برگزاری نشست راهبردی فن آوران و صنعت بیمه
به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، سیدولیالله فاطمی، از صاحبنظران حوزه فنآوری مالی _ در نخستین نشست راهبردی فنآوران و صنعت بیمه با اعلام این مطلب اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم در راه است و باید تمامی مختصات و ویژگینهای آن را بررسی و تبیین کنیم.وی حرکت از شعبه محوری به مشتری محوری را نیاز جدی امروز کشور ما دانست و گفت: هم اکنون در حوزه بانکی میزان مراجعه مشتریان به خودپردازها بیش از شعبههاست و پایانههای الکترونیکی و خریدهای اینترنتی نشانه آشکاری از حرکت بانک متناسب با نیاز مشتریان است.
فاطمی با اشاره به تغییر فضای کسب و کار از تولید محور به داده محور، گفت: سازمانها ناگزیرند خود را به گونهای ظرفیت سازی کنند تا برای یک اقتصاد دیجیتالی آماده شوند.وی افزود: صنعت بیمه پس از تکمیل زیرساختها باید به نوعیاعتمادسازی دست بزند تا بازارهای قدیم و جدید یکپارچه شوند.
این کارآفرین برتر در پایان با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی خدمات رسانی و توسعه کسب و کارهای دیجیتالی از فعالان صنعت بیمه خواست که به مقوله توسعه فنآوری توجه بیشتری نشان بدهند.
ابراهیم کاردگر مدیر عامل بیمه آسیا در ادامه نشست گفت:صنعت باید ریسکهای بازار تولید و سرمایه را شناسایی کرده و پوشش های متناسبی ارائه دهد.
کاردگر با اشاره به تحولات جدی فضای کسب و کار در آینده، اظهار داشت: صنعت بیمه برای تسریع در خدمات، افزایش کارایی و سود به فنآوری گرایش پیدا کرده و در حال حاضر در عرصه بازارسازی توقعات بالاتری از نرام افزارهای بیمهای دارد.
مدیرعامل شرکت بیمه آسیا با تاکید بر اهمیت فن آوریهای نوین در توسعه صنعت بیمه گفت: باید این حقیقت را بپذیریم که مرز بین دانش ها برداشته شده و دانش بین رشتهای ، توسعه اقتصادی را به دنبال خواهدداشت.وی "کلان دادهها" را نیز عامل دیگری برای توسعه صنعت بیمه ارزیابی کرد و افزود: ما باید کسانی را تربیت کنیم که اطلاعات پراکنده را به دانش تبدیل کنند چرا که دادههای فاقد تحلیل ، ارزش چندانی ندارد.
احمدرضا ضرابیه( مدیر عامل بیمه سامان) در ادامه نشت در مورد اهمیت فن آوری گفت:شبکه های اجتماعی ، انتقال اطلاعات را سرعت بخشیدهاند و خدمات نوین آنان توقع مصرف کننده ایرانی را بالا برده است.
مدیرعامل شرکت بیمه سامان که در نخستین نشست راهبردی فنآوران و صنعت بیمه سخن میگفت با اشاره به این مطلب افزود: مشتریان صنعت بیمه همان هایی هستند که از خدمات دیجیتالی بانک ها و شبکه های ارتباطی استفاده میکنند و بنابراین همین توقعات را هم از صنعت بیمه دارند.وی تصریح کرد: صنعت بیمه باید در این مسیر قدم های بلندتری بردارد و نگاهی تازه به کسب و کار خود داشته باشد وگرنه از قافله اقتصاد جا میماند.
وی کاهش سود شرکت های بیمهای را نشانه کهنگی سیستم های بیمه ای دانست و گفت: مدل کسب و کار سنتی محکوم به نابودی است و راهی جز مجهز شدن به فنآوری وجود ندارد.
ضرابیه به ضرورت تکمیل زیرساخت ها از سوی شرکت فنآوران اطلاعات خبره، اظهار داشت: چهل هزار کارآفرین در صنعت بیمه داریم که باید از ایده های آنان حمایت کنیم.
ضرابیه افزود: فنآوری به محصولات بیمهای عمق میدهد و عملیات بیمهگری را تسهیل میکند.وی تصریح کرد: محصول بیمهای معمولا محصول جذابی نیست بلکه یک اضطرار است و به همین خاطر باید در طراحی و عرضه آن از تمامی ابزارهای ممکن استفاده کنیم.
مدیرعامل بیمه سامان در پایان گفت: صنعت بیمه باید نیازهای خود را برای شرکت های نرم افزاری تبیین کند تا متناسب با این نیازها آماده کنند.
نعمتی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در اولین نشست راهبردی فناوران و صنعت بیمه بر سرمایه گذاری در حوزه ITصنعت بیمه تاکید کرد و گفت: این سرمایه گذاریها در صنعت بیمه هزینه محسوب نمی شود چرا که ما هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب داریم.وی افزود: اگر ما در این حوزه سرمایهگذاری و سرعت بیشتری نداشته باشیم قطعا به مشکل برخواهیم خورد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی از سامانه سنهاب به عنوان یک ابزار نظارتی و تنظیم کننده روابط درون صنعت بیمه و نهادهای مرتبط با صنعت بیمه یاد کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی ما در بیمه مرکزی به روز رسانی این سامانه است و نیازمند توسعه بیشتر است که بخش بزرگی از آن مستلزم همکاری و تعامل میان بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه است.
نعمتی در این نشست با تقدیر از زحمات شرکت فناوران خبره گفت: سایر شرکتهای فناوری نیز باید به این صنعت ورود پیدا کنند و با طرح و ایدههای جدید به شکوفایی صنعت بیمه کمک کنند.وی افزود: با به روزرسانی سامانه سنهاب امکان رصد آنلاین اطلاعات و امار بیش از پیش فراهم میشود.
مجید خاکور که در نخستین نشست راهبردی فنآوران و صنعت بیمه سخن میگفت با اشاره به این مطلب افزود: نگاه صنعت بیمه به فنآوری باید به سمتی برود که سرویس ها را به محل مشتری ببرد نه اینکه مشتری را به دفاتر بیمه گذاران راهنمایی کند.
وی با تاکید بر این نکته که شرکت های بزرگ بیمهای دنیا به مرحله بلوغ تکنولوژی و فن آوری رسیده اند، اظهار داشت: بیمه الکترونیکی در چند سال آینده از علاقمندی جدی شرکتهای بیمهای مبدل خواهد شد.
خاک ور با اشاره به پیشرفت سریع حوزه فنآوری ،گفت: با توجه به سرمایه گذاری عظیم در حوزه دیجیتال باید به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا صنعت بیمه میتواند خود را با این حجم از پیشرفت ، منطبق کند.
وی با برشمردن سوابق و دستاوردهای شرکت فن آوران اطلاعات خبره از سال ۱۳۸۳ تا کنون ، گفت: شعار ما این است که سرویس ها باید بدون هیچ اختلالی باید صورت بگیرد و نیازهای مشتریان با سرعت و حساسیت رفع شود.
خاک ور مهمترین هدف نشست راهبردی فن آوران و صنعت بیمه را آشنایی دست اندرکاران صنعت و فن آوری از قابلیت ها و ظرفیت های یکدیگر دانست و گفت: توسعه یکپارچگی درون شرکتی، توسعه سامانه های مبتنی بر وب ، توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه و استانداردسازی از اهداف جدی ماست و اگر تعامل کافی بین دو صنعت صورت بگیرد صنعت بیمه عرصه های نوینی را تجربه خواهد کرد.وی در پایان با رونمایی از محصولات جدید شرکت فنآوران اطلاعات خبره اظهارامیدواری کرد که تصمیم گیری های اساسی و کلان در خصوص فن آوری در صنعت بیمه صورت بپذیرد.
سیدمحمد علیپور که در "همایش راهبردی فنآوران و صنعت بیمه "سخن می گفت با اشاره به این مطلب افزود:
استانداردسازی اطلاعات از وظایف مهم شرکتهای ارائه کننده سیستم است و هر چقدر در این زمینه به روزتر و چابک تر عمل کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
وی تصریح کرد: امنیت اطلاعات در صنعت بیمه یک امر حساس است و تمامی ذینفعان باید اطمینان پیدا کنند که امنیت اطلاعات آنها حفظ می شود و فقط در جای مناسب استفاده خواهد شد.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران از شرکت های بیمه خواست که بیش از پیش با سرویس های نوین و قابلیت های فن آوری آشنا شوند و در همین راستا افزود: بهره گیری از "آی تی" تنوع محصولات بیمه ای را به دنبال دارد و به همین خاطر شرکت ها باید قابلیت های تکنولوژی آی تی را بشناسند. در این صورت اطلاعات متمرکزی که صنعت بیمه ایجاد کروه با برنامه های فن آورانه برای کاربران کاربردی تر خواهد شد.
علیپور با تاکید بر ضرورت انسجام اطلاعاتی صنعت بیمه به اصل چرخش اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در این میان بحث تعاملات محیط صنعت یعنی نمایندگان، کارگزاران و ارزیابان خسارت و شبکه فروش ، مطرح است و فناوران باید تمامی این اطلاعات را یکپارچه کنند.
وی برپایی این همایش از سوی "شرکت فن آوران اطلاعات خبره" را گامی بلند برای تعامل مدیریت کاربردی آی تی و صنعت بیمه دانست و گفت: تکرار این قبیل نشست ها به درک متقابل بین دست اندرکاران منتهی می شود که ثمره اش توسعه اقتصادی کشور است.
عبدالحمید ضرابی مدیر عامل بیمه کارآفرین دیگر سخنران این نشست گفت:در نخستین نشست راهبردی فن آوری و صنعت بیمه با اعلام این مطلب افزود: در سال های نخستین فعالیت دیجیتالی در شرکت های بیمه اشکالات بسیاری وجود داشت که خوشبختانه هم اکنون ضریب خطا به حداقل رسیده و با بهبود این وضعیت شاهد شرایط بهتری برای صنعت بیمه خواهیم بود.
مدیرعامل بیمه کارآفرین به ضرورت آشنایی کامل کاربران صنعت بیمه با فضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: فضای رقابتی بین شرکتهای فنآوری که نرم افزارهای متناسب را در اختیار صنعت بیمه قرار می دهند به نفع بیمه گران است و تنوع و کیفیت محصولات را افزایش خواهد داد.
وی در پایان با ابراز خرسندی از عملکرد شرکت های فنآوری ابراز امیدواری کرد که این روند با شتاب بیشتری به جلو حرکت کند.