افزایش سرمایه بانک رفاه به نفع مردم و اقتصاد ایران

به گزارش دنیای بانک، نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است که استانداردهای آن را یک نهاد بین المللی به نام کمیته بال را تعیین می‌کند که یکی از کمیته‌های فرعی بانک تسویه بین المللی به عنوان عالی ترین نهاد بین المللی درگیر با نظارت بانکی در دنیا به حساب می‌آِید. بر اساس شاخص نسبت کفایت سرمایه، بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود و بایستی از حداقل میزان سرمایه مطلوب برای پوشش ریسک‌های عملیاتی خود برخوردار باشند.

این گزارش می‌افزاید: هرچند بر اساس مقررات بانک مرکزی، حداقل نسبت کفایت سرمایه بانکهای کشور چه دولتی و چه خصوصی 8 درصد تعیین شده، اما بانک رفاه در سال‌های اخیر به ویژه در دوره مدیریت اسماعیل لله گانی، سرمایه خود را به نحوی چشمگیری افزایش داده که باعث شده سرمایه این بانک در کلاس جهانی قرار گیرد.

مدیرعامل بانک یادشده در پیام نوروزی خود افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران را اتفاق بزرگ، فرخنده و بی‌نظیری در تاریخ تاسیس بانک عنوان و به درستی تاکید کرد: این افزایش سرمایه شاخص‌های مهمی نظیر، کفایت سرمایه بانک رفاه کارگران را از حد استانداردهای شبکه بانکی کشور بسیار فراتر برد و دامنه فعالیت‌ها و خدمت رسانی به هم وطنان را بیش از گذشته افزایش داد.

یکی از برنامه‌های جدی تیم مدیریتی بانک رفاه در جهت اصلاح ساختار مالی و استحکام بخشیدن به آن، پیگیری افزایش سرمایه بانک و بهبود نسبت کفایت سرمایه بود که باعث شد تا گام نخست سرمایه این بانک در کمتر از یک سال سرمایه بانک ابتدا از 23 هزار و 326 میلیارد ریال به 192 هزار و 689 میلیارد ریال و در گام دوم هم به 660 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

اعتماد و اتحاد سهامداران

سرعت افزایش سرمایه بانک رفاه در کمتر از یک سال نشان از اعتماد سهامداران به برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده توسط هیات مدیره و البته مهر تاییدی بر عملکرد تیم اجرایی این بانک دارد و از سوی دیگر نشانه ای آشکار از اتحاد سهامداران برای ارتقای توان و اصلاح ساختار مالی بانک در جهت تامین نیاز مشتریان و ذی نفعان. نتیجه اما روشن است، بانک رفاه مطالبات خود را از سازمان تامین اجتماعی وصول می‌کند و بخشی از آن را به افزایش سرمایه خود اختصاص می‌دهد. ثمره این اتحاد و اعتماد البته در همراهی و نظر مثبت وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی و مدیران عالی سازمان تامین اجتماعی نمایان و باعث شده تا این بانک از حیث شاخص نسبت کفایت سرمایه در رده دوم در بین بانکهای کشور قرار گیرد.

رای اعتماد تمام قد سهامداران

21 اسفند سال گذشته هیات مدیره بانک گزارش توجیهی افزایش سرمایه را به اتفاق آرا تایید می‌کند 4 روز بعد با حضور 100 درصدی نمایندگان سهامداران بی سابقه ترین افزایش سرمایه در شبکه بانکی به رای گذاشته می‌شود و تایید هم می‌شود که می‌توان از آن به عنوان رای اعتماد بالای سهامداران به هیات مدیره بانک یاد کرد. تا جایی که مرتضی لطفی رئیس مجمع و عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی ط با قدردانی از تلاش‌های اسماعیل للـه‌گانی ، اعضای هیئت مدیره و تمامی مدیران و کارکنان این بانک در راستای افزایش سرمایه می‌گوید: اقدامات بسیار ارزشمندی در سال‌های اخیر در سازمان تامین اجتماعی اجرایی شده است و این افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران نیز از جمله این اقدامات محسوب می‌شود. به گفته او، بانک رفاه کارگران یک امانت بسیار ارزشمند و بین‌النسلی است که باید در پاسداشت آن همچون گذشته تلاش کنیم.

قربان اسکندی مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد تاکید می‌کند: با این افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران بستر ارائه خدمات به جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که عموما از قشر شریف کارگران و بازنشستگان هستند، بیش از پیش فراهم خواهد شد و با تداوم فرایند توسعه‌ای که در بانک رفاه کارگران وجود دارد امیدواریم به زودی شاهد افزایش سرمایه این بانک به میزان 100 هزار میلیارد تومان باشیم و بدون شک وزارت امور اقتصادی و دارایی از این مهم حمایت می‌کند.

مصطفی سوری معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی هم با بیان اینکه افزایش سرمایه 660 هزار میلیارد ریالی بانک رفاه کارگران نقطه عطفی در تاریخ بانک محسوب می‌شود و برکات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت، اظهار می‌دارد: تلاش‌های مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران به ویژه مدیرعامل این بانک در راستای توسعه خدمات و فعالیت‌های بانک در سال‌های اخیر شایسته قدردانی است و این بانک به معنای واقعی همراه و همیار سازمان تامین اجتماعی در عمل به تعهدات خود بود و کنار این سازمان ایستاد و بدون شک این همراهی هم برای این سازمان و هم مجموعه نظام بسیار ارزشمند است.

همه در خدمت مردم

اما پیامد این افزایش سرمایه بی سابقه در تاریخ بانکداری ایران چیست و چشم انداز آینده بانک رفاه کارگران چگونه خواهد بود؟ لله گانی می‌گوید: از این پس دست این بانک را برای ارائه خدمات موثر به حوزه تولید ملی و اشتغالزایی بیش از پیش باز خواهد کرد و ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای بانک رفاه کارگران برای خدمت‌رسانی به عموم مردم و به‌ویژه جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی فراهم خواهد شد و باعث می‌شود این بانک با تداوم پویایی گذشته خود گام‌های بلندی در حمایت از رونق تولید و واحدهای تولیدی بردارد.

مدیرعامل بانک رفاه با بیان اینکه پس از افزایش سرمایه صورت گرفته، این بانک به یکی از بانک‌های برتر کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی سلامت بانکی تبدیل می‌شود، تاکید می‌کند: با این اتفاق علاوه بر رفع محدودیت‌های قانونی همچون سقف تسهیلات و تعهدات کلان، می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی کشور حضور بسیار مؤثر و پررنگ‌تری داشته باشد.

پیام افزایش سرمایه بی سابقه در تاریخ بانک رفاه کارگران روشن است و این بانک مستحکم تر از گذشته در خدمت مردم و اقتصاد ایران گام بر می‌دارد و علاوه بر تضمین سود آوری و استحکام مالی، می‌تواند به ثبات مالی و رشد تولید ملی بهتر و موثرتر با انضباط مالی بیشتر یاری رساند و این بانک چون همیشه و بهتر از گذشته در خدمت مردم و به ویژه مشتریان خود خواهد بود.

نقطه عطف در تاریخ بانک رفاه

اکنون بانک رفاه در مهلت قانونی 5 ساله بانک مرکزی، اقدام به افزایش سرمایه کرده و می تواند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. تقویت پایه سرمایه ای و بهبود نسبت های مالی و قانونی، این بانک را قادر می سازد تا سهم خود را از بازار با جذب منابع بیشتر افزایش دهد و از سوی دیگر بانک در پرداخت تسهیلات و اجرای طرح های اعتباری دست بازتری خواهد داشت و توانایی و ظرفیت بانک در اعطاي تسهیلات و افزایش سهم اقتصادي از کل اقتصاد کشور، گسترش فعالیت های ارزی بیشتر خواهد شد. افزون بر کاهش ریسک در بانک رفاه انتظار می رود این بانک بتواند با ارائه خدمات جدید و همچنین سرمایه گذاری سودآوری خود را بهبود ببخشد. سال 1402 هم سالی متقاوت و البته یک نقطه عطف در تاریخ بانک رفاه کارگران خواهد بود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا