انجمن بیمه شریعت اندونزی میزبان هیات پژوهشکده بیمه

دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه عصر روز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور در محل انجمن بیمه شریعت اندونزی (AASI)  با اروین نوکمن مدیر عامل انجمن بیمه شریعت اندونزی، اچمد کی. پرانا نماینده هیئت مدیره انجمن بیمه شریعت اندونزی، دیان وولندری  مدیر استراتژی و عملکرد این انجمن و حافظ عزمی و خانم ددی هارسنگلو کارکنان این انجمن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری با اشاره به سفر گذشته خود به اندونزی در سپتامبر سال ۲۰۲۳ و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بیمه اسلامی این کشور در جریان برگزاری همایش بیمه و توسعه، به برگزاری همایش بیمه و توسعه با حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر از متخصصین صنعت بیمه ایران و بیست نفر از اساتید و صاحبنظران برجسته حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان اشاره کرد و از مدیران ارشد این مجموعه برای حضور و ارائه مقاله در همایش‌های آتی بیمه و توسعه دعوت به عمل آورد.

دکتر عسگری همچنین افزود پژوهشکده بیمه جلساتی با موسسات اندونزی مانند انجمن بیمه اندونزی و انجمن اسلامی اندونزی داشته است و تفاهم‌نامه‌های همکاری را نیز با این مراکز منعقد نموده است. در این سفر نیز هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه با اعضای هیئت علمی دانشگاه اندونزی و موسسه پژوهشی بین‌المللی در اقتصاد اجتماعی این دانشگاه ملاقات خواهد داشت.
دکتر عسگری پس از معرفی پژوهشکده بیمه و بیان اهداف این نشست، به سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی در ایران و تاکید بر اینکه محصولات بیمه رایج در کشور ایران بر اساس قوانین شریعت ارائه می‌گردند افزود، بانکداری اسلامی در ایران بر اساس بانکداری بدون بهره می‌باشد اما تکافل و نظام تکافلی تا سال گذشته در کشور ایران اجرایی نشده بود و با تلاش‌های پژوهشکده بیمه اکنون ۱۰ شرکت بیمه ایران مجوز فروش محصولات تکافل به صورت پنجره تکافل را دریافت نموده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر راه‌اندازی تکافل و توسعه ارتباطات بین‌المللی، خاطرنشان کرد، هدف پژوهشکده بیمه از گسترش تعاملات بین‌المللی، کسب دانش این کشورها در حوزه تکافل و تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران است. دکتر عسگری همچنین خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و انجمن بیمه شریعت اندونزی شد و از اعزام مدیران صنعت بیمه به کشور اندونزی برای آشنایی با رویه اجرای تکافل در این کشور از نزدیک در آینده نزدیک خبر داد.
دکتر عسگری برگزاری دوره‌های آموزشی تکافل در قالب وبینار و برنامه‌های آموزشی حضوری را از دیگر اهداف این نشست بیان کرد و افزود، پژوهشکده بیمه علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برخط و چهره به چهره در تهران یا دبی، آمادگی دارد تا در حوزه بیمه و تکافل پژوهش‌های مشترک را با انجمن بیمه شریعت اندونزی انجام دهد.
وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز تحقیق و توسعه بیمه در ایران افزود، پژوهشکده بیمه با تهیه چارچوب عملیاتی اجرایی‌سازی تکافل تاکنون زمینه اعطای مجوز فروش پنجره تکافل را به ۱۰ شرکت بیمه ایرانی ارائه کرده است و این شرکت‌ها فعالیت خود را با عرضه محصولات تکافل خانواده آغاز نموده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین آمادگی این مجموعه را برای انتشار اسناد علمی مشترک در حوزه تکافل مالی اسلامی و بیمه رایج اعلام کرد و افزود، پژوهشکده بیمه ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه بیمه مالی اسلامی و تکافل در کشور ایران است و آمادگی دارد تا ضمن انتشار آثار مشترک، مقالات علمی انجمن بیمه شریعت اندونزی را در فصلنامه علمی پزوهشی پژوهشنامه بیمه که دارای رتبه الف می‌باشد به چاپ برساند.
دکتر عسگری پس از اشاره به ساختار صنعت بیمه و نهاد ناظر آن در ایران، به تاکید رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بر ضرورت اجرای تکافل در کشور اشاره و تصریح کرد، امام خمینی (ره) در سال ۱۹۶۴ و در زمان تبعید در کشور ترکیه در کتاب تحریرالوسیله به تکافل در قالب تضامن اشاره نموده است.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به اجرایی‌سازی تکافل در کشورهای غیر مسلمان توسط شرکت‌های سوئیسری، مونیخری و آلیانز در قالب پنجره تکافل، بهره‌بندی از سابقه ۲۰ ساله کشور اندونزی در حوزه تکافل و تکافل اتکایی را برای صنعت بیمه ایران ارزشمند توصیف کرد و افزود پژوهشکده بیمه با همکاری آکادمی جهانی شغلی کینگز دوره آموزشی پیشرفته تکافل با عنوان «دوره گواهینامه حرفه‌ای مدیریت کسب و کار تکافل» را به صورت حضوری در اسفندماه ۱۴۰۲ در امارات متحده عربی برگزار کرده است و آمادگی لازم برای برگزاری رویدادهای مشابه با انجمن بیمه شریعت اندونزی را نیز دارد.
در ادامه این نشست اروین نوکمن مدیر اجرایی انجمن بیمه شریعت اندونزی ضمن خوشامدگویی به هیات اعزامی پژوهشکده بیمه، به بیان سابقه تاسیس این مرکز پرداخت و تصریح کرد، نرخ نفوذ بیمه اسلامی و تکافل در اندونزی معادل ۳ درصد است و دولت درتلاش است تا شرایط کسب و کار بیمه را بهبود بخشد. در اندونزی دو نوع پوشش بیمه اصلی شامل بیمه عمومی و بیمه عمر عرضه می‌شود. در بخش بیمه عمر، دو نوع کسب و کار مهم نظیر بیمه-بانک و بیمه عمر ارائه می‌گردد، بنابراین انجمن بیمه اسلامی علاوه بر ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی و ارائه گواهینامه، وظیفه اعطای پروانه فروش بیمه در اندونزی را بر عهده دارد.
مدیر اجرایی انجمن بیمه شریعت اندونزی خاطرنشان کرد صنعت بانکداری و بیمه در این کشور همکاری و ارتباط تنگاتنگی دارند و دولت به صورت اجباری از همه بیمه‌گران خواسته است تا یک شرکت مستقل راه اندازی نمایند.
وی در تشریح حوزه‌های همکاری دو مجموعه بیان داشت؛ انجمن بیمه شریعت اندونزی به عنوان تنها مرجع صدور پروانه فعالیت برای نمایندگان و شرکت‌های فعال در زمینه بیمه، ضمن استقبال از ارتباطات بین‌المللی آمادگی دارد تا در زمینه برگزاری وبینار، همایش‌ها و رویدادهای مشترک با پژوهشکده بیمه همکاری نماید.
پس از آن اچمد کی. پرانا نماینده هیئت مدیره انجمن بیمه شریعت اندونزی با ابراز خرسندی از میزبانی هیات اعزامی پزوهشکده بیمه، به تشریح روند راه اندازی شرکت‌های مستقل تکافل در این کشور پرداخت و افزود تا کنون ۶ شرکت از حالت پنجره تکافل خارج و تعداد شرکت مستقل و تخصصی تکافل به ۱۵ شرکت رسیده است و طی دو سال آینده، ۳۲ شرکت فعال در حوزه تکافل اعم از تکافل اتکائی، تکافل عمومی و تکافل خانواده خواهیم داشت.
نماینده هیئت مدیره انجمن بیمه شریعت اندونزی خاطرنشان کرد این انجمن بخشی از نهاد مرجع دولت و بدون نظارت و تنظیم مقررات است و قوانین و مقررات نهاد دولتی پیش از صدور به تایید انجمن بیمه شریعت اندونزی می‌رسند. اچمد کی. پرانا تصریح کرد؛ انجمن بیمه شریعت اندونزی برخی طرح‌های ابتکاری را با همکاری سایر انجمن‌های بیمه دنیا به انجام رسانده است و آمادگی دارد تا ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه، فعالیت‌های مشابهی را نیز با صنعت بیمه ایران به انجام برساند.
در ادامه این نشست خانم ددی هارسنگلو با خوشامدگویی و استقبال از هیات اعزامی پژوهشکده بیمه، اولین گام در آغاز همکاری دوجانبه را امضای تفاهم‌نامه برشمرد و تاکید کرد پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک، در خصوص نحوه و برنامه زمان‌بندی تعاملات تصمیم‌گیری خواهد شد.
دیان وولندری مدیر راهبردی و عملکرد انجمن نیز بیان داشت؛ مونیخ ری شریک اصلی انجمن بیمه شریعت اندونزی از ابتدای تاسیس در سال ۲۰۰۶ است و همکاری با شرکت آلیانز نیز از سال گذشته آغاز گردیده است. بخش بیمه عمر اندونزی که انجمن بیمه شریعت اندونزی در قالب دو شرکت در آن مشغول به کار است نیز نزدیک به ۴۲ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.
مدیر استراتژی و عملکرد انجمن بیمه شریعت اندونزی با اشاره به فعالیت انجمن به عنوان مرجع صدور گواهینامه تخصصی مورد تایید نهاد نظارت مالی  (OJK)تصریح کرد، این انجمن تنها مرکز در صنعت تکافل است که مجاز به ارائه پیشنهادات و نظرات خود به نهاد نظارت مالی و دیگر مؤسسات دولتی می‌باشد. همچنین چندین تفاهم‌نامه با انجمن‌های مرتبط نظیر اتحادیه نوآوری و پیشرفت لندن (LLIA)  ، انجمن اسلامی لندن، انجمن تکافل مالزی  (MTA)]و مؤسسه بیمه مالزی امضا نموده است و با برخی مراکز و دانشگاه‌های داخلی نیز در قالب تفاهم‌نامه پژوهش‌های مشترک را به انجام رسانده است.
دیان وولندری در پایان سخنان خود با اشاره به وجوه تفاوت تکافل در آسیای جنوب شرقی با خاورمیانه و اروپا بر ضرورت انتخاب و اجرای الگوی مناسب برای شرکت‌های جدیدی که طی دو سال آتی وارد صنعت می‌شوند تاکید و خاطرنشان کرد انجمن بیمه شریعت اندونزی از هر گونه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه که منجر به پیشبرد اهداف دو مجموعه گردد استقبال خواهد کرد.

20240226_140831.jpg

20240226_151031.jpg

20240226_143623_6384568303454108970.jpg

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا