آیا بیمه شخص ثالث به راننده بدون گواهینامه تعلق میگیرد؟

قانون بیمه برای پرداخت خسارت به راننده بدون گواهینامه

گواهینامه نشان‌دهنده مهارت و شایستگی یک فرد در رانندگی است. اگر یک راننده بدون گواهینامه تصادف کند، سوال اصلی این است: ایا به راننده بدون گواهینامه بیمه تعلق می‌گیرد؟ در بسیاری از کشورها، رانندگی بدون گواهینامه یک تخلف قانونی محسوب می‌شود و انواع بیمه خودرو معمولاً این نوع از خسارت‌ها را پوشش نمی‌دهند. در ایران اگر فرد فاقد گواهینامه مقصر در تصادف باشد، بیمه شخص ثالث خودرو، خسارت را پرداخت خواهد کرد. در قوانین بیمه تفاوتی بین شخص دارای گواهینامه با شخص فاقد گواهینامه در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل، شرکت بیمه تمام خسارت پرداختی را به‌صورت یکجا یا قسط‌بندی شده از راننده مقصر بدون گواهینامه دریافت خواهد کرد.

در این بین افرادی هم وجود دارند که گواهینامه داشته‌اند اما در روز حادثه اعتبار گواهینامه‌شان به اتمام رسیده است. این افراد مشمول قانون استرداد خسارت پرداخت شده نخواهند شد. افرادی که در روز حادثه اعتبار گواهینامه‌شان به اتمام رسیده باشد، خسارت را از شرکت بیمه‌گر خود دریافت خواهند کرد و نیازی به بازگرداندن این مبلغ نیست. فقط راننده مقصر باید به دلیل تمدید نکردن گواهینامه خود، مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

دریافت خسارت از بیمه شخص مقصر؛ قانون راننده بدون گواهینامه

داشتن گواهینامه لازمه‌ای برای رانندگی است. اما در برخی از موارد ممکن است گواهینامه منقضی شده یا از اعتبار خارج شده باشد. در چنین مواردی، چگونه می‌توان خسارت را از بیمه دریافت کرد؟ آیا وجود گواهینامه منقضی مانعی برای دریافت خسارت است؟ به‌طورکلی برای اطمینان از پرداخت خسارات هنگام تصادف در کنار بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه نیز لازم است. با داشتن بیمه بدنه از پرداخت همه خسارات خودرو در زمان وقوع حادثه مطمئن خواهید بود.

درصورتی‌که گواهینامه ندارید و ماشین مقابل مقصر است، خسارت شما توسط بیمه ماشین مقصر پرداخت خواهد شد. درصورتی‌که مقصر فاقد گواهینامه باشد باز هم خسارت ماشین شخص زیان دیده پرداخت خواهد شد. البته این موضوع نباید باعث ایجاد احساس امنیت در راننده بدون گواهینامه شود.

بررسی جرم افراد بدون گواهینامه؛ تصادف‌هایی که منجر به فوت می‌شوند

تصادف‌هایی که منجر به فوت می‌شوند، یکی از موارد حساس در حوزه حقوقی است. در این موارد، قوانین خسارت بیمه به راننده بدون گواهینامه به یک موضوع بسیار پیچیده تبدیل خواهد شد. اگر تصادف منجر به فوت شود و شخص فاقد گواهینامه به سن قانونی هم نرسیده باشد، وی مرتکب قتل غیر عمد شده است. البته  در مورد اینکه راننده بدون گواهینامه در تصادف‌های منجر به مرگ، مقصر است یا خیر، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

در برخی مواقع، فرد توانایی‌های لازم برای رانندگی را دارد اما گواهینامه‌ای ندارد؛ درحالی‌که یک راننده با گواهینامه ممکن است مهارت‌های لازم برای رانندگی ایمن را نداشته باشد. به همین خاطر، موضوعاتی مانند عمد یا غیرعمد بودن مرگ ناشی از تصادف و مسائل مربوط به خسارت‌های رانندگان بدون گواهینامه موضوع اختلافات گسترده‌ای است. ولی در نهایت، بیمه شخصی ثالث مسئولیت پوشش ضرر و زیان آسیب‌دیدگان را برعهده می‌گیرد.

قانون محرومیت رانندگان بدون گواهینامه؛ احتمال محرومیت از رانندگی بعد از تصادف بدون گواهینامه

رانندگان بدون گواهینامه علاوه‌بر نگرانی در مورد مسائلی از قبیل دریافت خسارت و دیه بعد از تصادف، باید نگران محرومیت رانندگی باشند. رانندگی بدون گواهینامه غیرقانونی بوده و به‌عنوان یک جرم محسوب می‌شود. درصورتی‌که دادگاه علت تصادف راننده فاقد گواهینامه را بی‌احتیاطی تشخیص دهد، ممکن است برای سال‌ها از رانندگی محروم شود.

برخی از رانندگان بدون گواهینامه، بیمه شخص ثالث نیز ندارند، این‌گونه افراد مجازات بسیار بیشتری در انتظارشان خواهد بود. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که هر خودرو موجود در بازار و خیابان‌ها باید داشته باشد. به‌طورکلی، بیمه‌های خودروها و انواع بیمه حوادث به افراد اطمینان می‌دهند که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای تا حد بسیاری از خسارات مالی جلوگیری خواهد شد.

محدودیت‌های رانندگان با انواع گواهینامه؛ براساس نوع وزن و کلاس خودرویی

گواهینامه‌های رانندگی به انواع متفاوتی مانند گواهینامه موتور، پایه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند. هر گواهینامه براساس نوع وزن و کلاس خودرویی که فرد می‌تواند رانندگی کند، محدودیت‌های خاصی دارد. رانندگی با یک خودرو که خارج از دسته‌بندی گواهینامه فرد است، منجر به جرایم و جریمه‌های سنگین خواهد شد. بهتر است افراد فاقد گواهینامه یا اشخاصی که به‌تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند به این محدودیت‌ها توجه کنند:

  • نداشتن امکان رانندگی با گواهینامه غیرمتناسب ماشین‌های سنگین
  • اجازه رانندگی به رانندگان در داخل شهر، برای مدت یک سال بعد از گرفتن گواهی نامه
  • رانندگی با وجود همراه در ۹۰ روز ابتدایی بعد از دریافت گواهی نامه

افراد جامعه باید همیشه با احتیاط و توجه کافی به موارد حقوقی و قانونی در زمینه گواهینامه و بیمه عمل کنند. اطلاعات کافی و توجه به جزئیات می‌تواند بسیاری از مشکلات را از پیش جلوگیری کند. برای مثال، پیش از آنکه بیمه شخص ثالث شما به پایان برسد حتما آن را تمدید کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. برای تمدید و مشاهده تعرفه بیمه‌های خودرو می‌توانید سایت بیمه اسماری را مشاهده کنید.

تعهد پرداخت خسارت بیمه به افراد بدون گواهینامه

رانندگی، فراتر از یک فعالیت روتین، نشان‌دهنده‌ مسئولیت و آگاهی است. هر فردی که پشت فرمان یک خودرو می‌نشیند، علاوه‌بر رعایت قوانین، باید از خود و دیگران نیز مراقبت کند. این مسئولیت به‌ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که با مسائلی چون نداشتن گواهینامه یا بیمه مواجه می‌شویم. با توضیحات این مقاله متوجه شدیم شرکت‌های بیمه تعهد دارند که خسارت بیمه به راننده بدون گواهینامه پرداخت کنند.

در دنیایی که خطرات پیش‌بینی‌نشده‌ای وجود دارد، داشتن یک بیمه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت بیمه آسماری انواع بیمه خودرو را با بهترین امکانات و شرایط ارائه می‌دهد. علاوه‌بر بیمه خودرو انواع بیمه‌های حوادث و تکمیلی نیز توسط شرکت بیمه آسماری عرضه می‌شود. به‌طورکلی باتوجه‌به هزینه‌های بالای درمان، بیمه تکمیلی یکی از موارد بسیار مهم برای داشتن زندگی سالم خواهد بود. برای مشاهده تعرفه‌های بیمه تکمیلی آسماری، می‌توانید صفحه اصلی سایت را مشاهده کنید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا