نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها

درحال حاضر ساز و کار بانکی کشور به دلیل اعمال تحریم‌های گذشته با ضعف روبه‌روست و زمانی که کشوری ازجمله ایران به وضعیت دشوار اقتصادی وارد شود، بازگشت به شرایط قبل نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش بسیار دارد و در این راه اجرای اصول اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد ایران را به شرایط متعادل بازگرداند.

بخش واقعی اقتصاد تمایل زیاد به تعامل با اروپا دارد اما تحریم‌ها مانع تعاملات اقتصادی شده که حل آن هم بسیار کند انجام می‌گیرد. این درحالی است که امروزه اقتصاد پیچیده و گسترده شده و به تبع آن صنایع و شرکت‌های بزرگ و متوسط نیز به سمت پیچیدگی حرکت کرده‌اند.

بنابراین یکی از موضوعات مهمی که با پیچیدگی و گستردگی اقتصاد مطرح می‌شود، مساله تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است. بنگاه‌های اقتصادی مانند سایر نقاط دنیا باید به جای تامین مالی از سیستم بانکی از ساز و کار بازار سرمایه بهره‌برداری کنند. مدیران ارشد اقتصادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی به شکل رسمی تاکید کرده‌اند که شرکت‌های بزرگ باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنند.

از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ باید توانایی جمع‌آوری سرمایه از طریق بورس را داشته باشند و دانش لازم را برای تامین هزینه طرح‌های توسعه‌یی خود ازطریق بازار سرمایه کسب کنند.

بنابراین راه امن تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه عبور می‌کند و به جای آنکه شرکت‌ها به بانک بروند و مجموعه بانکی کشور به عنوان واسطه برای آنها تامین مالی انجام بدهد، خودشان می‌توانند با افزایش اعتبار در بازار سرمایه منابع جمع کنند. این رویکرد قطعا به کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها منجر خواهد شد و این هزینه‌ها به جای پرداخت به سیستم بانکی صرف توسعه بنگاه اقتصادی می‌شود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا