کاهش هزینه پول در بانک اقتصاد نوین

به گزارش دنیای بانک و بیمه،متن پاسخ علیرضا بلگوری به پرسش تحلیلگران بازار سرمایه را بخوانید با این توضیح که همچنان سهام بانک اقتصاد نوین با استقبال خریداران مواجه است. ویدئوی خبری اختصاصی دنیای بانک و بیمه کارنامه بانک اقتصاد نوین در سال گذشته را نشان می دهد:

 

مقدار سپرده‌های شبکه بانکی در سال ۹۸ و سهم بانک اقتصاد نوین از این سپرده‌ها چقدر بوده است؟

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی مانده کل سپرده‌های شبکه بانکی تا پایان آذرماه ۱۳۹۸، معادل ۲۴۷۱۷ هزار میلیارد ریال و مانده سپرده‌های بانک اقتصاد نوین هم معادل ۴۲۶ هزار میلیارد ریال برابر با حدود ۱.۷ درصد از مجموع سپرده‌های شبکه بانکی بوده و مجموع سپرده‌های این بانک در پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

 چه تعداد از شعب این بانک در سال ۹۸ درآمدی به‌اندازه مخارج خود به دست نیاورده و زیانده بوده‌اند و اغلب این شعب در کدام مناطق کشور و یا شهر تهران می‌باشند؟

ازنظر عملیاتی برخی از شعب، وظیفه جمع‌آوری منابع را بر عهده‌دارند تا توسط شعب یا واحدهایی که وظیفه اعطای تسهیلات را بر عهده‌دارند، مصرف‌شده و درآمد ایجاد شود. ازاین‌رو نمی‌توان شعب را صرفاً از منظر هزینه و درآمد در نظر گرفت. بر این اساس، ۱۸۱ شعبه از ۲۴۳ شعبه بانک با تمرکز بر جمع‌آوری منابع فعالیت می‌کنند و در صورت عدم لحاظ درآمد منابع انتقالی بین شعب، از منظر هزینه تجهیز منابع با زیان مواجه هستند.

پیش‌بینی بانک اقتصاد نوین از تغییرات نرخ بهره سیستم بانکی کشور با توجه به مسائل پیش‌آمده ازجمله تحریم‌ها، افزایش نقدینگی در بازار سرمایه و کسری بودجه دولت به‌عنوان متغیرهای کلان اقتصادی چیست؟

با توجه به آخرین بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی در خصوص نرخ علی‌الحساب سود سپرده‌ها (نرخ ۱۰ درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نرخ ۱۵ درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت)، شرایط حاکم بر بازار پول و برنامه‌های سیاست‌گذار پولی، انتظار نمی‌رود که نرخ علی‌الحساب سود سپرده‌ها نسبت به نرخ‌های مصوب کاهش یابد.

پیش‌بینی بانک اقتصاد نوین برای خالص درآمد تسهیلات اعطایی در سال ۹۹ چقدر است؟

با توجه به شرایط حاکم بر کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا و آثار آن بر اقتصاد کشور و بنگاه‌های اقتصادی، اگرچه نکول برخی از تسهیلات اعطایی دور از ذهن نیست اما برنامه بانک تلاش برای حفظ روند فعلی اعطای تسهیلات با تأکید بر بهداشت اعتباری است تا متناسب با آثار تورم سالانه، سهم بانک از تسهیلات نظام بانکی حفظ و در صورت امکان افزایش یابد. بدیهی است آخرین برآوردها در این خصوص در گزارش تفسیری مدیریت ارائه خواهد شد.

 تفاوت نرخ تسهیلات دریافتی و نرخ سود سپرده‌های پرداختی در حال حاضر چه میزان است؟

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی حداکثر نرخ سود تسهیلات دریافتی ۱۸ درصد و همچنین حداکثر نرخ سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت ۱۰ درصد به‌صورت ماه شمار است.

 با توجه به اعلام موجودی ارز ۴۴۳ میلیون یورویی برابر با نامه ۷ فروردین ۱۳۹۹ آن بانک، تأثیر سود و زیانی تسعیر این منابع با نرخ‌های مصوب بانک مرکزی را اعلام کنید و توضیح دهید آیا شرکت برنامه افزایش سرمایه از این محل خواهد داشت؟

به استناد بخشنامه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ بانک مرکزی، مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای پایان سال ۱۳۹۸ به‌منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت‌های مالی مبلغ ۱۰۲ هزار ریال برای هر یورو و مبلغ ۹۰ هزار ریال برای هر دلار آمریکا با سایر شرایط اعلامی تعیین‌شده است. با توجه به نرخ تسعیر اعمال‌شده در سال ۱۳۹۷ (مبلغ ۸۵ هزار ریال برای هر یورو و مبلغ ۷۵ هزار ریال برای هر دلار) و وضعیت باز ارزی بانک، قطعاً اعمال نرخ‌های جدید در تسعیر، اثر درآمدی برای بانک به همراه خواهد داشت. لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان منوط به محاسبه میزان اندوخته کاهش ارزش مطالبات مشکوک الوصول ارزی بوده که این امر مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸ است که در اولین فرصت آثار مالی مربوط جهت اطلاع عموم افشا می‌شود.

آیا بانک اقتصاد نوین برنامه‌ای برای عرضه شرکت‌های زیرمجموعه در بورس دارد؟

با توجه به الزام ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و برنامه بانک برای تمرکز بر عملیات بانکی و واسطه‌گری مالی، این بانک در نظر دارد املاک مازاد و سرمایه‌گذاری‌های غیر بانکی را واگذار کند که مراتب از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم خواهد رسید.

 با توجه به آگهی واگذاری مربوط به مزایده بانک تعاون اسلامی به مبلغ ۱۱۵ میلیارد دینار عراق معادل ۱۱.۶۱۵ میلیارد ریال ایران (نرخ برابری هر دینار عراق معادل ۱۰۱ ریال ایران) تأثیر سود غیرعملیاتی احتمالی این واگذاری و برنامه‌های آتی جهت فروش سرمایه‌گذاری‌ها و یا تجدید ارزیابی احتمالی از این را محل تشریح کنید؟

تعیین ارزش واگذاری سهام بانک تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری (سهامی خاص) منوط به مشخص شدن مبلغ فروش به دینار و نرخ تسعیر آن برابر ضوابط بانک مرکزی است. همچنین بنا به رهنمودهای بانک مرکزی، بانک اقتصاد نوین برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی از محل سرمایه‌گذاری‌ها ندارد.

 با توجه به موضوع شیوع ویروس کرونا و اختلال ایجادشده در میان بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و احتمال نکول برخی از تسهیلات اعطاشده، برآورد شما از خالص درآمد تسهیلات اعطایی در سال ۹۹ و همچنین میزان مطالبات معوق و مطالبات سوخت شده برای امسال چه میزان است؟

اگرچه نکول برخی از تسهیلات اعطایی دور از ذهن نیست اما با توجه به رعایت کامل اصول بهداشت اعتباری در مراحل اعطای تسهیلات و بررسی دقیق مشتریان در فرآیند اعتبارسنجی و اخذ وثایق مناسب با نقدشوندگی بالا، این بانک تأثیر محسوسی ناشی از شرایط فعلی و اتفاقات منتج از ویروس کرونا را بر روی درآمدزایی بانک از محل تسهیلات اعطایی متصور نیست. همچنین با توجه به روند روبه رشد میزان خالص درآمد ناشی از عملیات واسطه‌گری مالی طی سه‌ماهه انتهایی سال ۱۳۹۸، انتظار می‌رود روند مذکور طی سال ۱۳۹۹ نیز ادامه یابد. همچنین این بانک انتظار دارد تا با اقدامات حقوقی صورت گرفته، میزان مطالبات غیر جاری بانک در سال ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ کاهش یابد.

 عدم جذابیت سپرده‌های بانکی در میان سرمایه‌گذاران، باعث انتقال بخش قابل‌توجهی از سپرده‌های کوتاه‌مدت و یک‌ساله به‌حساب سپرده‌های جاری شده است. برآورد شما از درآمدهای ایجادشده از محل انتقال هر یک درصد نقدینگی از حساب سپرده به حساب جاری برای سال ۹۹ به طور میانگین چه میزان است؟

در پایان سال ۱۳۹۸ سپرده‌های جاری این بانک نسبت به سال قبل حدود ۱۸۲ درصد رشد نموده است و حدود ۱۳ درصد از مجموع سپرده‌های ریالی را تشکیل می‌دهد که با توجه به نداشتن هزینه سود پرداختی، افزایش آن به‌عنوان منابع بانک موجب کاهش هزینه تجهیز منابع بانک و به‌تبع آن بهبود عملکرد عملیات واسطه‌گری می‌شود. در مقابل سپرده‌های مدت‌دار حدود ۸۲ درصد از مجموع سپرده‌های ریالی را شامل می‌شود که بیانگر اقبال مشتریان به سپرده‌گذاری در سپرده‌های مدت‌دار است.

بنابر الزامات ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مبنی بر واگذاری اموال مازاد، لیست دارایی‌های باقابلیت تجدید ارزیابی و ارزش روز دارایی‌های مازاد، برنامه‌ها و اقدامات انجام‌گرفته در جهت افزایش نسبت کفایت سرمایه، توضیحات بیشتری ارائه کنید؟

میزان اموال تملیکی و در جریان تملیک بانک در پایان سال ۱۳۹۸ معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال بود که این بانک قصد دارد تا با واگذاری حدود ۱۶ رصد از آن طی سال جاری و مابقی آن طی سال‌های آتی علاوه بر اجرای مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موجبات افزایش سودآوری بانک را محل سود حاصل از فروش این اموال و درآمد حاصل بازگشت آن به چرخه فعالیت بانک فراهم سازد. در راستای بهبود نسبت کفایت سرمایه و همچنین جلوگیری از محدودیت‌های مقرر در ماده ۲۴ بخشنامه سرمایه نظارتی بانک مرکزی این بانک نسبت به اجرای فرآیند افزایش سرمایه دومرحله‌ای از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی سهامداران اقدام کرد که سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ با افزایش سرمایه به میزان ۱۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ۲۸ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران موافقت کرد که اتمام این فرآیند منوط به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و موافقت سهامداران است. همچنین در کنار اقدامات فوق بهبود نسبت کفایت سرمایه از طریق بهبود عملکرد و سودآوری مدنظر است.

با توجه به تسویه بدهی یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانک اقتصاد نوین در سال گذشته، میزان بازگشت ذخایر مطالبات مشکوک الوصول، معوق و یا سوخت شده بانک چه میزان خواهد بود؟

این بانک در راستای تعیین تکلیف و وصول مطالبات غیر جاری با گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، کل بدهی متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، تأمین مسکن جوانان، تأمین مسکن نوین، پشتیبانی ایجاد ساختمان، نوسازی و ساختمان تهران، توسعه بازرگانی بین‌المللی نواندیشان پویا، سازه‌های نوین کرت و شرکت بین‌المللی ساختمانی و بازرگانی آرین پاسارگاد کیش را پس از کسر وثایق نقدی و بخشودگی جرائم ناشی از تصفیه نقدی به مبلغ ۵ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال و به‌صورت نقدی و در آذرماه سال ۱۳۹۸ تصفیه کرد که پیش از آن در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در قالب افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال اطلاع‌رسانی شده بود. شایان‌ذکر است با توجه به بخشودگی جرائم در نظر گرفته‌شده در این فرایند، تصفیه مطالبات بانک از شرکت‌های مذکور، تأثیر مستقیم و بااهمیتی بر نتیجه عملکرد بانک نداشت.

با عنایت به تغییرات قابل‌ملاحظه در عملکرد عملیاتی ۶ ماهه دوم و نظر به تراز مثبت بیش از ۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریالی بانک در ۳ ماهه چهارم و توجه به این مهم که استمرار این رویه موجب ایجاد سود انباشته در سال مالی ۹۹ خواهد شد، سیاست تقسیم سود در سال مالی یادشده به چه نحوی است؟

سودآوری و تبدیل زیان انباشته به سود انباشته منوط به عوامل متعددی است که این بانک در تلاش برای تحقق آن است؛ که در صورت تحقق حسب شرایط زمانی، منوط به تصمیم سهامداران با رعایت الزامات ناظر بر فعالیت بانک ازجمله ضوابط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار است. شایان‌ذکر است بر اساس مفاد ماده ۲۴ دستورالعمل سرمایه نظارتی و نسبت کفایت سرمایه بانک، درصورتی‌که نسبت کفایت سرمایه بانک کمتر از ۵ درصد باشد بانک با محدودیت‌هایی همچون تقسیم سود حداکثر به میزان ۱۰ درصد سود ویژه سالیانه مواجه می‌شود.

در رابطه با مزایده انجام‌شده از واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و تأمین سرمایه نوین و همین‌طور سایر دارایی‌ها و تأثیر آن بر سود و زیان و eps بانک توضیح دهید؟

با توجه به سرانجام نرسیدن برگزاری مزایده سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و تأمین سرمایه نوین در تاریخ ۲۸ اسفند پارسال، تأثیر ناشی از سود حاصل از واگذاری بر سود و زیان بانک منوط به بررسی مجدد در خصوص ارزش واگذاری سرمایه‌گذاری‌های فوق و برگزاری مجدد مزایده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا