3 راهبرد كاهش تورم در برنامه هفتم
دنیای بانک به نسخه اولیه مرکز پژوهشهای مجلس دست پیدا کرده که بر اساس آن 3 راهبرد برای کاهش مستمر نرخ تورم پیشنهاد میکند، راهبرد نخست كاهش مستمر نسبت كسري تراز عملیاتي به بودجه عمومي به 5 درصد در پایان برنامه و اصلاح ساختار بودجه است و راهبرد دوم اصلاح ناترازي شبکه بانکي با رساندن نسبت سرمایه به دارایي هریک از بانکها به حداقل 8 درصد در پایان برنامه با كمترین تحمیل هزینه به بودجه عمومي و پایه پولي اعلام شده است. كاهش اتکاي صندوقهاي بازنشستگي به بودجه عمومي و منابع بانکي راهبرد سوم پیشنهادی بازوی تحقیقاتی مجلس است اما سوال اینجاست که این راهبردها در عمل قرار است چگونه جلوی پیشروی تورم و کاهش آن در 5 سال آینده را بگیرد؟
-
پایان بی ثباتی در صندوق توسعه ملی
به گزارش دنیای بانک، کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس برای اجرایی و عملیاتی کردن راهبرد کاهش مستمر نسبت کسری تراز عملیاتی بودجه به 5 درصد، 9 راهکار یا مسیر را معرفی کردهاند که یکی از آنها پایان بیثباتی در صندوق توسعه ملی است. این 9 راهکار عبارتند از:
- اعطای نقش ثباتساز به صندوق توسعه ملی از طریق اصلاح قاعده تسهیم منابع نفتی، پرداخت سالانه مقدار ثابت ارزی از کل درآمدهای نفت، گاز و میعانات گازی به دولت و پرداخت هزینه ثابت، عملیاتی و سرمایهگذاری به شرکت ملی نفت به ازای هر بشکه تولید متناسب با میدان . واریز مابقی به صندوق توسعه ملی و ایجاد بانک توسعهای به عنوان عامل صندوق توسعه ملی در هماهنگی کامل با شورای پیشرفت و توسعه ملی.
- تأمین مالی بودجه جاری دولت از محل مالیات و افزایش یک واحد درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در طول سالهای برنامه و محدود و هدفمندسازی معافیتهای مالیاتی به همراه تحول در نظام مالیاتی با رویکرد استقرار نظام هوشمند مالیاتی با بهرهگیری از اطلاعات معاملات و تراکنشهای مالی.
- بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس با رعایت اهداف و حفظ ساختار کلی، انسجام لایحه و اجتناب از هرگونه تغییر در سقف بودجه
- احصاء، شفافسازی، کنترل و مدیریت بدهیها و تعهدات عمومی دولت، شرکتهای دولتی و صندوقهای بازنشستگی و تأدیه آنها با تعیین قواعد، گزارشگری، شناسایی و اعلام مخاطرات مالی و انسداد مجاری ایجاد بدهی غیر اوراقی
- پرهیز از هرگونه ایجاد تعهد جدید در طرحها و لوایح پیشنهادی و تصمیمات سایر مراجع برای دولت، شرکتهای دولتی، صندوقهای بازنشستگی و شهرداریها بدون تأمین منابع مطمئن و پایدار در افق ایجاد تعهد.
- شمول تمامی منابع و مصارف دولت در سقف بودجه عمومی و ضابطهمندسازی فرآیند تخصیص بودجه از طریق اعلام سازوکار شفاف توسط نهاد متولی بودجه جاری کشور.
- ارائه طرحهای جدید عمرانی صرفاً با تأیید گزارشهای توجیهی فنی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و رعایت سیاستهای کلی آمایش سرزمین.
- شفافسازی و ضابطهمندسازی منابع و مصارف شرکتهای دولتی و ارتقا بهرهوری و اصلاح ساختار آنها از طریق اصلاح فرآیند بودجهریزی، طبقهبندی شرکتها بر حسب مأموریت و عملکرد و اصلاح ساختار نظارتی آنها.
- پرهیز از تعیین هرگونه سهم درصدی در بودجه به جز در موارد مصرح در سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت و توسعه
-
رفع ناترازی بانکها با شاقول 8 درصد
راهبرد دوم پیشنهادی مرکز پژوهشهای مجلس اصلاح ناترازي شبکه بانکي با رساندن نسبت سرمایه به دارایي هریک از بانکها به حداقل 8 درصد در پایان برنامه با كمترین تحمیل هزینه به بودجه عمومي و پایه پولي است که قرار است در گام نخست قدرت نظارتی بانک مرکزی افزایش یابد. این راهکارهای 6 گانه عبارتند از:
- افزایش اقتدار نظارتی بانک مرکزی با ایجاد اختیارات و ساختارهای لازم و کنترل تعارض منافع در بانک مرکزی و شبکه بانکی و پاسخگویی بانک مرکزی در قبال سلامت شبکه بانکی.
- ارزیابی کیفیت داراییهای بانکها توسط بانک مرکزی و واقعی کردن صورتهای مالی آنها و تدوین برنامه زمانمند اصلاح برای هریک از بانکها و مؤسسات اعتباری ناسالم.
- افزایش سرمایه نقدی بانکهای دولتی با استفاده از سود حاصل از واگذاری اموال مازاد و منابع بودجه عمومی، تعیین تکلیف و حل و فصل فوری بانکهای غیردولتی شدیداً ناسالم با نسبت کفایت سرمایه منفی یا اضافه برداشت مداوم و الزام سهامداران بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی غیردولتی قابل احیاء به افزایش سرمایه.
- افزایش نقدشوندگی ترازنامه بانکها از طریق تبدیل بدهیهای غیرنقدشونده دولت به بانکها به اوراق قابل معامله در بازار بینبانکی.
- کنترل سرایت ناترازی بانکها به بانک مرکزی با ممنوعیت استقراض بدون وثیقه از بانک مرکزی.
- ایجاد تناسب در نرخ رشد نقدینگی با پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی و هدفگذاری تورم توسط بانک مرکزی به همراه نظارت بر کمیت و کیفیت پرداخت تسهیلات و داراییهای بانکها.
- نه به اداره استقراضی صندوقهای بازنشستگی
- راهبرد سوم مرکز پژوهشهای مجلس هم كاهش اتکاي صندوقهاي بازنشستگي به بودجه عمومي و منابع بانکي است که قرار است از 2کانال زیر پیگیری شود:
- پایدارسازی مالی صندوقهای بازنشستگی ازطریق بهروزرسانی مؤلفههای مربوط به بازنشستگی با توجه به تغییرات جمعیتی.
- انتظام بخشی و ایجاد وحدت رویه در عملکرد صندوقهای بازنشستگی از طریق ایجاد مقام تنظیمگر یا رگولاتور به منظور مدیریت صندوقهای بازنشستگی از نظر مدیریت وجوه، سرمایهگذاریها، عدم تخطی در امانتداری و رعایت محاسبات بیمهای یا همان اکچوئری.