حمایت بانک کشاورزی از کشت گلخانه‌ای

بانک کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت و البته مدیریت بهینه آب و خاک ایران گل کاشت و با افزایش 132 درصدی پرداخت تسهیلات گلخانه ای گام مهمی در مسیر صیانت از منابع آب و خاک کشور برداشت. تصمیمی که با رضایت متقاضیان و مشتریان دریافت این تسهیلات همراه شده است.

به گزارش دنیای بانک، امروزه کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی به عنوان یکی از الگوهای موفق در ترویج روش‌های نوین تبدیل شده و سطح تقاضا برای دریافت تسهیلات در حال افزایش است و بانک کشاورزی به عنوان یک بانک توسعه‌ای و تخصصی حوزه کشاورزی از ابتدای امسال تا 13 دی‌ماه بالغ بر 9 هزار و 305 فقره تسهیلات به ارزش 42 هزار و 946 میلیون ریال پرداخت کرده است.

افزایش 1.3 برابری تسهیلات گلخانه‌ای نه تنها به بهبود شاخص بهره‌وری کشاورزی کمک می‌کند بلکه پایه‌های امنیت غذایی کشور را تقویت کرده و انتظار می‌رود سهم محصولات تولید شده در گلخانه‌های کشور در سال جاری رشد قابل توجه‌ای را تجربه کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تعداد کل گلخانه‌های کشور در سال 1399 نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد 3.1 درصدی روبه‌رو شده و براساس داده‌های مرکز آمار ایران از ۲۲ هزار و ۴۷۷ گلخانه موجود در ایران، ۲۰ هزار و ۶۳۲ گلخانه فعال و ۱۸۴۵ گلخانه غیرفعال است و استان تهران در سال ۱۳۹۹ با پیشتازی، بیشترین سهم از تعداد کل گلخانه‌های کشور را از آن خود کرده است.

ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک در جهان است و صیانت از منافع آبی به ویژه در بخش کشاورزی از جمله اولویت‌های راهبردی بانک کشاورزی کشور است و بر اساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقاء ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی در 5 سال آینده یکی از اولویت‌های مهم کشور به شمار می‌رود. افزون بر اینکه در این سیاست‌های بر اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و منابع آبی و با اولویت‌بخشی به تولید کالاهای راهبردی کشاورزی تاکید شده و قرار است با استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشو، بهره‌وری آب کشاورزی.5 درصد بیشتر شود.

بانک کشاورزی هم در برنامه راهبردی کلان خود اعلام کرده که دنبال تامین مالی و حمایت از طرح‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و البته  مدرن‌سازی کشاورزی و ایجاد افق های جدید است و بی‌تردید توسعه کشت گیاهان و محصولات کشاورزی گلخانه‌ای نه تنها باعث حفظ و مصرف بهینه آب و صیانت از منابع خاک خواهد شد بلکه راه را برای ارزآوری بیشتر از محل صادرات محصولات گلخانه‌ای هموارتر می‌سازد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا