افق ۱۴۰۰ بانک قرضالحسنه رسالت
به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، محمدحسین حسینزاده مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت افزود: در حال حاضر ۲۸۰ شعبه فعال با چهارمیلیون مشتری داریم که هدف ما تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان است.
وی ارائه خدمات آسان، ارزان و مدرن در بستری شرعی به مخاطبان را یکی از اهداف اصلی در بانک قرضالحسنه رسالت برشمرد و اظهارداشت: بانکداری اجتماعی مدلی طراحی شده برای ارائه اینگونه خدمات است.
حسینزاده قرضالحسنه، اجتماعی و خرد بودن را هویت سازمانی این بانک برشمرد و اظهارداشت: بانک قرضالحسنه رسالت به صورت تخصصی فقط روی قرضالحسنه کار میکند و تمام سپردهها و تسهیلات بانک مبتنی بر عقد قرضالحسنه است. علاوه بر این تلاش میشود تا در بعد شرعی، فتاوای علمای جهان اسلام رعایت شود.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت با اشاره به اجتماعی بودن این بانک گفت: در دنیا کسب و کارهایی تحت عنوان کسب و کار اجتماعی وجود دارد؛ همانطور که از نامشان پیدا است، کسب و کار هستند به این معنی که کاملا اقتصادی و خودگردان بوده ولی در عین حال اجتماعی هم هستند و هدف حل یک مساله اجتماعی را دارند. این کسب و کارها خیریه نیستند و حتی ممکن است که در آنها تولید سود شود ولی سودمحور نیست. بانک قرضالحسنه رسالت نیز یک بانک اجتماعی است چون سودمحور نیست (البته یک کسب و کار هستیم) و نه به سهامداران و نه به سپردهگذاران خود سود نمیدهیم.
وی اضافه کرد: بانک قرضالحسنه رسالت، یک بانک خرد است چرا که سقف تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان است و عامه جامعه، هدف این بانک است. باید به این نکته توجه داشت که خرد بودن به معنی کوچک بودن نیست، چراکه به عنوان مثال یک هایپرمارکت ممکن است بسیار بزرگ باشد ولی در نهایت به خردهفروشی میپردازد.
حسینزاده یادآورشد: با توجه به این ابعاد، هدف غایی بانک قرضالحسنه رسالت این است که خدمات خود را به صورت آسان و ارزان در بستری شرعی ارائه کند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت گفت: بانک برای دستیابی به هدف غایی راهی جز مدرن شدن ندارد تا هم هزینهها را کم کند و هم خدمات را به صورت آسان ارائه کند. بر همین اساس زیربنا و زیر ساخت بانک قرضالحسنه رسالت، بانکداری مدرن است.
وی در ادامه برای روشنتر شدن مفهوم بانکداری اجتماعی به تفاوتهای بانکداری سنتی با بانکداری اجتماعی اشاره کرد و افزود: بانکداری سنتی فیزیکی و حضوری، ارائه خدمات به صورت فردی و جغرافیا محور است.
حسینزاده اظهارداشت: در بانکداری اجتماعی به جای انجام کارها به صورت سنتی و حضور فیزیکی افراد در شعبه با استفاده از زیرساختهای بانکداری مدرن، تمامی خدمات به صورت غیرحضوری و مدرن و با استفاده از ابزارهای الکترونیک و مجازی به مشتریان ارائه میشود.
وی یادآور شد: بر همین اساس میتوان بیان کرد که بانکداری اجتماعی و بانکداری مدرن دو روی یک سکه هستند.در بانکداری اجتماعی به جای ارائه خدمات به صورت انفرادی به افراد، به جمع مشتریان (در قالب کانون) توجه میشود و خدمات به آنها ارائه میشود. کانون را ما تشکیل نمیدهیم و اصلا همانند یک باجه یا شعبه نیست بلکه کانون جمعی از افراد هستند که از سمت یک سازمان مورد قبول ما (سازمان حامی ) به بانک معرفی شدهاند و یک نفر را نیز به عنوان راهنما برای انجام مقدمات کارها به بانک معرفی کردهاند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت گفت: در بانکداری اجتماعی به جای ارائه خدمات شعبه محور و در نتیجه جغرافیا محور (خدمات هر شعبه محدود به منطقه جغرافیایی آن شعبه است ) با نگاه تخصصی به گروه مشتریان و بر اساس گرایش گروهها به آنها خدمات ارائه میشود.
وی با تاکید بر اینکه افق ۱۴۰۰ بانک قرضالحسنه رسالت بانکداری بدون شعبه است، افزود: یکی از دلایل گران بودن خدمات بانکی، بانکداری سنتی است و هدف نهایی ما در بانکداری اجتماعی این است که برای تمامی اعضا به صورت غیر حضوری افتتاح حساب صورت گرفته و از خدمات بانک استفاده کنند و در صورتی که نیاز به دریافت وام داشتند، فرد بدون امضای کاغذی و با درخواست اینترنتی وام، تسهیلاتش را دریافت کند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت با اشاره به تسهیلات پرداختی در این بانک افزود: از سال ۹۲ تاکنون بیش از دو میلیون و ۱۰۰هزار فقره تسهیلات با میانگین ۱۰ میلیون تومان و با کارمزد سالیانه۲درصد پرداخت شده است.
وی سقف تسهیلات این بانک را ۳۰میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: بانک قرضالحسنه رسالت بانکی خرد است و مخاطبان آن ۸۰ درصد از افراد جامعه هستند که نیاز به تسهیلات کلان ندارند.
حسینزاده با تاکید بر رتبه بانک قرضالحسنه رسالت در تعدادتراکنشهای الکترونیکی بیان کرد: اولین کارت شتابی این بانک در سال ۹۲ واگذار شده که طی این چهارسال و از بین ۳۶ بانک و موسسه اعتباری به رتبه یازدهم دست یافتهایم که این مهم نشان میدهد در چه ابعاد و با چه سرعتی حرکت میکنیم.
حسینزاده به راهاندازی سامانه مرآت در بانک قرضالحسنه رسالت اشاره کرد و افزود: مرآت برای اعتبارسنجی در این بانک ایجاد شده که به مشتریان یک نمره اعتباری اعطا و براساس آن میزان پرداخت تسهیلات را مشخص میکند.
وی یادآورشد: این سامانه برای آسان کردن دریافت تسهیلات و تسهیل مسیر وام گیرنده است، چرا که درصورت تایید اعتبار وام گیرنده، برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه دیگر نیازی به ضامن نیست.