم.
فرزین رمز ارزها را از دیگر حوزه های مورد توجه بانک مرکزی خواند و گفت: بر اساس سیاست بانک مرکزی استفاده از رمز ارز در واردات و صادرات و استخراج ان قانونی است اما استفاده از ان در مبادلات داخلی با توجه به مباحث پولشویی غیر قانونی است. اما اگر این ابزار ها در جهت منافع ملی به کار گرفته شود و بتواند به سیاست های تثبیت کمک کند با استقبال بانک مرکزی روبروست.
رییس کل بانک مرکزی در پایان افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده و کمک اندیشمندان و صاحب نظران و بهره گیری از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی بتوانیم به اصلاح بانکداری مرکزی و بانکداری تجاری در مسیر ارامش اقتصاد کشور گام برداریم.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا