استاد هاشمی؛ مرد شماره یک بیمه مرکزی

یک ماه پیش بود که در راهروهای وزارت اقتصاد و دارایی خبری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه دوران ریاست مجید بهزادپور بر بیمه مرکزی به پایان رسیده و او که اسفند سال 1400 این مسئولیت را قبول کرده بود حاضر به استعفا نشد تا بلیط سفرش به کربلا از سوی وزارت اقتصاد لغو شود و به جای او معاون‌اش یعنی علی استاد هاشمی ، از سوی هیات دولت به عنوان رئیس کل جدید بیمه مرکزی معرفی و منصوب شود.

به گزارش دنیای بیمه، اختلاف نظر شدید بین مجید بهزادپور با احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی از همان روز نخست انتصاب‌اش بر بیمه مرکزی وجود داشت چرا که وزیر اقتصاد گزینه دیگری را برای تصدی این مسئولیت در نظر داشت و سرانجام ناخواسته بهزادپور را به دولت معرفی کرد.

حضور علی استاد هاشمی در بیمه مرکزی در مقام معاون نظارت و عضو هیات عامل این فرضیه را تقویت کرد که خاندوزی بیش از بهزادپور به استاد هاشمی برای گرفتن گزارش وضعیت اعتماد دارد و در هنگام داغ شدن بحث استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر معزول صنعت در مجلس، یک اظهارنظر از سوی مجید مشعلچی، قائم مقام و اولین و آخرین سخنگوی بیمه مرکزی دردسرساز شد تا به دستور و فشار وزیر اقتصاد، مشعلچی از سخنگویی با حکم بهزادپور برکنار شود و در همان مسئولیت قائم مقامی باقی بماند.

حالا و امروز صبح شایعه برکناری بهزادپور قوت گرفت و سرانجام در نشست بعد از ظهر هیات دولت، احسان خاندوزی، علی استاد هاشمی را به دولت معرفی کرد تا او دومین رئیس کل بیمه مرکزی در دولت سیزدهم شود.

استاد هاشمی کیست؟ تغییرات بعدی چیست؟

علی استاد هاشمی از مدیران کم‌حاشیه و البته کمتر رسانه‌ای بیمه مرکزی است و نشان داده که از حاشیه‌ها گریزان است. ورود او به بیمه مرکزی و برج بیمه با مسئولیت معاونت نظارت و عضو هیات عامل شروع شد و اکنون همه منتظرند ببنیند این حسابدار و دارای دکترای مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور در مقام معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی چه برنامه‌ای برای پایان دادن به حاشیه‌ها و برگشتن به متن ماجرا دارد و آیا تغییرات در بیمه مرکزی رخ خواهد داد؟

هرچند یک مقام آگاه در بیمه مرکزی شایعه تغییر در ترکیب هیات عامل بیمه مرکزی را فعلا رد کرد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد علی بنیادی نائینی، معاون دیگر بیمه مرکزی مرد شماره 2 و قائم مقام این نهاد خواهد شد و محمد حق‌وردیلو، از دیگر مدیران بیمه مرکزی جای استاد هاشمی می‌نشیند و معاون نظارت را بر عهده می‌گیرد. خبر دیگر اینکه به احتمال زیاد، مصطفی رئوفی هم تغییر خواهد کرد و چهره جدیدی مسئولیت روابط عمومی بیمه مرکزی را برعهده خواهد گرفت.

استاد هاشمی پیش از عضویت در هیات عامل بیمه مرکزی، رييس هيات مديره شرکت ليزينگ سينا، رييس کميته حسابرسي شرکت ليزينگ سينا و ساير شرکت‌ها، مدير حسابرسي داخلي شرکت سرمايه‌گذاري آتيه صبا و عضو کميته حسابرسي شرکت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود و البته عضو هیات مدیره بیمه سینا بوده است.

وزارت اقتصاد خبر انتصاب استاد هاشمی را تایید کرد

با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران، علی استاد هاشمی به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. به گزارش شادا، هیئت وزیران به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۹) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، علی استاد هاشمی را به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین کرد.

وی پیش از این معاون نظارت و عضو هیات عامل بیمه مرکزی بود. استادهاشمی دارای دکتری مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه است و سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف را دارد. وی همچنین طی 20 سال گذشته سوابق متعدد اجرایی و مدیریتی در معاونت اداری مالی و عضویت هیات مدیره شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی از جمله بیمه سینا، لیزینگ سینا ؛ شرکت فارماشیمی و شرکت سرمایه گذاری آذرین دارد.

در همین حال استاد هاشمی، دارای تجارب نظارتی و مدیریت  حسابرسی داخلی هلدینگ های بزرگ اقتصادی مانند شستا، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری، عضویت کمیته حسابرسی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بیمه سینا، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی (تاپیکو) و شرکت تامین سرمایه کیمیا است. نگارش و چاپ مقالات متعدد علمی در زمینه حاکمیت شرکتی و مدیریت مالی از دیگر سوابق علمی رئیس کل جدید بیمه مرکزی است.

پیش از این مجید بهزادپور از اسفند ماه سال 1400 عهده دار ریاست کل بیمه مرکزی بود که با حکم دکتر خاندوزی به عنوان مشاور وزیر منصوب شد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا