افشای 8 دلیل قیام زیان بیمه سینا

عبدالله ثانی سلطانی، مدیرعامل شرکت بیمه سینا به 8 پرسش سهامداران درباره دلیل افزایش زیان این شرکت در نیمه نخست امسال پاسخ داد و 8 دلیل را اعلام کرده است. آیا این پاسخ‌ها باعث قانع شدن سهامدارانی خواهد شد که در نیمه نخست سال به ازای هر سهم 506 ریال زیان دیده‌اند و مهمتر اینکه برنامه سلطانی برای خروج بیمه سینا از دایره زیان چیست؟

به گزارش دنیای بیمه، در نتیجه برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی جهت شفاف‌سازی از پشت پرده حساب سود و زیان بیمه سینا، عبدالله ثانی سلطانی با 8 پرسش از سوی سهامداران مواجه شده و آنها خواسته بودند تا به این سوالات شفاف پاسخ داده شود:

  1. دلیل افزایش بیش از 30 درصدی زیان عملیاتی بیمه سینا در نیمه نخست امسال چه بوده و برنامه شرکت برای اصلاح عملکرد بیمه‌گری‌اش چیست؟
  2. با توجه به افزایش 43 درصدی درآمد حق بیمه ناخالص بیمه سینا، دلیل افزایش بیش از 100 درصدی خسارت‌ها و مزایای پرداختی چه بوده است؟
  3. آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای تکمیل اعضای هیات مدیره بیمه سینا شفاف اعلام شود.
  4. دلیل افزایش 21 درصدی درآمد سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه‌ای
  5. دلیل کاهش 100 درصدی تغییرات سایر ذخایر ریاضی بیمه سینا
  6. کاهش 43 درصدی سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی چیست؟
  7. چرا سایر ذخایر فنی بیمه سینا 26 درصد کاهش یافته است؟
  8. راز کاهش 100 درصدی سایر اندوخته‌های بیمه سینا چیست؟

1. راز قیام زیان در بیمه سینا

سلطانی درباره دلیل زیان بیمه سینا در نیمه نخست امسال 8 دلیل را عنوان و توضیح می‌دهد: تعیین نرخ حق بیمه خدمات بیمه‌گری به جز رشته شخص ثالث و حوادث راننده عمدتا براساس شرایط بیمه‌گذاران مندرج در اسناد مناقصه، شرایط بازار رقابتی و همچنین تجزیه تحلیل شعب و تایید مدیریت‌های فنی هر رشته با توجه به جداول نرخ‌نامه مصوب هیات مدیره و با رعایت صرفه و صلاح شرکت صورت می پذیرد.

این عضو هیات مدیره بیمه سینا می‌افزاید: زیان قراردادها نیز متاثر از عوامل بیرونی اعم از افزایش نرخ‌ها، شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌های ظالمانه، تورم، شیوع و فراگیری بیماری کرونا و افزایش بستری‌های کرونا، الزام بیمه مرکزی مبنی پوشش بیمه‌ای هزینه‌های کرونا و افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌های پزشکی، افزایش قیمت قطعات و لوازم و … در طی دوره بیمه نامه‌ها بوده است. او البته وعده می‌دهد که  برنامه شرکت در دوره جاری جذب پرتفوی سودآور و اصلاح رویه‌ها و فرایندهای جذب پرتفو بوده که کاهش زیان را به همراه دارد.

2. دلیل سبقت رشد خسارت از فروش

عالی‌ترین مقام اجرایی بیمه سینا درباره دلیل سبقت رشد خسارت‌ها از فروش این شرکت در 6 ماهه ابتدای امسال می‌گوید: افزایش سرفصل حق بیمه ناخالص علاوه بر افزایش حق بیمه صادره شامل افزایش (کاهش) ذخایر حق بیمه عاید نشده و ذخیره ریاضی و ذخیره ریسک‌های منقضی نشده مطابق آیین‌نامه شماره 58 است و با توجه به رشد 86 درصدی در حق بیمه صادره و مقایسه آن با خسارت پرداختی نسبت مورد نظر از روند افزایش مطلوبی با توجه به گسترش فعالیت شرکت برخوردار است.

3. تکلیف هیات مدیره چه شد؟

سلطانی درباره آخرین اقدام‌ها برای تکمیل هیات مدیره بیمه سینا هم توضیح می‌دهد: در خصوص رعایت ماده 30 اساسنامه هیات مدیره با توجه به تبصره ماده 29 اساسنامه شرکت آگهی دعوت از داوطلبانه عضویت در هیات مدیره در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده که به دلیل پایان یافتن مهلت تعیین شده،  اسامی کاندیدها به بیمه مرکزی ارسال و با طی مراحل قانونی رفع خواهد شد.

4. دلیل افزایش درآمد سرمایه‌گذاری

این عضو هیات مدیره شرکت بیمه سینا یادآوری می‌کند: افزایش درآمد سرمایه‌گذاری عمدتا شامل به روز رسانی احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری‌ها بر اساس استانداردهای حسابداری و وضعیت بازار سرمایه و بهبود شرایط بازار سهام بوده است.

5. ریزش 100 درصدی تغییرات سایر ذخایر فنی

سلطانی با اشاره به بند 5 گزارش حسابرسی بیمه سینا مبنی بر مغایرت بین آیین‌نامه شماره 58 با استاندارد حسابداری 28 اعلام کرد: با مذاکراتی با بیمه مرکزی جهت برگشت ذخایر یادشده انجام شده و با توجه به صورت‌های مالی سالانه توسط نهاد ناظر بررسی می‌شود و در صورت عدم موافقت نهاد ناظر با آزادسازی این ذخیره، تعدیل احتمالی در صورت‌های مالی سالانه اعمال و افشا می‌شود.

6. دلیل تغییر 43 درصدی سایر درآمدها

این عضو هیات مدیره بیمه سینا خاطرنشان کرد: افزایش سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی عمدتا شامل تسهیم درآمد ناشی از بروزرسانی احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس استانداردهای حسابداری و وضعیت بازار سرمایه و بهبود شرایط بازار سهام بوده است.

7. راز کاهش سایر ذخایر فنی

سلطانی همچنین می‌گوید: با عنایت به بند 5 گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل و به دلیل مغایرت آیین‌نامه شماره 58 با استاندارد حسابداری 28، و مذاکرات صورت گرفته با بیمه مرکزی به منظور برگشت ذخایر مربوطه با توجه به تبصره 2 ماده 14 آیین نامه شماره 58 بیمه مرکزی صورت پذیرفته است. بدیهی است با توجه به اینکه صورت های مالی سالانه توسط نهاد ناظر مورد بررسی قرار می‌گیرد در صورت عدم موافقت نهاد ناظر با آزادسازی ذخیره مذکور، در تعدیلات صورت های مالی سالانه اعمال می‌شود.

8.  سقوط 100 درصدی سایر اندوخته‌ها

این عضو هیات مدیره بیمه سینا درباره علت کاهش 100 درصدی سایر اندوخته‌های شرکت توضیح می‌دهد: به دلیل زیان انباشته در صورت‌های مالی و بر اساس آیین‌نامه شماره 61 شورای عالی بیمه، سایر اندوخته‌ها محاسبه نمی‌شود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا