آسیب‌شناسی انتظارات از حکمران پولی برای گذار به بانکداری هوشمند

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در این نشست که در دومین روز دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با مشارکت مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌های ملی و رفاه و عضو هیئت‌مدیره بانک گردشگری و معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن، برگزار شد، با اشاره به عنوان «گذار به بانکداری هوشمند» این همایش، گفت: بانک‌های بزرگ، سنتی و پر شعبه ایران طی سال‌های اخیر به دلیل داشتن مشتریان بیشتر نسبت به بانک‌های کوچکتر و جدید، در مسیر حرکت به سمت بانکداری هوشمند، کندتر حرکت کرده‌اند.

وی در خصوص انتظارات شبکه بانکی از بانک مرکزی نیز گفت: واقعیت این است که در عصر شتاب تاریخ و عصر دانایی زندگی می‌کنیم و در مقطعی زندگی می‌کنیم که با تحولات تاریخی بزرگی در دنیا مواجه هستیم. بانکداری ما نیز در این عصر از بقیه این تحولات جدا نیست و‌ بانکداری مدرن را با زیرساخت‌های قدرتمند و امن را در دنیا می‌بینیم. با شعب شلوغ، پرترافیک و قدیمی خودمان مقایسه می‌کنیم. واقعیت این است باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از مدرن‌سازی و هوشمند‌سازی شبکه بانکی که عنوان این همایش سالانه هم است، با خود نظام بانکی مربوط نیست.

سیفی با بیان اینکه امروز حتی اگر از بهترین پلتفرم‌های دنیا هم استفاده کنیم و بهترین شرکت‌های دنیا را نیز برای تهیه پلتفرم و نئوبانک به خدمت بگیریم، بانکداری ما مدرن نمی‌شود، گفت: برای هوشمند شدن و مدرن بودن بانکداری در کشور به لوازم دیگری نیز نیاز داریم. باید بپذیریم که این روند، مقدمات، الزامات و زیرساخت‌هایی نیاز دارد.

وی افزود: در ساختار بانکداری ایران نیازمند ابزار و فضای مناسب برای هوشمندسازی هستیم که بخشی از این موارد به نهاد ناظر و حکمران پولی کشور مربوط می‌شود. این مسیر به فراهم کردن اقدامات اجتماعی و فرهنگی، امنیتی و سایر موارد نیاز دارد.

به طور مثال وقتی اینترنت پرسرعت و ارزان و در دسترس نداشته باشیم، نمی‌توان بانکداری هوشمند را به طور گسترده در ایران پیاده‌سازی کرد و این مشکل بر عهده بانک‌ها نیست اما بانک مرکزی می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران تاکید کرد: هوشمندسازی بانکداری به ویژه برای نقاط محروم و دورافتاده کشور، نیازمند اینترنت ارزان، پرسرعت و با دسترسی آسان است ضمن اینکه برای استفاده از ظرفیت بانکداری دیجیتال و بانکداری هوشمند، مردم و فعالان شبکه بانکی باید درک مناسبی از بانکداری دیجیتال، بانکداری الکترونیک، نئوبانک داشته باشند‌. وقتی این پیش نیازها به درستی به مردم، قانون‌گذار و حکمران معرفی نشود، استفاده درستی از آن صورت نمی‌گیرد. حتی اگر قانون‌گذار هم درک درستی از ابزار دیجیتال نداشته باشد، قانون مناسبی برای آن تهیه نخواهد کرد و هرچه قدر در این مسیر پیش برویم، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

سیفی افزود: قانون مناسب و جامع می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات این حوزه کمک کند و بانک مرکزی می‌تواند در این زمینه کمک ویژه‌ای داشته باشد.

وی تأثیر فرهنگ در توسعه بانکداری دیجیتال و هوشمند را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در بانک‌های بزرگ هنوز فرهنگ مراجعه به شعبه وجود دارد و مشتریان می‌خواهند بخشی از خدمات خود را به صورت حضوری از شعبه دریافت کنند و باید تلاش کرد با مشوق‌هایی این مشکل را در سطح بانکداری خرد اصلاح کرد.

سیفی ادامه داد: در عین حال این واقعیت وجود دارد که اگر بانکداری، بخشی از خدمات را در شعبه خود ارائه ندهد، ممکن است سهم بازار آن منطقه را از دست بدهد. برای اصلاح فرهنگ مراجعه مشتری به شعبه، نهاد ناظر و حکمران پولی می‌تواند با برخی الزامات برای تمامی نظام بانکی، مشوق در نظر بگیرد یا ممنوعیت قرار دهد. البته نهاد ناظر می‌تواند با وضع یک سری دستورالعمل‌ها، این‌ مسئولیت را از دوش مدیران تحول‌خواه بردارد و کار را برای مدیران محافظه‌کار سخت کند. اگر این وضعیت قابل درک باشد و مقاومتی در مقابل آن وجود نداشته باشد، مسیر بانکداری هوشمند سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

وی افزود: سازمان‌های نوآور سازمان‌هایی هستند که همه برایشان سربازی می‌کنند و سازمان‌های سنتی سازمان‌هایی هستند که ژنرال پرورش می‌دهند که در مقابل تغییرات و از دست دادن قدرت مقاومت دارند و در این بخش نیز بانک مرکزی می‌تواند نقش خود را مؤثرتر ایفا کند.

مهران محرمیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه امروز بانکداران کار سختی را در رسیدگی هم‌زمان به امورات مختلف برعهده دارند، گفت: این نشست برای ایجاد تغییر در جریان گفتگو و بیان انتظارات از سوی شبکه بانکی برنامه‌ریزی شده است.

در این نشست سایر اعضای پنل نیز به بیان نظرات مختلفی در خصوص انتظارات از بانک‌مرکزی و‌ دغدغه‌های نظام بانکی در مسیر تحول به سمت بانکداری هوشمند پرداختند.​

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا