همه کارتخوان‌ها زیر دوربین مالیاتی

با اتصال تمامی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به پرونده مالیاتی دیگر راه برای فرار مالیاتی بسته شده و پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از کارتخوان‌های بدون شناسنامه از مدار استفاده خارج شود. مهران محرمیان و علی صالح آبادی، معاون فناوری‌های نوین و رئیس کل بانک مرکزی در 2 اظهارنظر جداگانه از اتصال 8 میلیون ابزار پرداخت فعال در ایران به پرونده مالیاتی خبر داده‌اند. آیا صاحبان کسب و کار با این اقدام در مسیر شفاف گام بر می‌دارند؟

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اتصال تمامی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی فعال در شبکه پرداخت کشور به پرونده مالیاتی خبر داد.به گزارش دنیای بانک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان گفت: در حال حاضر هشت میلیون ابزار پرداخت در کشور فعال است که همگی به پرونده مالیاتی متصل هستند و سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را برای رسیدگی به این پرونده‌ها انجام خواهد داد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: اتصال ابزارهای پرداخت به پرونده‌های مالیاتی از دو طریق انجام شد؛ تعدادی از ابزارهای پرداخت با هدایت صاحبان این ابزارها در سایت سازمان امور مالیاتی به پرونده مالیاتی متصل شدند و تعدادی هم که این اتصال از سوی صاحبان آنها انجام نشد عملیات قطع و غیرفعال شدن این ابزارها از شبکه پرداخت انجام شد.
آقای محرمیان افزود: اتصال کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی پس از دو سال همکاری بسیار خوب شبکه پرداخت، مردم محترم، سازمان امور مالیاتی و همکاران بانک مرکزی میسر شده است.
وی خاطرنشان کرد: اتصال تعداد محدودی از ابزارهای پرداخت به شبکه پرونده‌های مالیاتی باقی‌مانده است که این ابزارها مربوط به مشاغل حساس مانند بیمارستان یا امثال آنها هستند که در این زمینه نیز با سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف آنها مکاتبه شده است.
  • کارتخوان بدون شناسنامه نداریم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره ساماندهی کارتخوان ها و پایانه های فروشگاهی هم اظهار کرد: بیش از دو سال از تصویب قانون ساماندهی پایانه های فروشگاهی می‌گذرد ولی روی زمین مانده و اتصال کارت‌خوان ها به نظام مالیاتی برقرار نشده بود. پس از اینکه دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد این کار با جدیت هم در سازمان امور مالیاتی و هم در بانک مرکزی دنبال شد و ابتدا هم از کارتخوان های پرتراکنش آغاز شد و به مرور سایر کارتخوان ها ساماندهی شد و هم اکنون بیش از ۸ میلیون کارتخوان ساماندهی شده و این پروژه به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد کارتخوان‌های در اختیار فروشگاه ها، اشخاص حقیقی، حقوقی، سیار، ثابت به هر شکلی که باشد همه شناسنامه دار شد و آن‌هایی که مراجعه نکردند، غیرفعال شد؛ بنابراین هم اکنون کارتخوان بدون شناسنامه در کشور نداریم. از این به بعد اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است تا اقدامات بعدی را انجام دهد.

صالح آبادی یادآور شد: به نظر بنده این کار در حوزه حکمرانی ریال و شفافیت در نظام اقتصادی اقدام خیلی بزرگی بود که با اقدامات بعدی سازمان امور مالیاتی می تواند شفافیت بسیار زیادی ایجاد کند و جلوی بسیاری از مشکلات از جمله پولشویی و فرارهای مالیاتی را بگیرد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا