پاسخ مبهم بانک تجارت به سرمایه‌گذاری نفتی

هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک تجارت درباره جزییات تفاهم‌نامه بانک‌ها در خصوص مشارکت و تامین مالی در پروژه‌های پتروپالایشی پاسخ کلی داد و با سکوت درباره سهم وتجارت از این تفاهم‌نامه اعلام کرد: به دلیل اینکه مذاکرات اولیه برای معرفی و اخذ اطلاعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها در دست بررسی و اقدام است، نمی‌توان آثار سود و زیان آن را را در حال حاضر بررسی و اعلام کرد.

به گزارش دنیای بانک، هادی اخلاقی فیض آثار در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بور سو اوراق بهادار اعلام کرد: بر اساس موافقت اصولی به عمل آمده تفاهم‌نامه‌ای در خصوص مشارکت و تامین مالی در پروژه‌های پتروپالایشی با همراهی سایر بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و برخی از شرکت‌های مطرح در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز صورت گرفته است.

این عضو هیات مدیره بانک تجارت می‌افزاید: با عنایت به اینکه مذاکرات اولیه برای معرفی و اخذ اطلاعات فنی و اقتصادی پروژه‌های پیشنهادی در دست اقدام است، آثار سود و زیان و تبعات آن بر بانک تجارت منوط به اخذ و بررسی مطالعات توجیه‌پذیری مالی این پروژه‌هاست.

او تاکید می‌کند: به دلیل بلندمدت بودن دوران سرمایه‌گذاری و بهره برداری هریک از پروژه‌ها، به رغم برآورد تاثیر کلی مثبت اولیه آن بر نرخ رشد سود هر سهم وتجارت در آینده و ارزش ذاتی سهام بانک، تاثیری بر سود و زیان سال جاری این بانک نخواهد داشت.

شفاف‌سازی بانک ملت

این شیوه شفاف‌سازی بانک تجارت در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت درباره مشارکت این بانک در احداث میدان نفتی آزادگان و پالایشگاه شهید سلیمانی شفاف‌سازی و اعلام کرد: سهم این بانک در طرح توسعه میدان مشترک نفت آزادگان 15.3 درصد و در احداث پالایشگاه نفت شهید سلیامانی هم 5 درصد خواهد بود.

متن پاسخ بانک ملت را اینجا بخوانید

قانون بودجه ۱۴۰۱ چه می‌گوید؟

بر اساس بند د تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اجازه داده می‌شود از محل منابع خود از جمله منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مازاد در هر یک از طرح(پروژه)‌های بزرگ زیربنایی و طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر طرحهای آزادراهی و بزرگراهی و راههای اصلی، صنعتی و تولیدی در قالب تأمین مالی و تملک و ایجاد شرکت و صندوق طرح(پروژه) مشارکت کنند.

رونمایی از سهم بانک‌ها

به گزارش دنیای بانک، عبادلله عبداللهی، مدیرعامل گروه اقتصاد مفید روز دوشنبه (دهم مردادماه) در آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران با بیان اینکه در پروژه مروارید مکران برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در ساخت تجهیزات اشتغال‌زایی شده است، گفت: ۳۰ درصد از سهام این پروژه مربوط به بانک ملت، ۱۰ درصد مربوط به بانک تجارت، ۱۰ درصد بانک پارسیان و ۵۰ درصد متعلق به گروه اقتصاد مفید است.

این در حالی است که  هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به احداث پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت‌خام سنگین در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد:: مقرر شد هلدینگ خلیج‌فارس، هلدینگ‌ اقتصادی تدبیر انرژی، هلدینگ سرمایه‌گذاری اهداف، هلدینگ بانک ملی و هلدینگ بانک رفاه کارگران هرکدام ۱۵ درصد و بانک ملت و بانک تجارت هرکدام  ۷.۵ درصد سهام این پتروپالایشگاه را در اختیار بگیرند و سهم شرکت ملی پالایش و وپخش فرآورده‌های نفتی هم در این پروژه ۱۰ درصد تعیین شده است.

گفتنی است هفته گذشته تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین امروز با حضور رئیس‌جمهوری امضا شد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا