قرارداد بیمه سامان با غول اتکایی دنیا

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک،شرکت بیمه‌ای سامان اقدام به انعقاد قرارداد اتکایی با بزرگترین شرکت اتکایی بیمه‌ای دنیا – مونیخ‌ری کرده که به گفته احمد رضا ضرابیه سقف پوشش اتکایی بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری یک میلیون یورو است. اتکای بیمه‌های عمر و زندگی این شرکت خصوصی ایران به بزرگترین شرکت بیمه اتکایی جهان، یکی از دستاوردهای پسابرجامی در صنعت بیمه ایران به شمار می‌رود.

احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل شرکت بیمه سامان در یک نشست خبری با تشریح جزییات این قرارداد مهم تاکید کرد: از این پس بیمه‌نامه عمر و تشکیل سرمایه بیمه سامان تحت پوشش اتکایی شرکت مونیخ ری قرار دارد. وی با قدردانی از همکاری و همراهی مدیران و مسئولان بیمه مرکزی برای امضای این قرارداد که نخستین قرارداد اتکایی در زمینه بیمه‌های زندگی در تاریخ صنعت بیمه ایران به شمار می‌آید، از تلاش بیمه سامان برای افزایش سهم خود در بازار بیمه زندگی خبر داد و گفت:  حق بیمه تولیدی بیمه سامان در سال 95 نسبت به سال قبل آن بیش از 41.8 درصد رشد نشان می‌دهد که 2 برابر بیشتر از نرخ رشد صنعت بیمه به شمار می‌رود. مدیرعامل بیمه سامان تصریح کرد: قرارداد منعقد شده با بیمه اتکایی مونیخ‌ری شامل بخش‌های اتکایی، انتقال فناوری و آموزش می‌شود.

  • مونیخ ری شریک تجاری بیمه سامان

مدیرعامل بیمه سامان گفت: شرکت در سال 1395 پس از بیش از یکسال رایزنی و مذاکره موفق به عقد قرارداد اتکائی بیمه‌های زندگی با شرکت Munich Re آلمان، بزرگترین شرکت بیمه اتکایی جهان، شد. عقد این قرارداد با حمایتها و تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی محقق شد و یکی از دستاوردهای صنعت بیمه کشور در حوزه بیمه‌های زندگی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محسوب می شود. وی افزود: با توجه به تازگی این نوع قراردادها در کشور کارشناسان شرکت بیمه سامان برای دستیابی به توافقی دوجانبه و با مزایای قابل توجه برای صنعت بیمه کشور تلاش بسیاری کردند. قطعاً دستیابی به چنین موفقیتی بدون رویکرد حمایتی و تلاشهای دلسوزانه هیأت عامل بیمه مرکزی و کارشناسان این نهاد نظارتی امکان پذیر نبود.

  • تغییر سازوکارمحاسبه  بیمه بدنه خودروها
 ضرابیه: مدیرعامل بیمه سامان
 آن گروه از بیمه گذارانی که کمتر از خودرو خود استفاده می کنند و در نتیجه کمتر در معرض خطر هستند حق بیمه ی کمتر پرداخت خواهند کرد. در مراحل بعدی با تحلیل اطلاعات دریافت شده از دستگاه‌های Telematics این امکان وجود خواهد داشت که نرخ حق بیمه بر حسب منطقه تردد خودرو و یا حتی نحوه رانندگی راننده تعیین شود.

بیمه سامان با مجوز بانک مرکزی، از این پس مجوز صدور بیمه بدنه خودرو را با در نظر گرفتن مسافت طی‌شدن خودروها را دارد. ضرابیه با اعلام این خبر توضیح داد: بر اساس، نرخ حق بیمه بدنه خودرو بر اساس اطلاعات و آمار تردد خودروها محاسبه خواهد شد و افزون بر در نظر گرفتن میزان مسافت طی شده خودروها، در گام بعد، محلل تردد و نحوه رانندگی خودروها مبنا قرار می‌گیرد به نحوی که رانندگان که ریسک کمتری داشته باشند، حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد.  مدیرعامل بیمه سامان درباره دلیل تغییر سازوکار محاسبه حق بیمه بدنه خودرو اظهار کرد: واقعیت این است که در حال حاضر دارندگان خودرو به صورت روزانه از خودروی خود استفاده نمی‌کنند و منطقی است که هر خودرو به میزان ریسک قابل پیش‌یبنی، حق بیمه پرداخت کند و در قانون جدید بیمه شخص ثالث که خرداد سال گذشته ابلاغ شده، همین موضوع مد نظر قانون‌گذار قرار گرفته که نحوه محسابه حق بیمه خودروها بر اساس کیفیت رانندگی محاسبه شود. به گفته او در این طرح نرخ حق بیمه بیمه بدنه اتومبیل بر اساس میزان کارکرد اتومبیل بر حسب کیلومتر تعیین می شود. در مرحله بعد شرکت با همکاری یک گروه از مهندسین ایرانی و بهره گیری از دانش تحلیل اطلاعات شرکت مونیخ ری در نظر دارد با نصب دستگاه‌های Telematics بر روی خودرو بیمه گذارانی که علاقمند به خرید این محصول هستند نسبت به دریافت اطلاعات میزان حرکت خودرو اقدام کرده و بر این اساس نرخ حق بیمه را محاسبه کند و پس از آن اقدامات لازم برای پرداخت حق بیمه از سوی بیمه گذار بر حسب کارکرد خودرو قابل انجام خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: به این طریق آن گروه از بیمه گذارانی که کمتر از خودرو خود استفاده می کنند و در نتیجه کمتر در معرض خطر هستند حق بیمه ی کمتر پرداخت خواهند کرد. در مراحل بعدی با تحلیل اطلاعات دریافت شده از دستگاه‌های Telematics این امکان وجود خواهد داشت که نرخ حق بیمه بر حسب منطقه تردد خودرو و یا حتی نحوه رانندگی راننده تعیین شود.

  • چشم‌انداز سودآوری بیمه سامان

مدیرعامل بیمه سامان در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز سودآوری این شرکت بیمه‌ای به خبرنگاران گفت: بر اساس تصمیم سهامداران در مجمع عمومی سالانه شرکت بیمه سامان،  سود قابل تخصیص برای سهامداران ۶۲۸ میلیارد ریال برآورد شده که با تصمیم سهامداران به ازای هر سهم، 200 ریال سود تقسیم می‌شود و تصمیم داریم تا سرمایه شرکت را در دو مرحله افزایش دهیم و به 1500 ریال افزایش دهیم.  این عضو هیات مدیره بیمه سامان همچنین اظهار کرد: با وجود رشد حق بیمه تولیدی شرکت بیمه سامان، میزان خسارت پرداخت شده در سال گذشته 32.4 درصد افزایش یافته و موفق شدیم تا روند رشد خسارت را نسبت به میزان درآمد ناشی از حق بیمه تولید شده کنترل کنیم.

ضرابینه با اشاره به سهم 6 درصد بیمه سامان از کل بازار بیمه‌های زندگی ایران اظهار کرد: 40 درصد از پرتقوی بیمه شرکت بیمه سامان ناشی از بیمه‌های زندگی است و کسب رتبه نخست توانگری مالی برای چهارمین سال پیاپی باعث شده تا ریسک بیمه سامان مطلوب شود.

  • صدور بیمه با تلفن همراه

ضرابیه  همچنین از امکان صدور بیمه‌نامه با تلفن همراه در شرکت بیمه سامان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش ضریب استفاده مردم از تلفن همراه، بیمه سامان تصمیم دارد تا نسبت به عرضه بیمه‌نامه بر بستر ussd اقدام کند. وی در عین حال حرکت شرکت‌های بیمه‌ای به صدور بیمه‌نامه به صورت غیرحضوری را حذف شبکه فروش و نمایندگان ندانست و تاکید کرد: گسترش تکنولوژی و پیاده سازی فروش اینترنتی به معنای حذف شبکه فروش نیست و شرکتهای بیمه باید در جهت توانمند سازی نمایندگان در راستای بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی حرکت کنند. وی تصریح کرد: این خدمات نه تنها دسترسی به مشتریان شهرنشین را برای شرکتهای بیمه افزایش خواهد داد بلکه به ابزار کارآمدی در ارائه محصولات و خدمات بیمه ای به قشر روستانشین کشور خواهد بود که شرکتهای بیمه علاوه بر آنکه به عنوان یک بازار با آن توجه خواهند کرد، بلکه در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتها قشر آسیب پذیر کشور را در مقابل مخاطرات تحت پوشش قرار خواهد داد.

به گفته او سازمان‌های داخلی و بین المللی که در حوزه‌های خدمات اجتماعی فعالیت دولتی و یا غیر انتفاعی و حمایتی فعالیت می کنند از جمله حامیان این فعالییت‌ها خواهند بود و بیمه گران اتکائی بزرگ دنیا نیز سوابق پشتیبانی از این اقدامات را در اختیار دارند. بیمه عمر، حادثه و از کارافتادگی، بیمه آتش سوزی منازل روستایی، بیمه ماشین آلات کشاورزی و غیره از جمله بیمه‌نامه‌هایی است که توسط شبکه‌های تلفن همراه ارائه خواهند شد و در ادامه آن شاهد سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در روستاها برای ارائه خدمات رسیدگی به خسارات خواهیم بود که با اجرا این امور شاهد ارتقاء سطح کیفیت زندگی در روستاها، ایجاد شغل برای روستاییان و پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها خواهیم بود. وی تاکید کرد: در این خصوص شرکت بیمه سامان در حال تهیه زیرساختهای مورد نیاز است تا بتواند با همکاری با شرکت‌های اپراتور تلفن همراه نسبت به ارائه این خدمات و محصولات به مردم عزیزمان در اقصی نقاط کشور اقدام کند.

  • بیمه سامان به دنبال حفظ حقوق ذینفعان

مدیر عامل بیمه سامان در پایان این نشست گفت:شرکت بیمه سامان همواره در راستای حفظ حقوق ذینفعان نسبت به استقرار حاکمیت شرکتی اهتمام ورزیده و در این جهت در مواردی حتی فراتر از الزامات قانونی خود عمل کرده است. کمیته حسابرسی شرکت از سال 86 فعال بوده و در سال 95 نیز بصورت مستمر جلسات آن برگزار شده و به عنوان بازوی کنترل داخلی هیأت مدیره به خوبی عمل کرده است.

او ادامه داد: همچنین بخشی از دستاوردهای این کمیته در سال گذشته بهبود مستمر نظام کنترل داخلی شرکت، اصلاح سیستم وصول مطالبات معوق، اصلاح فرآیندهای صدور و رسیدگی به خسارات و استقرار اداره انطباق با مقررات است که نتایج آن در سال آتی مشاهده خواهند شد. در اینجا می بایست از بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه به جهت تحقیق، تهیه و ابلاغ آئین نامه حاکمیت شرکتی شرکت‌های بیمه تشکر کرد. این آئین نامه یکی از اثرگذار ترین مقررات بیمه ای در کشور است که ان شاء ا… اثرات بسیار خوبی در نظام مند کردن بیشتر صنعت بیمه و پیشگیری از وقوع مشکلاتی که رفع آن برای کلیه صنعت هزینه دارد ، خواهد داشت.

ضرابیه در پایان  این نشست خبری به خبرنگاران گفت: همچنین برنامه راهبردی شرکت برای دوره پنج ساله 1396-1400 به گونه ای تدوین شده که شرکت بتواند آمادگی لازم را برای رویارویی با چالش‌های محیطی و رقابت ایجاد می کند، داشته باشد تا  به اهدافی که برای افق 1400 ترسیم شده است دست یابد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا