صالح آبادی ترمز دلار را می کشد؟

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اختیارات ویژه از سران قوا گرفته تا جلوی رشد قیمت ارز را بگیرد و ترمز دلار را بکشد. با عبور قیمت دلار آمریکا از 32 هزار تومان، حالا سوال اینجاست که سیاست ارزی بانک مرکزی مداخله مستقیم با ارزپاشی است یا نقشه دیگری قرار است اجرا شود؟

به گزارش دنیای بانک، در جلسه 8 خردادماه 1401 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع مدیریت بازار ارز و اعمال سیاست‌های مناسب برای کنترل نرخ ارز از طریق بانک مرکزی مطرح و مقرر شد این سیاست‌ها با توجه به روند رو به رشد و افزایش درآمد ارزی کشور اجرایی شود.

شب یازدهم خرداد 1401، شورای‌عالی هماهنگی سران قوا، اختیارات جدید و ویژه‌ای برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی داد. بر اساس مصوبه این جلسه همچنین معاملات فردایی طلا همانند معاملات فردایی ارز، ممنوع و غیرقانونی شناخته شد و فعالان این بازار به جرم اخلال اقتصادی، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

یک روز قبل از این تصمیم،  رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود بزودی اختیارات ویژه‌ای برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی داده خواهد شد.

به گزارش دنیای بانک، ایرنا خبرگزاری دولت در خبری اعلام کرد: دنبال اعطای اختیارات ارزی سران قوا به بانک مرکزی و ورود این بانک برای مدیریت بازار، قیمت ارز در بازار نزولی شد. همچنین زمان کاری معاملات بازار متشکل ارزی تا ساعت ۱۸ امروز تمدید شد در حالی که پیش از این تا ساعت ۱۲:۳۰ هر روز بود.

  • بازار ارز یکشنبه تعطیل نیست!

در نخستین واکنش به روند افزایشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد ارز ایران، مدیرعامل بازار متشکل ارزی از فعالیت بازار متشکل ارزی و صرافی‌های عضو آن در روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه خبر داد.

امیر هامونی اعلام کرد: برای ارائه خدمات بیشتر به فعالان بازار ارز و با توجه به تعطیلات سه روزه آتی، بازار متشکل ارزی روز یکشنبه ۱۵ خردادماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵:۳۰ باز است و معاملات اسکناس ارز در آن جریان خواهد داشت. وی افزود: صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی هم روز یکشنبه باز هستند.

  • بازار ارز آرام می شود؟

رئیس شورای عالی کانون صرافان گفت: با افزایش اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز شاهد برقراری ثبات در بازار و کوتاه شدن دست سوداگران و سودجویان خواهیم بود. احمد لواسانی رئیس شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با ایبِنا (ارگان وابسته به بانک مرکزی) اظهار داشت: سران قوا تصمیم گرفتند که اختیارات ویژه‌ای را به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و طلا اعطا کنند که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به جلسه جمعی از صرافان در بانک مرکزی افزود: قطعا با افزایش اختیارات بانک مرکزی شاهد برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز خواهیم بود و سیاست‌گذار ارزی آزادی عمل بیشتری برای بازارسازی خواهد داشت.

وی با هشدار به اخلاگران در نظام ارزی تاکید کرد: ابتکار عمل بانک مرکزی با مجوزی که از سران قوا دریافت کرده قطعا به مقابله با سودجویان در بازار خواهد انجامید و بساط سوداگری را جمع خواهد کرد.

  • برخورد با معاملات فردایی؛ بازداشت 2 نفر

همزمان خبرگزاری فارس از بازداشت 2 نفر به اتهام انجام معاملات غیرقانونی ارز و طلا خبر داد و نوشت: ۲ دلال بزرگ ارز و طلا به اتهام معاملات غیرقانونی بازداشت شدند. به گفته یک منبع آگاه، معاملات فردایی طلا هم ممنوع شده است و  معامله گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می گیرند.

این منبع آگاه همچنین بیان کرد: صبح امروز دو نفر از دلال های بزرگ طلا و ارز که نام اختصاری یکی از آنها م. ش است به اتهام معاملات غیرقانونی و گسترده طلا و ارز بازداشت شدند.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا