سهام بانک ملت با افزایش سرمایه جذاب‌تر می‌شود

هیات مدیره بانک ملت به تازگی پیشنهاد افزایش 80 درصدی سرمایه این بانک از محل سود انباشته را آماده رونمایی و تقدیم به سهامداران کرده که برآورد شده با تصویب نهایی این پیشنهاد انتظار می‌رود سود این بانک در سال جاری به میزان 2100 میلیارد تومان بیشتر شود.

به گزارش دنیای بانک، رضا دولت آبادی، مسعود نصر اصفهانی، عباس اشرف نژاد، علیرضا لگزایی و سید کاظم چاوشی هر 5 عضو هیات مدیره فعلی بانک ملت، 7 شهریور امسال در جلسه‌ای به افزایش 80 درصدی سرمایه بانک یادشده از محل سود انباشته رای داده‌اند. پیشنهاد افزایش سرمایه وبلمت پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به رای سهامداران گذشته می‌شود که با تایید آنها سرمایه بانک از 262 هزار و 43 میلیارد ریال فعلی به 472 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد که به باور هیات مدیره بانک باعث افزایش سودآوری خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: با تایید نهایی افزایش سرمایه، سود وبملت در سال جاری 2100 میلیارد تومان بیشتر خواهد شد. هیات مدیره بانک ملت با اعلام این موضوع، تاکید کرده از آنجا که بخش عمده‌ای از سود انباشته وبملت عمدتا از محل سود تسعیر نرخ ارز بوده و ماهیت این سود غیرنقدی است و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی این سود قابل تقسیم به سهامداران نخواهدد بود، استفاده از سود انباشته جهت افزایش سرمایه بانک توجیه‌پذیر است.

  • محافظه‌کاری منطقی وبلمت

هیات مدیره بانک ملت با اشاره به رشد 40 درصدی نقدینگی در سال گذشته، میانگین بلندمدت نرخ رشد نقدینگی در 5 سال آینده را سالانه 30 درصد برآورد کرده و می‌گوید: سهم بانک یادشده از جذب نقدینگی در سال 1400 در حدود 13 درصد بوده و برای 5 سال آینده 2 درصد رشد سالانه پیش‌بینی و محاسبه شده، این در حالی است که متوسط رشد سهم بازار بانک ملت در 5 سال گذشته معادل 6 درصد بوده اما با نگاه محافظه‌کارانه برای سال‌های آتی معادل 2 درصد در نظر گرفته شده است.

این گزارش با اشاره به برآورد نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نشان می‌دهد که نرخ سود سالانه سپرده‌های مدت‌دار 15 درصد فرض شده و عملکرد بانک ملت نشان می‌دهد که سود قطعی پرداختی به سپرده‌گذاران بیشتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و به همین دلیل نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار در گزارش توجیهی افزایش سرمایه وبملت 16 درصد حساب شده است.

بانک ملت در سال گذشته بالغ بر 157 هزار و 592 میلیارد و 788 میلیون ریال سود خالص تولید کرده که نسبت به سال قبل 66 درصد رشد را نشان می‌دهد. وبملت پیش‌بینی کرده که امسال در صورت عدم افزایش سرمایه بالغ بر 220 هزار و 971 میلیارد و 530 میلیون ریال سود شناسایی کند و اگر سهامداران به افزایش سرمایه رای مثبت دهد، سود بانک به 241 هزار و 971 میلیارد و 530 میلیون ریال خواهد رسید. هم اکنون پیشنهاد هیات مدیره بانک ملت برای افزایش سرمایه جهت اظهارنظر رسمی به حسابرس و بازرس قانونی فرستاده شده و پس از آن با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی و تصویب مجمع عمومی فوق العاده این بانک، افزایش سرمایه بانک نهایی خواهد شد.

  • بانکداری مطلوب به سبک وبلمت

به گزارش دنیای بانک، بانک ملت از معدود بانک‌های ایران است که از حیث شاخص‌های سلامت بانکی در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و نسبت کفایت سرمایه آن در پایان خرداد 1401 به 8.23 درصد رسیده که به این ترتیب توانسته نسبت کفایت سرمایه مورد نظر مقررات بین‌المللی بازل 2 را پاس کند. افزون بر اینکه نسبت خالص تسهیلات غیرجاری وبملت به کل خالص تسهیلات به 2.04 درصد در پایان خرداد امسال رسیده است.

نمودار زیر روند نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در بازه زمانی چندساله اخیر را نشان می‌دهد:

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا