الگوی اجرایی تكافل شركت بیمه دی ارائه شد

بیست‌و‌پنجمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه روز چهارشنبه 29 آذر 1402 با حضور رئیس پژوهشکده بیمه، قائم مقام مدیرعامل شرکت بیمه دی و اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در بیست‌و‌پنجمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه که از ساعت 15:00 تا 17:00 چهارشنبه 29 آذرماه با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، دکتر نظرعلی صلاحی‌نژاد قائم مقام مدیرعامل شرکت بیمه دی و مدیران ارشد این مجموعه به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار شد، ابعاد فقهی، حقوقی و فنی چهارچوب عملیاتی و ساختار ارائه محصولات تکافل شرکت بیمه دی در حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه نظرات کارشناسانه خود را در راستای انطباق بیشتر الگوی پیشنهادی این شرکت با چارچوب عملیاتی بومی‌سازی شده تکافل ارائه نمودند.
در این نشست چهارچوب عملیاتی و ساختار ارائه محصولات تکافل در حوزه شرکت بیمه دی در حوزه سلامت، مشتمل بر ۱۹ فصل از جمله کلیات و تعاریف، شرایط گواهی تکافل، نحوه تشکیل، افتتاح و فعالیت صندوق‌های تکافل، مدیریت صندوق‌های تکافل، طبقه‌بندی محصول و قراردادها، زیرساخت‌های عملیاتی هوشمند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه تعیین حق مشارکت محصولات تکافل، مدیریت ریسک‌های تکافل، تکافل اتکایی، نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های تکافل، موارد فسخ تعلیق و بازخرید گواهی تکافل، مدیریت ادعای خسارت، نحوه محاسبه حق الزحمه مدیریت، حق‌الوکاله صندوق‌های تکافل، مدیریت هزینه‌های اداری و عمومی توسط صندوق سهامداران، هزینه‌های سربار قابل قبول صندوق‌های تکافل، نحوه تقسیم مازاد منافع حاصل شده در صندوق، نحوه کسری و جبران زیان در صندوق و سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌های صندوق‌های تکافل و مدیریت نحوه صدور گواهی‌های تکافل و رسیدگی به ادعاهای خسارت به همراه طرح‌های تکافلی شرکت بیمه دی ارائه شد.
دکتر عسگری در نشست ارائه الگوی اجرایی تکافل شرکت بیمه دی، از اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و متخصصین حاضر در نشست به جهت مشارکت در برگزاری پنل‌های علمی سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه قدردانی کرد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به حضور بیش از بیست نفر از اساتید برجسته حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و انگلستان در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ اعلام کرد؛  با حضور این متخصصین در بزرگترین گردهمایی فعالان صنعت بیمه ایران، اکنون خانواده تکافل جهانی به همت پژوهشکده بیمه در حال شکل‌گیری می‌باشد.
دکتر عسگری برگزاری چنین رویدادی با این ابعاد و گستردگی و متمرکز بر موضوع تکافل را در تاریخ صنعت بیمه کشور بی سابقه توصیف کرد و افزود، همایش بیمه و توسعه سال جاری علاوه بر انتقال دانش روز دنیا به صنعت بیمه کشور، فرصت هم‌اندیشی و تعاملات بین‌المللی را برای کشورهای حاضر در این رویداد نیز فراهم نمود.
رئیس پژوهشکده بیمه از ادامه برگزاری وبینارهای تخصصی در حوزه تکافل توسط میهمانان خارجی همایش بیمه و توسعه سال جاری خبر داد و افزود، در دی ماه سال جاری دو کارگاه آموزشی توسط مشاور شرکت بیمه آلیانز در مالزی و قائم مقام شرکت سلام تکافل؛ بزرگترین شرکت تکافلی پاکستان ارائه خواهد شد. وی همچنین از اعضای حاضر در نشست جهت مشارکت و بهره‌بندی از محتوای علمی این وبینارها دعوت به عمل آورد.
دکتر عسگری حضور فعال مدیران عامل شرکت‌های بیمه ارائه دهنده محصولات تکافل را در نشست‌های تخصصی همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ شایسته تقدیر دانست و خاطرنشان کرد، هدف پژوهشکده بیمه از برگزاری نشست‌های تخصصی با مهمانان خارجی همایش این بود که مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ دارای مجوز عرضه تکافل بتوانند سوالات فنی خود را در حضور نمایندگان کشورهای پیشرو در حوزه تکافل مطرح و راهکارهای تخصصی اساتید و صاحبنظران دنیا در این حوزه را دریافت نمایند و مشارکت فعال مدیران عامل شرکت‌های بیمه در این نشست‌ها نشان داد که پژوهشکده بیمه در تحقق این هدف موفق بوده است.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه، همایش بیمه و توسعه سال جاری را نقطه عطفی در تاریخ صنعت بیمه کشور دانست و افزود اکنون صنعت بیمه ایران در کشورهای منطقه به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است و استنباط و اذعان میهمانان خارجی همایش نیز این بود که تکافل بدون حضور ایران جهانی نخواهد شد.
دکتر عسگری با اشاره به تاکید و حمایت دولت، وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اجرایی‌سازی تکافل و گسترش تعاملات بین‌المللی تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه با به کار گیری تمامی ظرفیت‌های خود در دو حوزه آموزش و پژوهش، تا انتهای مسیرِ اجرای تکافل و در نهایت تاسیس شرکت تکافل مشترک با همکاری کشورهای اسلامی در کنار شرکت‌های بیمه خواهد بود. وی همچنین از اعزام مدیران عامل شرکت‌های بیمه به کشورهای پیشرو در حوزه تکافل به منظور بازدید از شرکت‌های تکافلی این کشورها و انعقاد تفاهم‌نامه تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد؛ علاوه بر به کارگیری ظرفیت‌های داخلی در راستای راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه کشور، ظرفیت اساتید بین المللی برجسته‌ در این حوزه نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود.
دکتر علی‌نظر صلاحی نژاد قائم مقام مدیرعامل شرکت بیمه دی نیز با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای فراهم کردن بستر ارائه محصولات تکافلی در کشور تصریح کرد؛ حوزه سلامت از نقاط قوت و مزیت‌های نسبی شرکت بیمه دی محسوب می‌شود و ظرفیت‌های موجود در این شرکت که با گذشت زمان افزایش قابل قبولی داشته است با ارائه محصولات تکافلی به بالاترین سطح خود خواهد رسید.
قائم مقام مدیرعامل شرکت بیمه دی همچنین خاطرنشان کرد این شرکت با نگاه خدمت‌رسانی در حال فعالیت و ارائه خدمات می‌باشد و ورود به عرصه طراحی و ارائه محصولات تکافل در حوزه سلامت موجب خیر و برکت برای شرکت بیمه دی بوده و زمینه گردهمایی جمعی از متخصصان توانمند این حوزه را در شرکت بیمه دی فراهم نموده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد شرکت بیمه دی با عرضه محصولات تکافل و با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده بتواند به توفیقات بیشتری در ارائه خدمات شایسته‌تر به جامعه بیمه گذاران خود دست یابد.
در انتهای این جلسه، رئیس پژوهشکده بیمه آیین‌نامه پیشنهادی شرکت بیمه دی را مشروط بر اعمال اصلاحات مد نظر اعضای کارگروه تکافل مورد تایید اعلام کرد و افزود، پس از اعمال این اصلاحات و تایید شورای فقهی صنعت بیمه، گروه مطالعات اسلامی بیمه پژوهشکده بیمه و برخی اعضای منتخب از کارگروه تکافل مجوز ارائه محصول تکافل در حوزه سلامت از سوی نهاد ناظر به شرکت بیمه دی اعطا خواهد شد.
بر پایه این گزارش شرکت بیمه دی پس از دریافت مجوز بیمه مرکزی، محصولات تکافل خود را در حوزه سلامت در قالب الگوی وکاله و به شرح نمودار زیر ارائه خواهد کرد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا