شفاف سازی بیمه آسیا درباره خسارت شناور نفتی

مسعود بادین، مدیرعامل بیمه آسیا درباره پرونده خسارت وارده به گوی شناور پایانه جاسک شفاف‌سازی و اعلام کرد: در صورت قطعی شدن شرایط پوشش بیمه نامه، حداکثر خسارت سهم نگهداری این شرکت به میزان 27.45 درصد از خسارت وارده به مبلغ 168 میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش دنیای بیمه، نایب رئیس هیات مدیره بیمه آسیا اعلام کرد: بر اساس اعلام خسارت یکی از بیمه‌گذاران شرکت بیمه آسیا در حوزه بیمه‌های انرژی، موضوع بررسی خسارت به کارشناس مورد تایید بیمه مرکزی ارجاع شده که طبق اظهارنظر ارسالی کارشناس یادشده در تاریخ 29 فروردین 1401 علت خسارت مشخص نبوده و اظهارنظر در خصوص پوشش یا عدم پوشش خسارت و همچنین میزان خسارت در صورت اثبات شرایط پوشش، مطالب مفاد بیمه نامه به زمان و بررسی بیشتری نیاز دارد.

  • متن نامه مسعود بادین درباره پرونده گوی شناور پایانه جاسک را ببینید:
متن نامه مسعود بادین درباره پرونده گوی شناور پایانه جاسک را ببینید:
متن نامه مسعود بادین درباره پرونده گوی شناور پایانه جاسک را ببینید:
  • نظریه رسمی ارزیاب خسارت

شرکت محک سنجش پایدار، به عنوان شرکت ارزیابی خسارت بیمه‌ای در پرونده گوی شناور پایانه جاسک در گزارش خود به بیمه آسیا اعلام کرده است: همانطور که در نامه پیشین این شرکت اشاره شد، هنوز بررسی کامل ابعاد خسارت از طرف بیمه‌گزار انجام نشده و به دلیل احتمال ورود آسیب به قطعات اصلی گوی شناور شامل بیرینگ و سوئیول، ارائه تخمینی از مبلغ خسارت و ارائه لیست قطعات آسیب دیده، برای بیمه‌گزار میسر نیست. به همین علت بیمه‌گزار هنوز ادعای خسارت خود را ارائه نکرده است.  مضافاً بر اینکه احتمال عدم امکان بازسازی گوی شناور نیز وجود دارد.

علی ایحال به درخواست آن مدیریت محترم، با فرضیات به شرح زیر، تخمینی از مبلغ خسارت ارائه می‌گردد.

  1.  بازسازی گوی شناور امکان‌پذیر و مقرون به صرفه باشد.
  2. آسیب جدی به بیرینگ وارد شده باشد.
  3. بخش‌هایی از بدنه گوی شناور نیاز به تعویض و بازسازی داشته باشد. بازسازی بدنه منوط به رعایت ملزومات و مقررات فنی و استانداردی است که در این خصوص اطلاعاتی در دست نیست. به طور مثال ممکن است دفرمگی در بخش کوچکی از بدنه، منجر به تعویض بخش بسیار بزرگ شود.

با توجه به فرضیات بالا تخمین خسارت و با در نظر داشتن شکست قیمتی ارائه شده از سوی بیمه‌گزار در مورد گوی شناور، تخمین خسارت به شرح زیر، ارائه می‌گردد.

  • ارزش حدوودی هر SPM؛ 21 میلیون و 600 هزار یورو شامل خرید، ساخت، نصب و راه‌اندازی به استنثنای هزینه‌های مهندسی.
  • خسارت به گوی با در نظر گرفتن 70 درصد خسارت: 15 میلیون و 120 هزار یورو
  • هزینه‌های اضافی پوشش داده شده در بیمه نامه (Sub Limits): 7 میلیون یورو.
  •  با در نظر گرفتن حداکثر غرامت مجموع خسارت تخمینی : 22 میلیون و 120 هزار یورو.
  • مجددا تاکید می‌شود که مبلغ اعلام شده مورد تدقیق قرار نگرفته و صرفا برآورد اولیه با توجه به بازدید میدانی و اطلاعات اولیه اخذ شده از سوی بیمه‌گزار است.

متن نامه شرکت محک سنجش پایدار را ببینید:

  • گوی شناور صادرات نفت جاسک کجاست؟

دی ماه سال گذشته خبری مبنی بر گم شدن گوی شناور صادرات نفت جاسک منتشر شد که همان زمان روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس خبر گم شدن گوی شناور پایانه نفتی جاسک را تکذیب و اعلام کرد:گوی از سطح قبلی خود در دریا پایین تر رفته است.

این شرکت اعلام کرد: پیرو درج اخبار نادرستی مبنی بر مفقود شدن گوی شناور پایانه نفتی جاسک در فضای رسانه‌ای، به اطلاع می‌رساند که این اخبار کذب بوده و تأسیسات دریایی پایانه نفتی جاسک شامل گوی شناور و اتصالات زیرآبی آن در موقعیت دریایی این پایانه قرار دارند. در این خبر آمده است: پس از وقوع طوفان و شرایط آب و هوایی نامناسب منطقه، مخازن شناورساز «بویانس» گوی شناور دچار آب‌گرفتگی شده و گوی شناور در ارتفاعی پایین‌تر از سطح آب قرار گرفته است.

همچنین اتصالات نفتی و لنگری گوی پایانه نفتی جاسک سالم بوده و هیچ‌گونه نشت نفت یا تغییر در موقعیت این گوی حاصل نشده است. علت این آبگرفتگی در دست بررسی بیشتر است.

گفتنی است نخستین گوی شناور (SPM) صادراتی با ظرفیت طراحی ۷ هزار مترمکعب در ساعت نفت‌ﺧﺎم ﺳﺒﮏ و ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻧﯿﺰ ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی، اواخر سال گذشته توسط  شناور سی‌مستر در موقعیت فراساحلی این پایانه در منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان نصب و وارد مرحله راه‌اندازی شد. وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن نزدیک به ۸۰۰ تن است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا