انعقاد تفاهم‌نامه پژوهشكده بیمه و شركت بیمه معلم

با هدف ایجاد زمینه‌های همكاری و استفاده از توانایی‌های علمی و اجرایی طرفین به‌ منظور ارتقاء فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین ضرروت ایجاد گفتمان مشترک در جهت ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت بیمه کشور، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و شرکت بیمه معلم منعقد شد.

به گزارش دنیای بانک و بیمه از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که عصر روز دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، آقای مفید امینی مدیر عامل شرکت بیمه معلم، اعضای هیات مدیره بیمه معلم و معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار شد، دکتر عسگری گسترش تعاملات با صنعت بیمه را از مهمترین اهداف پژوهشکده بیمه در سال جاری عنوان کرد و افزود؛ برگزاری جلسات حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه با مهمانان خارجی همایش بیمه و توسعه 1402 که با حضور بی‌سابقه و مشارکت فعال مدیران عامل شرکت‌های بیمه همراه بود نشان دهنده آن است که ارتباطات مورد انتظار پژوهشکده با صنعت بیمه در حال شکل‌گیری و گسترش می‌باشد و امید است که پژوهشکده بیمه به عنوان مرکز تحقیق و توسعه صنعت بیمه ایران بتواند به وظیفه خود در این راستا به خوبی عمل کند.
دکتر عسگری خاطرنشان کرد صنعت بیمه کشور اکنون به انحاء مختلف خواستار بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی پژوهشکده بیمه است و اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه می‌بایست تمامی توان خود را برای طراحی دوره‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های تخصصی در دو سطح ملی و بین‌المللی به کار گیرند.
رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد شرکت بیمه معلم پس از شرکت‌های بیمه اتکایی امین و بیمه کوثر، سومین شرکت بیمه است که اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه‌ می‌نماید و با افق‌های جدیدی که اکنون پیش روی صنعت بیمه ایران قرار دارد در آینده نه چندان دور شاهد تاسیس شعب شرکت‌های بیمه و تکافل ایرانی در سایر کشورها خواهیم بود.
دکتر عسگری با اشاره به دریافت رتبه الف توسط فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه برای دومین سال پیاپی تصریح کرد؛ این پژوهشنامه در سال گذشته در پایگاه استنادی اِبسکو (EBSCO) نمایه گردیده است و نمایه‌سازی آن در پایگاه استنادی بین‌المللی اسکوپوس نیز در دستور کار می‌باشد و ظرفیت‌های این حوزه نیز در راستای همکاری‌های مشترک با شرکت‌های بیمه قابل بهره‌برداری خواهد شد. وی با قدردانی از شرکت بیمه معلم برای ارائه مقالات علمی به همایش بیمه و توسعه 1402 آمادگی پژوهشکده بیمه را جهت چاپ و انتشار آثار علمی پژوهشگران این شرکت در فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه اعلام کرد.
دکتر عسگری در ادامه خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه در حال حاضر دارای پنج گروه پژوهشی است و با تصویب شورای پژوهشی و هیئت امنای پژوهشکده بیمه به زودی چهار گروه پژوهشی دیگر نیز در این پژوهشکده راه‌اندازی خواهد شد. وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتباط با دانشگاه و مکمل بودن دو بُعد آموزش و پژوهش تصریح کرد اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه علاوه بر نگارش طرح‌های پژوهشی، به تدریس مواد آموزشی در دانشگاه‌های کشور نیز اشتغال دارند و آمادگی دارند تا در زمینه طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی با شرکت بیمه معلم همکاری نمایند.
رئیس پژوهشکده بیمه اظهار داشت، با توجه به ضرورت ارائه محصولات جدید و بومی‌سازی محصولات رایج در دنیا، گروه‌های پژوهشی فناوری‌های نوین بیمه و مطالعات اسلامی بیمه تاسیس شدند و موفق شد موافقت قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کنند. پژوهشکده بیمه همچنین در ۹ ماهه اول سال جاری ۷۵ کارگاه آموزشی برگزار کرده است که یک سوم آن‌ها بین المللی بوده است. همایش بیمه و توسعه سال جاری نیز با حضور بیش از ۲۰ نفر از اساتید و صاحب‌نظران برجسته بین‌المللی حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از ۵ کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان برگزار شد که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد و تلاش در راستای گسترش و ارتقای فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در تمامی حوزه‌ها با جدیت دنبال خواهد شد.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت بیمه معلم با قدردانی از پژوهشکده بیمه ابراز امیدورای کرد انعقاد این تفاهم‌نامه منشا خیر و برکت برای دو مجموعه و جامعه بیمه‌گذاران باشد.
آقای امینی با معرفی روند شکل گیری شرکت بیمه معلم با توانگری مالی یک و دارنده رتبه نهم از سهم بازار، به تشریح فعالیت‌های این شرکت در راستای تببین زمینه‌های همکاری با پژوهشکده بیمه پرداخت و خاطرنشان کرد؛ حضور اساتید مجرب و اندیشمندان حوزه‌های مختلف مرتبط با صنعت بیمه در قالب گروه‌های پژوهشی در پژوهشکده بیمه ، اجرای طرح‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد نشان دهنده گستردگی فعالیت‌های این مجموعه است که به عنوان یک ظرفیت ارزشمند در صنعت بیمه کشور در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دارد و شرکت بیمه معلم نیز بهره‌برداری لازم را از این ظرفیت خواهد داشت. مدیرعامل شرکت بیمه معلم، تالیف، تدوین و  ترجمه منابع تخصصی، برگزاری دوره‌های آموزشی، بهره برداری از دانش فنی و تخصصی اساتید و اعضای هیات علمی پژوهشکده، برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی، طراحی و برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای، دوره‌های کارآموزی و کارورزی و دریافت مشاوره تخصصی از پژوهشکده بیمه در حوزه‌های مختلف را از دیگر زمینه‌های همکاری دو مجموعه عنوان کرد و از تشویق پژوهشگران این شرکت به نگارش آثار علمی و حضور پررنگ تر در همایش بیمه و توسعه سال آتی خبرداد.
وی عدم برخورداری از محصولات جدید را موضوعی مغفول در صنعت بیمه ایران دانست و خاطرنشان کرد پژوهشکده بیمه با انجام پژوهش‌های کاربردی پیرامون شناسایی محصولات نوین بیمه در دنیا و بومی‌سازی و عرضه آن‌ها متناسب با نیاز جامعه و نسل‌های جدید، نقش موثری در فاصله گرفتن صنعت بیمه از فضای سنتی خواهد داشت.
آقای امینی همچنین از راه اندازی مرکز آموزش معلم بیمه در این شرکت در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد؛ نیاز این مرکز به اساتید مجرب حوزه بیمه و تکافل با انعقاد این تفاهم‌نامه از طریق پژوهشکده بیمه تامین خواهد شد.
وی با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای معرفی و راه اندازی تکافل به عنوان یک محصول جدید بیمه‌ای، اعلام کرد شرکت بیمه معلم به زودی با ارائه طرح پیشنهادی خود در کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، در مسیر دریافت مجوز و ارائه پنجره تکافل گام برخواهد داشت و از ظرفیت‌های بالقوه تکافل در راستای بهبود عملکرد صنعت بیمه در مواردی نظیر تاسیس صندوق‌ها به ویژه در حوزه‌های درمان، عمر و حوادث بهره‌برداری خواهد نمود.
مدیرعامل شرکت بیمه معلم همایش بیمه و توسعه 1402 را رویداد بی‌نظیر در تاریخ صنعت بیمه ایران برشمرد و با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای مدیریت و برگزاری این رویداد و تلاش در جهت راه‌اندازی دوره‌های دکترای پژوهشی بیمه و تکافل و تاسیس مرکز نوآوری صنعت بیمه تصریح کرد؛ شرکت بیمه معلم نیز در حال فراهم سازی مقدمات تاسیس مرکز نوآوری می‌باشد و از تجارب پژوهشکده بیمه در این زمینه استفاده خواهد شد. بیمه معلم همچنین آماده همکاری کامل با پژوهشکده بیمه در زمینه تبادل داده و اطلاعات می‌باشد و امید است انعقاد این تفاهم‌نامه منشا تحولات ارزشمند در دو مجموعه باشد.
شایان ذکر است، در بخش پایانی این نشست آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو مجموعه برگزار گردید. به موجب این تفاهم‌نامه، پژوهشکده بیمه و شرکت بیمه معلم در زمینه «تعریف و اجرای گزارش‏ها/طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی»، «تشکیل هسته‌های کارشناسی، گروه‏های تخصصی مشاوره‎ علمی و صنعتی، گروه‏های تبادل اطلاعات و تجربیات»، «طراحی و اجرای دوره‎های آموزشی عمومی، حرفه‎ای و تخصصی مشترک اعم از داخلی و بین‏المللی»، «انتشار کتب، مقالات، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی»، «تألیف، تدوین و ترجمه منابع، متون، کتب و اسناد علمی و طرح‌های تحقیقاتی»، «انتشار و تبادل اسناد و مدارک علمی، پیوند‏های اطلاع‌رسانی، استفاده از پایگاه‎های اطلاعاتی و ارسال یک نسخه از کتاب‌ها و نشریات علمی انتشار یافته به کتابخانه‌های طرفین»، «نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی‌‌ارشد و رساله‏های دکتری»، «تبادل امکانات، آمار و داده‌های مورد نیاز طرفین»، «امور رسانه‏ای، تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی»، «بهره‌برداری متقابل از پتانسیل‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی، مطالعاتی، اجرایی، فنی و تخصصی»، «طراحی و برگزاری رویدادهای علمی»، «بهره‌گیری از اساتید، متخصصین، کارشناسان و پژوهشگران طرفین جهت حضور در همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و نظایر آن»، «معرفی مدرسان و اعضای هیئت علمی واجد شرایط برای تدریس دروس مورد نیاز»، «اجرای فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت»، «طراحی و برگزاری آزمون‎های حرفه‎ای، عمومی و تخصصی مرتبط با بیمه»، «اعضای هیئت علمی از امکانات طرفین»، «دوره‏های کارآموزی و کارورزی»، «استفاده از تجربیات متقابل در تمامی زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مستندسازی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سازمان و انتقال تجربیات مرتبط» همکاری و مشارکت خواهند داشت.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا