پست بانک از جاده زیان خارج شد

به گزارش دنیای بانک و بیمه،سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی پست بانک در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۷ درصد و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها هم در این مدت ۶۳ درصد رشد کرده و به این ترتیب جمع درآمدهای مشاع پست بانک در پایان آذرماه امسال نسبت به پایان آذرماه پارسال با ۵۲ درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون ریال رسیده است. به‌این‌ترتیب سهم سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع ۲۷ درصد رشد داشته درحالی‌که سهم پست بانک از درآمدهای مشاع رشدی ۱۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی ۹ ماهه انتشاریافته از پست بانک، جمع درآمدهای غیر مشاع این بانک با رشدی ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲ هزار و ۵۹۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال رسیده و جمع درآمدهای پست بانک به این ترتیب با جهشی ۷۲ درصدی بیش از ۶ هزار و ۶۴۸ میلیارد ریال برآورد شده است. این در حالی است که جمع هزینه‌های پست بانک در پایان ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که پست بانک در پایان آذرماه سال گذشته با زیان ۷۷۸ میلیارد و ۸۲۸ میلیون ریال مواجه بوده اما در پایان آذرماه امسال به سود خالص ۵۴ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال دست یافته و به این ترتیب موفق شده تا زیان هر سهم از ۲۴۱ ریال را به سود ۱۷ ریالی بهبود ببخشد. سرمایه کنونی پست بانک بیش از ۳۲۳ میلیارد تومان است و زیان انباشته آن در پایان آذرماه امسال ۱۱ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک چندی پیش گفته بود: منابع بانک در دوره ۹ ماهه سال ۹۸ نسبت به ابتدای سال به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود که سود پست بانک تا پایان امسال به ۱۷۰ میلیارد ریال برسد. به گفته وی، قیمت تمام‌شده پول از ۲۲.۷ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۳ درصد در آذرماه ۱۳۹۸ و نسبت مطالبات بانک در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از ۱۵ درصد به ۹.۸ درصد کاهش یافته ولیکن برنامه پست بانک برای افزایش سرمایه تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.

سود و زیان پست بانک ایران

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا