آیا بیمه سامان سهم کمتری از بازار می‌خواهد؟

به گزارش دنیای بیمه، یک احتمال این است که بیمه سامان به این نتیجه رسیده که رشد حق بیمه تولیدی‌اش در سال را همپای تورم و دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی در نظر بگیرد و در وضعیت واقع‌بینامه حرکت کند. از این جهت به نظر می‌رسد بیمه سامان و هیات مدیره آن رشد حق بیمه تولیدی خود در سال جاری را بسیار محافظه‌کارانه و حتی کمتر از نصف تورم سال در نظر گرفته باشند. چرا که این شرکت در پایان سال گذشته بالغ بر ۱۶۸۸ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده و اگر بخواهد در پایان سال میزان حق بیمه تولیدی‌اش را به ۲ هزار میلیارد تومان برساند، عملا از دیگر شرکت‌ها در جذب حق بیمه بیشتر عقب خواهد ماند چرا که تنها ۱۸ درصد بیش از سال گذشته فروش را تجربه خواهد کرد.

نکته اینجاست که بیمه سامان در پایان سال ۱۳۹۸ تنها موفق شده که ۲٫۲ درصد از کل کیک بیمه کشور را به خود اختصاص دهد و در همان سال با رشد ۳۱٫۶ درصدی در حق بیمه تولیدی مواجه شده بود ولیکن میزان رشد حق بیمه تولیدی این شرکت در ۹۹ به ۲۷٫۶ درصد رسیده و جای تامل جدی است که اگر این روند ادامه یابد، هیات مدیره بیمه سامان چه برنامه‌ای برای جلوگیری از سبقت دیگر شرکت‌ها خواهد داشت.

یکی از گزینه‌های مطرح شده این است که بیمه سامان در صدد بازنگری مدل عملیاتی شبکه فروش خود خواهد بود چرا که در حال حاضر عمده‌ترین سهم در تولید پرتفوی شرکت را شعب بیمه سامان و نه نمایندگان آن بر عهده دارند.

هیات مدیره بیمه سامان در توجیه اینکه چرا برای امسال تنها روی فروش ۲ هزار میلیاردی بیمه‌نامه متمرکز شده، اعلام کرده که قصد این شرکت افزایش پرتفو و همسان‌سازی نیازهای واقعی خود با فروش بیمه‌نامه است اما به دلیل شرایط موجود و محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا درصدد خواهد بود که ساختار شبکه فروش خود را اصلاح کند، جشنواره‌های تشویقی برای نمایندگان و مشتریان بالقوه برپا کند و البته برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را به اجرا گذارد. هدف افزایش نفوذ بیمه سامان و البته گسترش تعداد بیمه‌گذاران عمر به عنوان بازار هدف اصلی است.

سهامداران سامان سود می‌خواهند؟

بدیهی است که سهامداران بیمه سامان سود بیشتر را طلب می‌کنند و از آنجایی که ۶۴ درصد از سهامداران این شرکت جزو اشخاص حقیقی و حقوقی با میزان سهام کمتر از ۵ درصد هستند، راضی نگه داشتن آنها ماموریت سختی بر دوش هیات مدیره خواهد بود و به نظر می‌رسد که چشم‌انداز آینده این شرکت در گروی وضعیت سرمایه‌گذاری‌هاست. هرچند نسبت توانگری این شرکت در سطح یک کماکان حفظ شده اما هیات مدیره بیمه سامان می‌گوید: برای تامین و حفظ منافع سهامداران به کسب سود متعارف با حداقل ریسک ممکن راضی است و وارد فعالیت‌های سوداگرایانه برای کسب سود بیشتر نخواهد شد و تلاش می‌کند تا بیشتر از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در خانواده یا همان گروه مالی سامان استفاده کند.

فروش سامان در ۵ ماه

به گزارش دنیای بیمه، حق بیمه تولیدی شرکت بیمه سامان به مدیریت احمد رضا ضرابیه در ۵ ماه نخست امسال تنها ۵۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و به ۸۴۱ میلیارد تومان رسیده است که ۷۴ درصد از آن در رشته‌های بیمه اشخاص و ۲۶ درصد در رشته‌های بیمه اموال بوده است. سهم بیمه زندگی اندوخته‌دار از کل فروش ۵ ماه نخست بیمه سامان ۳۷ درصد و سهم بیمه درمان هم ۲۵ درصد بوده و این شرکت در مدت یادشده ۴۲ درصد بیشتر از ۵ ماه نخست سال گذشته خسارت پرداخت کرده است. به همین علت نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت حدود ۶ درصد بهبود پیدا کرده است.

حال سهامداران بیمه سامان منتظرند ببینند که آیا الگو و برنامه انتخاب شده بیمه سامان می‌تواند جلوی سبقت دیگر رقبا را بگیرد و مهم‌تر اینکه این شرکت چه طرح جدیدی را قرار است رونمایی کند؟

[wpdatatable id=264]

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا