بانک کشاورزی به کشت گلخانه‌ای وام ارزان می‌دهد

اینکه سهم بخش کشاورزی از مصرف آب ایران چه اندازه‌است، سوالی است که دغدغه عالی‌ترین مقامات سیاسی کشور و اندیشمندان ایران‌زمین است اما مهم‌ترین چالش این است که چگونه می‌شود بهره‌وری مصرف آب را افزایش داد و از خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری کرد و کدام بانک به استثنای بانک کشاورزی دغدغه مصرف بهینه آب را دارد و برای آن گام بر می‌دارد؟

به گزارش دنیای بانک و بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی، بانک کشاورزی در راستای سیاست راهبردی حمایت از تولید ملی و صیانت از اشتغال بخش کشاورزی با رویکرد تغییر الگوی کشت و صیانت از منابع آب و خاک کشور از ابتدای سال جاری تا همین اواخر بهمن ماه بالغ بر 47 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان ایجاد واحدهای کشت گلخانه‌ای پرداخت کرده است.

صیانت از منابع آب و خاک ایران و افزایش تاب‌آوری امنیت غذایی با شعار و بدون گام عملیاتی عملیاتی نیست و اگر منابع بانکی به سمتی سوق داده شود که نتیجه آن افزایش بهره‌وری منابع آبی و جلوگیری از تخریب خاک حاصل‌خیز باشد، این رویای دیرین که باید قدر این آب و خاک را دانست، محقق می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: یکی از روش‌های نوین در کشاورزی که مزایایی بسیار بیشتر از کشاورزی سنتی دارد، روش کشت گلخانه‌ای است؛ روشی که این روزها می‌توان از آن برای کسب درآمد و البته کمک به کشاورزی برای حفظ منابع طبیعی کشور نیز از آن بهره بُرد. هرچند که قطعاً بهره‌گیری از روش کشاورزی گلخانه‌ای، صَرف هزینه‌ بیشتری را برای ایجاد مکانی مناسب برای شروع کشت گلخانه‌ای، تعبیه سکوها و بسترهای کشت، ایجاد پوشش پلاستیکی، ایجاد سیستم‌های آبیاری و …. می‌طلبد، اما خوشبختانه در کشورمان برای حمایت از این نوع کشاورزی نوین، تسهیلاتی توسط بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

این بانک همیشه حامی کشاورزان و کارآفرینان بخش‌های مختلف اقتصاد کشاورزی، در راستای حمایت از کشاورزان جوان و همچنین در راستای ترویج کشاورزی نوین در کشور، هر سال نسبت به ارائه تسهیلات بانکی گلخانه‌ای اقدام می‌کند. نکته اینجاست که تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی به کشت گلخانه‌ای کم‌بهره و یکی از ارزان‌ترین تسهیلات با دوره بازپرداخت یک تا 3 ساله است و در سراسر کشور انواع وام‌های کشاورزی به خصوص وام احداث گلخانه را بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و نوع محصول به متقاضیان پرداخت می‌شود.

بانک کشاورزی بر مبنای مأموریت حمایتی خود از کشاورزی نوین و کشاورزانی که علاقه‌مند به کار در این حوزه هستند، نسبت به افزایش تسهیلات‌دهی اقدام کرده و شعب این بانک در سراسر کشور از ابتدای سال تا 12 بهمن ماه 1401 و همزمان با دهه فجر، بالغ بر 47 هزار و 417 میلیارد ریال تسهیلات برای احداث و توسعه تأسیسات گلخانه‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند که نسبت به همین مقطع در سال گذشته 27 هزار میلیارد ریال، معادل 138 درصد افزایش داشته است.

پس اگر شما هم متقاضی سرمایه‌گذاری در کشت گلخانه‌ای و دیگر روش‌های الگوی کشت بهینه‌ هستید، بهترین و تنها حامی واقعی شما یک بانک است، بانک کشاورزی که دغدغه ایران سرسبز دارد و به آینده می‌نگرد. بانکی که همیشه تلاش می‌کند تا هم امنیت غذایی ایران ما آسیب نبیند، هم اینکه در عمل حافظ منابع آب و خاک و البته محیط زیست کشور است. پس به شعب بانک کشاورزی بروید و برنامه خود را برای یک تغییر در کشاورزی ایران برای مصرف بهینه آب و صیانت از خاک و محیط زیست ارائه دهید و مطمئن باشید که بانک به شما کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا