سد بانک مرکزی در برابر بانک آینده

شعبان مرادی، سرپرست بانک آینده به پرسش‌های شرکت فرابورس درباره وضعیت سهامداری وآیند و نتیجه مذاکرات با بانک مرکزی پاسخ داد که نشان می‌دهد بانک مرکزی همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند و حاضر نیست مجوز مجمع عمومی صاحبان سهام را بدهد تا تکلیف انتقال بخشی از سهام به وزارت اقتصاد روشن شود.

به گزارش دنیای بانک، مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس در نامه‌ای به شعبان مرادی، سرپرست بانک آینده از او خواسته تا درباره آخرین وضعیت سهامداری وآیند توضیح دهد و اعلام کند که پس از دانامه ابلاغی شعبه 4 تجدید‌نظر دیوان عدالت اداری در تاریخ 16 شهریور 1401 و رای یا دستور موقت قضایی در خصوص وضعیت سهامداری این بانک توضیح دهد؟

شرکت فرابورس همچنین تاکید کرده با توجه به اینکه در دادنامه یادشده، رای شعبه بدوی دیوان عدالت اداری در خصوص تایید سلب حق رای برخی از سهامداران عمده نقش شده بود، دلیل تاکید دوباره بانک مرکزی مبنی بر واگذاری اختیار سهامداری اشخاص یادشده به وزارت اقتصاد و دارایی تشریح شود.

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس در نامه‌ای به شعبان مرادی اعلام کرد با توجه به نامه بانک مرکزی و ایجاد ابهام دوباره در وضعیت سهامداری بانک آینده، آخرین وضعیت اقدامات و درخواست‌های وآیند از بانک مرکزی درباره برگزاری مجامع عمومی بانک یادشده شفاف‌سازی شود.

  • پاسخ مرادی به فرابورس

سرپرست بانک آینده در پاسخ اعلام کرده که پس از دادنامه ابلاغی شعبه 4 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، تاکنون رای یا دستور موقت قضایی دیگری به بانک یادشده اعلام نشده و به محض ابلاغ هرگونه رای یا دستور قضایی، مراتب به نحو مقتضی از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

او با استناد به مصوبه 7 اردیبهشت 1400 شورای پول و اعتبار تاکید کرد: مسئولیت تعیین تکلیف شفاف‌سازی وضعیت سهامداری بانک آینده برعهده کمیته‌ای با مسئولیت بانک مرکزی است و تشریح دلیل تاکید بانک مرکزی مبنی بر واگذاری اختیارات سهامداری اشخاص مورد نظر به وزارت اقتصاد و دارایی بر عهده بانک مرکزی است.

مرادی درباره آخرین وضعیت برگزاری مجامع عمومی عادی صاحبان سهام بانک آینده هم توضیح می‌دهد: به رغم مصوبه شورای پول و اعتبار مبتنی بر صرف نظر کردن از مقررات و دستور‌العمل‌ تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، برای صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام و نیز مکاتبات متعدد بانک آینده با بانک مرکزی، تاکنون نهاد ناظر بر بازار پول، مجوز را صادر نکرده است.

  • سهامداران بلاتکلیف تصمیم بانک مرکزی

سوال مهمی که البته بانک مرکزی در ارتباط با نظارت بر شبکه بانکی هرگز حاضر به شفاف‌سازی نمی‌شود، این است که چرا شفاف پاسخ نمی‌دهد که چه تصمیمی برای انتقال سهام (بخوانید) قدرت از سهامداران عمده بانک آینده دارد و تا کی دیگر سهامداران بانک باید در بلاتکلیف باشند؟ از مقامات بانک مرکزی انتظار می‌رود به این بلاتکلیفی پایان دهند و اگر اراده و توان برای کاهش قدرت سهامدار وآیند را دارند، بهتر است به جای گروکشی در عمل گام بردارند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا