دنیای بیمه کارنامه ۶ ماهه را کالبدشکافی کرد:
بیمه آسیا؛ شفاف‌تر و مستحکم‌تر از همیشه

قضاوت درباره صورت‌های مالی بیمه‌گران نشان می‌دهد که جریان سودسازی توسط برخی بیمه‌گران شفاف نیست در حالی که برخی دیگر از شرکت‌ها از جمله بیمه آسیا شفاف‌تر و مستحکم‌تر از گذشته در مسیر سودسازی حرکت می‌کنند و تاخیر در پرداخت خسارت‌ها و ذخیره نگرفتن‌ها برای سودسازی را از دستور کار خود خارج کرده‌اند.

به گزارش دنیای بیمه، شناسایی سود در صنعت بیمه دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و حتی گزارش‌های حسابرسی هم گاه از سوی مدیران برخی شرکت‌ها جدی گرفته نمی‌شود و انتخاب و رتبه‌بندی بیمه‌گران از سوی نهاد ناظر یک ضرورت برای شفاف‌سازی بیشتر و رقابت سالم‌تر خواهد بود.

شاید این سوال مطرح باشد که چرا بیمه آسیا در یک سال اخیر رتبه سوم را در فروش کسب کرده و سود خالص آن در ۶ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افت داشته است. راز این معما را باید در سرعت پرداخت خسارت توسط بیمه آسیا جستجو کرد.  صورت‌های مالی حسابرسی شده بیمه آسیا در نیمه نخست امسال مهر تاییدی بر شفافیت حداکثری این بیمه‌گر دارد از جمله اینکه در اوایل سال ۱۴۰۲ شرکت الکترواستیل مشهد تحت پوشش این شرکت، دچار حریق شد ولی پس از کارشناسی دقیق، بالغ بر ۵۵۰۰ میلیارد ریال خسارت  از بیمه آسیا دریافت کرد تا نه چرخ تولید متوقف شود و نه کارگری بیکار. پرداخت این خسارت سنگین بدون وام گرفتن از شبکه بانکی و استقراض توسط بیمه آسیا یکی از دلایل اصلی کاهش سود در نیمه نخست امسال بوده اما مهم این است که بیمه‌گر به موقع و دقیق و در کمترین زمان ممکن به تعهدات‌اش عمل کرده و رضایت بیمه‌گذار را به دنبال داشته است.

مهر تایید حسابرس بر کارنامه بیمه آسیا

سازمان حسابرسی کشور به عنوان حسابرس قانونی بیمه آسیا هم در گزارش خود بر شفافیت مالی و فنی این شرکت مهر تایید زده و بر مطلوب بودن سند دخل و خرج شرکت یادشده صحه گذاشته است.

پشت صحنه نمره مثبت نهاد ناظر به بیمه آسیا

مهر تایید دیگر بر کارنامه مسعود بادین و خانواده بیمه آسیا را بیمه مرکزی زد و در یک اقدام کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه، به دلیل عملکرد مناسب و متناسب با آیین نامه های بیمه مرکزی، از این بیمه‌گر تقدیر کرد. بر اساس اعلام بیمه مرکزی با رای اعضای کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی جهت تصدی مشاغل کلیدی صنعت بیمه، مسعود بادین نایب رئیس و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و چند تن از مدیران فنی این شرکت با اختصاص نمره مثبت، مورد تشویق قرار گرفتند.

اما راز این تشویق را باید در شفافیت و استحکام بیمه آسیا در ارائه خدمت به بیمه‌گذاران و کسب رضایت حداکثری آنها جستجو کرد. دلیل این اتفاق را در این فهرست مهم جستجو کنید:

  1. حفظ سطح یک توانگری،
  2. برخورداری از سرمایه مناسب،
  3. رعایت ضوابط و نصاب های مندرج در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مؤسسات بیمه،
  4. رعایت آیین نامه شماره ۱۰۱ و عدم کسری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول،
  5. برخورداری از ضریب خسارت و ضریب ترکیبی مناسب،
  6. رعایت نصاب های سهامداری مقرر در ماده ۳۳ قانون تأسیس و آیین نامه ۱۰۰،
  7. استمرار سودآوری شرکت،
  8. پرداخت مناسب خسارت
  9. احتساب ذخایر فنی مناسب و کافی در رشته‌های ثالث و درمان طی سنوات اخیر
  10. درج به موقع و کامل اطلاعات صورت های مالی در سامانه سنهاب،
  11. وضعیت مناسب در رسیدگی و پرداخت خسارت بر اساس تعداد و میزان شکایات و میانگین زمان رسیدگی به شکایات نسبت به بازار،
  12. رعایت ضوابط و حدود مقرر در آیین نامه شماره ۹۴ شورای عالی بیمه،
  13. رعایت ضوابط آیین نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه (شماره ۷۵)،
  14. ۱۴٫عدم مغایرت در شاخص های نظارتی در بخش امور نمایندگان،
  15. ۱۵٫همکاری و پاسخگویی مناسب به مکاتبات بیمه مرکزی،
  16. ۱۶٫ثبات مدیرتی و رعایت مطلوب سایر قوانین، مقررات و دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی

سود انباشته، سرمایه بیمه آسیا می‌شود

در حالی که بیمه آسیا از نظر بیمه مرکزی از سرمایه مناسبی برخوردار است با این حال، هیات مدیره این شرکت بازهم تصمیم به افزایش سرمایه گرفته است و می‌خواهد سرمایه را با ۱۳ درصد افزایش به ۳۵ هزار میلیارد ریال برساند. آن هم از محل سود انباشته. صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت یادشده نشان می‌دهد که سود انباشته در پایان شهریور سال جاری با رشد ۳۲ درصدی به رقم ۷ هزار و ۲۱۱ میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال رسیده است.

ریسک جز لاینفک صنعت بیمه است اما ایستادگی در برابر ریسک‌ها بدون دوراندیشی یعنی به استقبال خطر رفتن. بیمه آسیا خود را وام‌دار اعتماد بیمه‌گذاران و حافظ منافع آنها و سهامداران می‌داند و در راهبرد این شرکت همواره شفافیت حداکثری و رقابت سالم حرف اول را می‌زند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا