اجرایی تکافل بیمه معلم در کارگروه پژوهشکده بیمه

در آخرین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه در سال ۱۴۰۲ که عصر روز چهارشنبه ۱۶ اسفند با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر مفید امینی مدیر عامل شرکت بیمه معلم، اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و معاونین و مدیران ارشد دو مجموعه برگزار گردید، الگوی اجرایی تکافل شرکت بیمه معلم بررسی و مشروط به انجام اصلاحات و تایید شورای فقهی صنعت بیمه تصویب شد.

به گزارش دنیای بانک از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در بیست‌و‌ششمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه که به بررسی الگوی پیشنهادی شرکت بیمه معلم اختصاص داشت، ابعاد فقهی، حقوقی و فنی این الگو برای ارائه محصولات تکافل در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر عسگری در این جلسه با ابراز خرسندی از پیوستن شرکت بیمه معلم به جمع شرکت‌های بیمه عرضه کننده پنجره تکافل، به برگزاری دوره آموزشی گواهینامه حرفه‌ای مدیریت کسب و کار تکافل با همکاری آکادمی جهانی شغلی کینگز در دبی اشاره کرد و افزود، این دوره آموزشی هفت روزه با عنوان «گواهینامه حرفه‌ای مدیریت کسب و کار تکافل» به مدتیک هفته ( ۵۶ ساعت شامل روزانه ۸ ساعت آموزش نظری و عملی)،  از ۷ تا ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران سه شرکت بیمه البرز، بیمه دانا و بیمه ما در محل آکادمی جهانی شغلی کینگز امارات متحده عربی برگزار شد و با توجه به مباحث تخصصی و ارزشمند ارائه شده در دوره، شرکت بیمه معلم می‌تواند از دانش مدیران شرکت کننده در این رویداد در راستای تسهیل و تسریع فرایند ارائه تکافل خود بهره‌مند گردد.
دکتر عسگری افزود پژوهشکده بیمه کماکان در کنار شرکت‌های بیمه خواهد بود و تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی آتی پژوهشکده بیمه در کشور ایران نیز انجام خواهد شد. وی با دعوت از شرکت بیمه معلم برای حضور فعال در دوره‌های آموزشی پژوهشکده بیمه به ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به کشور اندونزی پرداخت و افزود، برگزاری جلسات متعدد در این سفر منجر به عقد یادداشت تفاهم‌نامه با دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه بوگور اندونزی و توافقات مهم با دیگر دانشگاه‌ها و موسسات بیمه و تکافل این کشور گردید که اخبار و گزارش‌های مبسوط آن به زودی منتشر خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ کشور اندونزی با برخورداری از ۲۰۰ شرکت فعال در زمینه بیمه و تکافل و ارائه بیمه مشارکتی به عنوان طرح ابتکاری این کشور، دارای انجمن شریعت است که شرکت‌های تکافلی تحت نظارت این انجمن در حال فعالیت هستند. همچنین انجمن بیمه اسلامی اندونزی که مدیران ارشد آن در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ حضور داشتند و تفاهم‌نامه همکاری با این انجمن نیز در حاشیه همایش منعقد گردید، مسئولیت آموزش‌ها و اعطای گواهینامه‌ها در صنعت بیمه و تکافل اندونزی را بر عهده دارد و در دیدار مجدد با انجمن بیمه اسلامی اندونزی در سفر اخیر علاوه بر آموزش‌های مشترک، توافقات اولیه برای تاسیس شرکت تکافلی مشترک صورت پذیرفت. همچنین در دیدار با دانشگاه اندونزی به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور پیرامون برگزاری دوره فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی تبادل نظر شد.
دکتر عسگری خاطرنشان ساخت، با توجه به درخواست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت برگزاری دوره آموزشی بیم‌سنجی و انجام مقدمات برگزاری اولین دوره تخصصی آموزش بیم‌سنجی توسط پژوهشکده بیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، نشست تخصصی با انجمن بیم‌سنجی اندونزی در راستای همکاری در حوزه بیم‌سنجی بیمه رایج و تکافل برگزار گردید.
دکتر عسگری با اشاره به سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی در ایران و تاخیر در اجرای تکافل در صنعت بیمه تصریح کرد؛ امام خمینی در سال ۱۳۴۳ در کتاب تحریرالوسیله به موضوع تکافل در قالب تضامن اشاره کرده است و پژوهشکده بیمه نیز دو طرح پژوهشی در زمینه بررسی نظریات امام در خصوص تکافل را در دست اجرا دارد.
دکتر عسگری در پایان با اشاره به تاکید رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم گسترش روابط بین‌المللی تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه در راستای اهداف و ماموریت‌های خود مساعی لازم برای راه اندازی تکافل در کشور و ارائه آموزش‌های تخصصی در این حوزه را اعمال داشته است و اکنون این وظیفه بر دوش شرکت‌های بیمه است که با حضور و مشارکت فعال در برنامه‌های آموزشی پژوهشکده بیمه، از بستر فراهم شده توسط این مرکز در راستای بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه بیمه و تکافل گام بردارند.
دکتر مفید امینی مدیرعامل شرکت بیمه معلم نیز در این جلسه با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه ایران، به تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت بیمه معلم و پژوهشکده بیمه که در دی ماه سال جاری منعقد گردیده است اشاره و خاطرنشان کرد، شرکت بیمه معلم در سال ۱۳۷۳ با نام شرکت صادرات و سرمایه گذاری تاسیس گردید و در آن زمان سهامداران این شرکت بانک‌ها و تعدادی از شرکت‌های بزرگ کشور بودند و عمده فعالیت شرکت در حوزه بیمه‌های اعتباری بود. در سال ۱۳۸۷ با تغییر سهامداران این شرکت به صندوق ذخیره فرهنگیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به واسطه اینکه عمده سهام آن مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش بود به شرکت بیمه معلم تغییر نام پیدا کرد.
مدیرعامل شرکت بیمه معلم تصریح کرد این شرکت در حال حاضر با حدود ۱۰۰۰ نفر کارمند و مدیر و ۶۰ شعبه در تهران و شهرستانها فعالیت دارد و دو شعبه این شرکت نیز در شهرهای کربلا  و بغدا در کشور عراق تاسیس شده است. این شرکت با حدود ۲۰۵۰ نفر نماینده شامل ۱۳۰۰ نماینده بیمه عمومی و ۷۵۰ نماینده بیمه عمر ، پورتفوی بالغ بر ۵۴۰۰ میلیارد تومان را دارا بوده است که در حال حاضر این پرتفوی به ۷۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است و ضمن برخورداری از شرایط مطلوب،از شرکت‌های بیمه خوشنام در صنعت بیمه کشور است.
دکتر امینی در پایان با قدردانی از تلاش‌های پژوهشکده بیمه و رهنمودهای اعضای کارگروه تکافل، حضور در این نشست را موجب افتخار دانست و ابراز امیدواری کرد شرکت بیمه معلم بتواند ضمن دریافت مجوز کارگروه تکافل، فعالیت خود را در داخل و خارج از کشور آغاز نماید و اقشار مختلف جامعه ایران از برکات اجرای این طرح بهره‌مند گردند.
در پایان این جلسه و پس از ارائه الگوی پیشنهادی شرکت بیمه معلم و اعلام نظرات و پیشنهادات اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه برای تطابق بیشتر این الگو با چارچوب عملیاتی تکافل پژوهشکده بیمه، رئیس پژوهشکده بیمه اعلام کرد، الگوی پیشنهادی شرکت بیمه معلم برای ارائه پنجره تکافل در صنعت بیمه کشور، مشروط بر تایید شورای فقهی صنعت بیمه، اعمال اصلاحات مد نظر اعضای کارگروه تکافل و تایید گروه مطالعات اسلامی پژوهشکده بیمه، مورد تایید خواهد بود.
شایان ذکر است در این نشست، آیین‌نامه اجرایی پنجره تکافل شرکت بیمه معلم در قالب الگوی وکاله و مشتمل بر ۱۵ بخش اصلی شامل ایجاد چارچوب، تاسیس و فعالیتهای صندوق تکافل، ساختار بندی محصولات تکافل، ارزیابی ریسک های تکافل، تکافل اتکائی، سرمایه گذاری صندوق های تکافل، موارد فسخ و بازخرید تکافل نامه، مدیریت ادعای خسارات، حق مدیریت صندوق های تکافل، مدیریت هزینه های اجرا، مدیریت مازاد منافع در صندوق ریسک، کسری و جبران زیان، سایر مقررات ارائه گردید.بر این اساس، شرکت بیمه معلم اولین محصول تکافل خود را در قالب الگوی وکاله و تحت عنوان طرح تکافل سایبان ویژه مالکان و مستاجران به شرح زیر در صنعت بیمه مشور عرضه خواهد کرد.

بیمه معلم.jpg

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا