کارنامه بانک پاسارگاد؛ گزارش حسابرس کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، ترازنامه حسابرسی نشده بانک پاسارگاد در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد جمع دارایی‌ها و بدهی‌های بانک یادشده با ۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم اندکی بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که در ردیف دارایی‌های بانک پاسارگاد، موجودی نقد بانک با ۲۶ درصد افت در پایان شهریورماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته به حدود ۴۷۳ میلیارد تومان کاهش یافته است. این در حالی است که میزان مطالبات بانک پاسارگاد از بانک مرکزی با ۷ درصد افزایش ۷۸۵ میلیارد تومان و مطالبات این بانک از بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۱۱ درصد کاهش، ۷۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

بانک پاسارگاد البته تسهیلات و مطالباتی از اشخاص دولتی به غیر از بانک‌های دولتی طلب ندارد اما میزان تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی این بانک به غیر از بانک‌ها در نیمه نخست امسال با ۷ درصد افزایش نسبت به نیمه نخست پارسال به بیش از ۶ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان رسیده است.

از جمله نکات مثبت در صورت‌های مالی بانک پاسارگاد در نیمه نخست امسال کاهش ۱۷ درصدی میزان بدهی‌هایش به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی است که نشان می‌دهد این بانک حدود ۶ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهی دارد. از سوی دیگر بدهی بانک پاسارگاد به بانک‌ها و موسسات اعتباری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد کاهش یافته و به ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

ترکیب سپرده‌های بانک یادشده نشان می‌دهد که سپرده‌های دیداری و مشابه آن در نیمه نخست امسال ۲۴ درصد و سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار آن ۶ درصد و سایر سپرده‌ها هم ۲۰ درصد افزایش یافته اما سپرده‌های پس‌انداز بانک پاسارگاد ۱۱ درصد کم شده است.

بانک ۵۰۴ میلیارد تومانی پاسارگاد که از بدو تاسیس تاکنون مدیرعاملی آن را مجید قاسمی برعهده دارد، بخشی از سود اعلام شده در نیمه نخست امسال را به افزایش اندوخته قانونی و سایر اندوخته‌هایش اختصاص داده به گونه‌ای که اندوخته قانونی بانک نزد بانک مرکزی در نیمه نخست امسال و همچنین سایر اندوخته‌ها ۷ درصد نسبت به نیمه نخست پارسال بهبود پیدا کرده است. نتیجه این کنش و واکنش در ترازنامه شش‌ماهه حسابرسی نشده بانک یادشده اینکه جمع حقوق صاحبان سهام با ۸ درصد افزایش نسبت به نیمه نخست پارسال به بیش از ۸ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان رسیده و این بانک اعلام کرده که سود انباشته بانک با ۶۱ درصد افزایش از حدود ۸۲۶ میلیارد تومان در نیمه نخست پارسال به حدود ۱۳۲۷ میلیارد تومان در نیمه نخست امسال رسیده است.

بانک پاسارگاد

سوال مهم برای سپرده‌گذاران و به طور خاص برای سهامداران بانک پاسارگاد این است که چگونه این بانک این میزان سود شناسایی کرده است؟ بررسی‌های دنیای بانک از ترکیب جدول سود و زیان بانک نشان می‌دهد که جمع درآمدهای مشاع بانک در نیمه نخست امسال با ۱۹ درصد افزایش نسبت به نیمه نخست پارسال همراه شده که شامل ۴ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان سود و وجه التزام تسهیلات پرداخت شده (۱۷ درصد افزایش) و حدود ۸۱ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها (۵۷۹۲ درصد افزایش) می‌شود و مجموع آن به حدود ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

البته از کل میزان درآمد مشاع بانک یادشده، بالغ بر ۴ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان به پرداخت سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته و ۷۱۱ میلیارد تومان درآمد برای بانک شناسایی شده و مشخص نیست چرا بانک پاسارگاد برای تفاوت سود قطعی و علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاران خود، پولی کنار نگذاشته است؟

بخش دیگری از درآمدهای بانک پاسارگاد به درآمدهای غیرمشاع شامل سود و وجه التزام فعالیت‌های غیرمشاع، درآمد از محل کارمزد ارائه خدمات بانکی و عملکرد مبادلات ارزی اختصاص دارد به گونه‌ای که در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال سود و وجه التزام یا همان جریمه دیرکرد در بازپرداخت اقساط ۴۶ درصد کاهش اما درآمد کارمزد ۶۳ درصد و درآمد از محل مبادلات ارزی هم ۶۷ درصد رشد کرده که مجموع کل درآمد بانک در نیمه نخست پارسال را با ۲۳ درصد افزایش به ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسانده است.

مدیران بانک پاسارگاد پس از کسر هزینه‌ها و اعمال هزینه مالیاتی از مجموع درآمد به دست آمده اعلام کرده‌اند که سود خالص این بانک در نیمه نخست بالغ بر ۶۲۳ میلیارد تومان و در پایان سال گذشته به ۱۶۷۲ میلیارد تومان بوده است. به گزارش دنیای بانک، با فرض اینکه حسابرس و بازرس قانونی صورت‌های مالی بانک پاسارگاد را تایید و بانک مرکزی هم ایرادی بر آن وارد نداند که البته بعید هم هست، سود خالص هر سهم بانک پاسارگاد با ۱۹ درصد رشد در نیمه نخست پارسال ۱۲۴ ریال و در پایان سالی که گذشت ۳۳۲ ریال برآورد می‌شود.

بانک پاسارگاد

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا