سن بازنشستگی و هزینه بیمه قالیبافی زنان

بیمه‌های متنوعی توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیمه بازنشستگی، بیمه زنان خانه‌دار و بیمه مشاغل‌ آزاد اشاره کرد. اما کمتر کسی است که درباره بیمه قالیبافی چیزی شنیده باشد. درواقع، بیمه قالی‌بافی در دسته بیمه مشاغل آزاد قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله، صفر تا صد بیمه قالی‌بافی را برای شما توضیح می‌دهیم و سعی داریم تا سوالات شما در مورد بیمه قالی‌ بافی را برطرف کنیم.

بیمه قالیبافی چیست؟ بهترین نوع بیمه برای قالیبافان

برای کاهش نگرانی‌های مالی شاغلین، سازمان تامین اجتماعی بیمه‌های متنوعی را در نظر گرفته که یکی از این بیمه‌ها، بیمه بافندگی است. این بیمه از نوع بیمه‌های خویش‌فرمائی محسوب شده و ویژه بافندگان فرش، گلیم، زیلو و سایر فعالیت‌های این‌چنینی است و در نتیجه جزو بیمه مشاغل آزاد محسوب می‌شود. بافندگان مستقل که در واحدهای مسکونی خود به صورت خوداشتغالی فعالیت می‌کنند، می‌توانند با خرید بیمه قالی‌ بافی، پوشش بازنشستگی برای خود فراهم کنند. توجه داشته باشید بیمه قالیبافی با انواع بهترین بیمه تکمیلی انفرادی متفاوت است. در واقع با استفاده از بیمه قالیبافی می‌توان در نهایت برای بازنشستگی اقدام کرد.

مشمولین بیمه قالی‌بافی؛ چه افرادی می‌توانند از بیمه قالی‌بافی استفاده کنند؟

در پاسخ به این سوال که چگونه بیمه قالی بافی شویم باید گفت، همه قالیبافانی که در خانه یا کارگاه ریسندگی مشغول‌به‌کار هستند و بیمه‌ای توسط کارفرما برایشان رد نمی‌شود، به‌صورت‌اختیاری می‌توانند برای خرید بیمه قالیبافی اقدام کنند. فرد متقاضی این بیمه نباید شغل اصلی دیگری داشته باشد و صرفا باید به‌عنوان یک قالیباف شناخته شود.

شرایط بیمه قالی‌بافی تامین اجتماعی برای زنان خانه‌دار چیست؟

بانوانی که در حرفه  قالیبافی فعالیت می‌کنند، امکان استفاده از پوشش بیمه قالیبافی زنان خانه‌دار را دارند. افراد در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال که در حال حاضر اشتغال به کار ندارند، می توانند از طریق سایت تامین اجتماعی یا مراجعه حضوری به شعب سازمان تامین اجتماعی، بیمه قالی‌بافی زنان خانه دار را تهیه کنند. این پوشش بیمه‌ای برای آنها مزایای مختلفی از جمله دریافت حقوق و مستمری ماهیانه را فراهم می‌کند. بیمه قالی بافی زنان خانه‌دار با نرخ  ۱۲٪، ۱۴٪ و ۱۸٪ حداقل دستمزد تعیین‌شده توسط وزارت کار امکان خریداری دارد.

مزایای بیمه قالی بافی؛ خرید بیمه قالی بافی چه سودی برای قالیبافان دارد؟

بیمه قالی بافی مزایایی شباهت بسیاری به سایر بیمه‌نامه‌های سازمان تامین اجتماعی دارد. با‌توجه‌به اینکه مبلغ حق بیمه پرداختی برای بیمه قالی بافی به میزان قابل‌توجهی کم است و بخش عمده آن توسط دولت پرداخت می‌شود، مزایای آن در مقایسه با سایر بیمه‌های تامین اجتماعی کمتر است. با این وجود، این بیمه نامه به‌طور‌خاص برای رفع نیازهای اولیه بافندگان ارائه شده است. مهم‌ترین مزایای بیمه قالی بافی شامل پرداخت حقوق بازنشستگی، ارائه بیمه درمانی و پرداخت حق بیمه ناچیز می‌باشد. در نتیجه خرید بیمه تکمیلی در کنار بیمه قالی بافی، برای جبران هزینه‌های درمانی خارج از پوشش بیمه قالی‌بافی کمک بزرگی خواهد بود.

ثبت نام بیمه قالی بافی؛ مراحل ثبت درخواست و مدارک مورد‌نیاز بیمه قالیبافان

بیمه شدگان برای دریافت بیمه قالی بافی نیاز به طی مراحل و ارائه مدارکی دارند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس از طی این مراحل برای شخص متقاضی بیمه قالی بافی صادر می‌شود.

  • عضویت در سامانه اتحادیه فرش دستبافت و انتخاب گزینه ثبت نام بیمه.
  • ارائه مدارک لازم، اسکن و آپلود اسناد ضروری برای خرید بیمه.
  • تایید عضویت با ارائه اصل مدارک در اتحادیه فرش دستبافت .
  • اخذ معرفی نامه از اتحادیه فرش برای گواهینامه و کارت مهارت فنی.
  • ارائه معرفی نامه به سازمان فنی و حرفه‌‌ای استان جهت دریافت کارت مهارت فنی.
  • اخذ تاییدیه کارت مهارت فنی با مراجعه مجدد به اتحادیه فرش دستبافت از طریق سازمان فنی حرفه‌ای.
  • اخذ نامه امضا شده از اتحادیه فرش و رئیس بازرگانی استان محل سکونت به همراه مدارک لازم به سازمان تامین اجتماعی.
  • بررسی و ارزیابی کامل شرایط بیمه شده توسط کمیسیون پزشکی و انجام معاینات و ارزیابی‌های پزشکی لازم.
  • ارائه نتایج آزمون به سازمان تامین اجتماعی استان برای تنظیم قرارداد و صدور فیش پرداخت حق بیمه.
  • پرداخت حق بیمه مطابق فیش ارائه شده.

همچنین مدارک لازم و ضروری برای خرید بیمه قالی بافی شامل شناسنامه فرد و اعضای خانواده (در صورت تاهل)، کارت ملی فرد و اعضای خانواده (در صورت تاهل)، کارت مهارت فنی و فرم درخواست تکمیل شده است.

هزینه بیمه قالی بافی؛ حق بیمه قالی بافی چقدر است؟

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه قالیبافان در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۷ درصد حقوق کارگر عادی است که از این مبلغ ۲۰ درصد را دولت و ۷ درصد را شخص بیمه‌گذار پرداخت می‌کنند.

نحوه محاسبه و پرداخت بیمه قالی بافی چگونه است؟

میزان پرداخت بیمه قالی بافی شامل بافندگان قالی، قالیچه و زیلو بر‌اساس درآمد ماهیانه آنها مشخص می‌شود. این درآمد معادل پنجاه درصد حداقل دستمزد مقرر در قانون کار برای کارگران عادی است. نرخ حق بیمه به میزان چهارده درصد از درآمد محاسبه می‌شود، که هفت درصد از آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن نیز با یارانه دولت تامین خواهد شد.

پرداخت حق بیمه قالی‌بافان باید به‌صورت دو دوره شش‌ماهه، یکی در نیمه اول سال و دیگری در نیمه دوم سال، به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود؛ البته پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد مانند قالی بافی مشروط به این است که حق بیمه تامین اجتماعی مرتبط با هر دوره، حداکثر در طی سه ماه ابتدایی آن دوره انجام شود.

استعلام سابقه بیمه؛ چگونه سوابق بیمه قالی‌بافی تامین اجتماعی را ببینیم؟

قطعاً افرادی که به مدت طولانی در حرفه قالیبافی مشغول‌ به‌ کار بوده‌اند، گاهی اوقات ممکن است زمان آخرین پرداخت حق بیمه خود را از یاد ببرند. روش‌های گوناگونی برای مشاهده سوابق بیمه قالی‌بافی تامین اجتماعی وجود دارد که راحت‌ترین آنها استفاده از کدهای USSD است. مشترکان همراه اول با شماره‌گیری *۱۴۲* و مشتریان ایرانسل با استفاده از کد دستوری *۱۴۲۰* امکان بررسی سوابق بیمه خود را دارند. یکی دیگر از روش‌های استعلام حق بیمه نیز مراجعه به سایت بیمه قالیبافی به آدرس account.tamin.ir است.

بازنشستگی با بیمه قالی‌بافی؛ حقوق بازنشستگی بیمه قالیبافی چقدر است؟

شاید سوال شما این باشد که بیمه قالی‌بافی چند ساله است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دو راه برای گرفتن حق بیمه بازنشستگی وجود دارد؛ اول با داشتن ۳۰ تا ۳۵ سال سابقه کار و دوم با رسیدن به سن بازنشستگی مشاغل سخت مانند قالیبافی. همچنین شرایط ثبت نام بیمه‌قالی بافی برای ساکنین مناطق روستایی به‌منظور دریافت مستمری بازنشستگی به شرح زیر است:

فرد بیمه شده باید حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد. همچنین، سن بازنشستگی برای آقایان ۶۰ سال است.
اگر بیمه شده حداقل ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، شرط حداقل سنی برای بازنشستگی حذف می‌شود و این امکان را به وی می‌دهد که در هر سنی می‌تواند درخواست بازنشستگی کند.
زنان طبق قوانین اداره کار با داشتن ۲۰ سال سابقه کاری، پرداخت حق بیمه و رسیدن به سن ۵۵ سال می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق دریافتی آن‌ها معادل ۲۰ روز دستمزد ماهیانه فرد بازنشسته عادی است. در نتیجه سن بازنشستگی بیمه قالی بافی زنان حداقل ۵۵ سال است.
افرادی که به سن ۶۰ سالگی در مردان و ۵۵ سالگی در زنان رسیده‌اند و بین ۱۰ تا ۱۹ سال سابقه کار دارند، با محاسبه مقدار مستمری بر اساس سابقه پرداختی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را ارائه دهند. لازم به ذکر است که در همه موارد ذکر شده در بیمه‌نامه، سن بازنشستگی زنان در بیمه قالی بافی، ۵ سال کمتر از مردان است.
اگر بیمه‌شده حداقل ۲۰ یا ۲۵ سال به‌طور‌متوالی در شرایط سخت و زیان‌آور کار کرده باشد، می‌تواند بدون در نظر گرفتن سن، درخواست بازنشستگی خود را ثبت کند. سابقه پرداخت حق بیمه در حوزه‌های شغلی مطالبه‌گر و زیان‌آور به ازای هر سال، با ضریب یک و نیم محاسبه خواهد شد.

باتوجه‌به پایین بودن پرداختی بیمه قالی بافی و همچنین افزایش بیماری‌ها با بالا رفتن سن، نیاز به داشتن بیمه تکمیلی افزایش پیدا می‌کند. چرا‌که بیمه تامین اجتماعی خویش فرمایی مانند بیمه قالی‌بافی تنها بخشی از هزینه‌های درمان را جبران ‌می‌کند و سایر هزینه‌ها می‌بایست به‌صورت آزاد توسط شخص پرداخت گردد. در نتیجه افراد بازنشسته که بیمه تکمیلی درمانی ندارند بهتر است هر چه زودتر نسبت به تهیه بیمه درمان تکمیلی خانواده اقدام نمایند تا بتوانند در موقع لزوم در مزایای آن بهره‌مند شوند.

مطالبه خسارت از بیمه؛ پرداخت خسارت و جبران حوادث در بیمه قالی‌بافی

پوشش بیمه‌ای حوادث ناشی از کار قالیبافان شامل حوادثی است که مستقیماً با حرفه بافندگی مرتبط بوده و در بیمه نامه ذکر شده باشد. حوادث پیش آمده برای بیمه شده می‌بایست در حین کار با تجهیزات در محل سکونت فرد قالیباف رخ داده باشد و فقط این نوع خسارات تحت پوشش بیمه نامه قرار می‌گیرد. علاوه‌بر‌‌ این و در شرایط خاص، بیمه‌گر در قبال خسارات ناشی از حوادث در حین تهیه وسایل بافندگی و سفرهای کاری بیمه‌گذار جهت فروش محصول خود مسئول است.

برای طرح دعوی بیمه قالیبافی، بیمه شده موظف است ظرف سه روز کاری پس از حادثه آن را به شرکت بیمه تامین اجتماعی گزارش کند. متعاقباً با طرح ادعا، کارشناس بیمه ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد. پس از ارائه کلیه اسناد و مدارک مربوطه و تایید آن توسط سازمان، غرامت خسارت ناشی از حادثه طبق شرایط مندرج در قرارداد بیمه به بیمه گذار پرداخت می‌شود.

زنان خانه دار و افراد ساکن روستا؛ بیشترین متقاضیان بیمه قالی‌بافی

بیمه قالیبافی برای تامین حقوق و مزایای دوران پیری و بازنشستگی راه اندازی شد. این بیمه با توجه به کم‌بودن میزان حق بیمه آن با استقبال خوبی بین قالیباف‌ها مواجه شده است. زنان خانه دار و بدون درآمد و افرادی که در روستا‌ها ساکن بوده و به شغل قالی بافی مشغول هستند، از عمده‌ترین متقاضیان بیمه قالی‌بافی به‌شمار می‌روند. اینکه بیمه قالی‌بافی چند سال است، مزایا و معایب بیمه قالی بافی و شرایط دریافت بیمه زنان خانه دار به همراه سایر موارد مشابه در این مقاله بررسی شد. اگر تجربه خاصی از بیمه قالی بافی دارید که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما و سایر همراهان به‌ اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا