آمار صنعت بیمه را حبس نکنید!

رضا کربلائی: دسترسی به آمارهای بیمه یک ضرورت است و تحلیل این آمارها به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر کمک می‌کند و از این جهت حبس آمارها و یا انتشار آن با تاخیر زیاد تنها به زیان کل صنعت تبدیل می‌شود و از بیمه مرکزی انتظار می‌رود برای ارتقای شفافیت نسبت به حبس آمارها حساس باشد. داستان چیست؟

واضح است که تحلیل بازار بیمه بدون دسترسی به آمارها ممکن نیست و در حالی که برخی شرکت‌های حاضر در بازار سهام بسته به حضور نمادشان در تابلوهای بورس و فرابورس هر ماه گزارش فعالیت خود را منتشر می‌کنند، دسترسی به آمار فروش و میزان خسارت بقیه شرکت‌ها ممکن نیست و ضرورت دارد با توجه به اینکه این آمارها در اختیار بیمه مرکزی قرار می‌گیرد، نهاد ناظر در مسیر تقویت نظارت و شفافیت، هرماه گزارش عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه را منتشر سازد.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که تحلیل آمارها باید دارای چارچوب مشخص و شفاف باشد و از این جهت هم بیمه مرکزی و هم سندیکای بیمه‌گران می‌توانند در خصوص ملاک تحلیل‌ و ارزیابی کارنامه شرکت‌ها به یک مدل قابل سنجش دقیق به توافق برسند.

آمارهای ماهانه صنعت بیمه بدون دسترسی به شاخص‌هایی چون میزان حق بیمه عاید شده، سهم بیمه‌گری مستقیم و غیرمستقیم، نسبت خسارت‌ها در هر رشته و … ابهام را بیشتر می‌سازد و از این جهت در هر صنعتی از جمله صنعت بانکداری و بیمه به دلیل حساسیت‌ها، یک استانداردی باید وجود دداشته باشد تا باعث گمراهی نشود.

برای شفاف‌تر شدن ماجرا لازم است به برخی مصادیق اشاره شود. هرچند ممکن است این شاخص‌ها با هدف شفافیت بیشتر اضافه‌تر هم شود.

  1. عدم افشای قراردادهای بزرگ
  2. عدم افشای خسارت‌های بزرگ یا تاخیر در انتشار آن
  3. عدم انتشار سهم بیمه‌گر اصلی و بیمه‌گر اتکایی در خسارت‌های بزرگ
  4. عدم تفکیک سهم بیمه‌گری مستقیم و غیرمستقیم در رقابت بین بیمه‌گران
  5. فقدان یک الگوی شفاف و نظام رتبه‌بندی بیمه‌گران
  6. سهم رشته‌های پرریسک از پرتفوی بیمه‌گران

البته اینکه برخی شرکت‌های حاضر در تابلوهای اصلی بورس و فرابورس به دلیل الزامات قانونی هر ماه گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت شفاف روی سایت کدال قرار می‌دهند، یک نقطه شروع می‌تواند باشد اما مهم این است که آیا نظام خوداظهاری بیمه‌گران بدون راستی‌آزمایی دقیق میزان فروش و خسارت قابل دفاع است؟

پرواضح است که علی استاد هاشمی در مقام سکاندار جدید بیمه مرکزی و محسن پورکیانی در مقام سندیکای بیمه‌گران می‌توانند در مسیر شفافیت حداکثری در صنعت بیمه گام بردارند چرا که دسترسی به آمارهای شفاف و قابل سنجش و تحلیل هم حق بیمه‌گذاران و هم حق سهامداران است.

یک چالش دیگر این است که صرف رشد و جهش حق بیمه‌ها ناشی از جابجایی پرتفو در اثر تصمیم برخی بیمه‌گران به خارج کردن پرتفوهای زیان‌ده و پرریسک و پذیرش و استقبال برخی بیمه‌گران را چگونه باید تحلیل کرد؟

چالش دیگری که جریان اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه را با اختلال مواجه می‌سازد، عدم پاسخگویی و یا ضعف اطلاع‌رسانی برخی شرکت‌هاست که در جای خود قابل تامل و تحلیل است و باید پرسید که آیا این حق سهامداران نیست که از عملکردها باخبر باشند و به پرسش‌های آنها پاسخ داده شود؟

بدانیم که سنگ بنای صنعت بیمه بر اعتماد بیمه‌گذاران گذاشته شده و در نتیجه حبس آمارها و عدم شفافیت این اعتماد آسیب می‌بیند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا