2000 بانک آمریکایی در مرز ورشکستگی!

اخیراً بخش بانکی ایالات متحده تحت تأثیر بحران بزرگی قرار گرفته و بیش از ۲۰۰۰ بانک آمریکایی ورشکسته هستند. گروهی از کارشناسان بانکی گزارش داد که تقریبا نیمی از ۴۸۰۰ بانک در ایالات متحده تقریباً ورشکسته هستند و سرمایه بافر خود را از دست داده‌اند.
به گفته پروفسور آمیت سرو، کارشناس بانکی دانشگاه استنفورد، حدود نیمی از وام دهندگان ایالات متحده زیر آب هستند. وی گفت: بیایید وانمود نکنیم که این فقط مربوط به بانک سیلیکون ولی و فرست ریپابلیک است. بخش بزرگی از سیستم بانکی ایالات متحده به طور بالقوه ورشکسته است.

هفته گذشته، فرست ریپابلیک توسط رگولاتور‌های مالی ایالات متحده توقیف و توسط جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک این کشور، خریداری شد. این وام دهنده در سانفرانسیسکو قبلاً ۳۰ میلیارد دلار از گروهی از بانک‌های وال استریت به عنوان سپرده کمکی دریافت کرده بود. فروش بانک فرست ریپابلیک به دنبال خروج گسترده سپرده‌ها در ماه مارس انجام شد که باعث شد دو بانک وام‌دهنده، سیلیکون ولی و سیگنچر ظرف چند روز با ورشکستگی مواجه شوند.
روز پنجشنبه، سهام‌های پاس وست در لس آنجلس و اتحاد غربی آریزونا پس از کاهش شدید قیمت‌ها به حالت تعلیق درآمد. اوایل این هفته، سهام‌های چند بانک وام دهنده ایالات متحده حداقل ۱۵ درصد سقوط کرد و باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد سلامت مالی سایر بانک‌های متوسط شد. طبق گزارش موسسه هوور توسط پروفسور سرو و گروهی از کارشناسان بانکی که به واسطه رسانه‌ها نقل شده، در حال حاضر حدود ۲۳۱۵ بانک در سراسر ایالات متحده دارایی کمتر از بدهی خود دارند. ارزش بازار پرتفوی وام‌های این وام دهندگان ۲ تریلیون دلار کمتر از ارزش دفتری اعلام شده است.
پروفسور سرو سوالاتی را در مورد اقدامات ناظران مالی ایالات متحده برای مقابله با مشکلاتی که بانک‌های متوسط بحران زده با آن مواجه هستند، مطرح کرد. به گفته سرو، با این حال، رگولاتور‌ها می‌توانند با تضمین موقت تمام سپرده‌ها، بحران نقدینگی فوری را مهار کنند، اما این امر به بحران بزرگ‌تر پرداخت بدهی رسیدگی نمی‌کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا