ریسک‌گریزی بورس را بحرانی می‌کند

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شاهین شایان‌آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر روند معاملات بازار سهام معتقد است نرخ سود بانکی موجب خروج نقدینگی ها از بازار پول می شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی گروهی از سرمایه گذاران برای کسب سودهای بالا و بدون ریسک، نقدینگی های خود را در بانک ها پس انداز کرده اند که این گروه با کاهش نرخ سود بانکی احتمالا بخشی از سرمایه های خود را از بانک ها خارج و راهی سایر بازارها خواهند کرد.

وی در خصوص اینکه کاهش نرخ سود بانکی چه قدر برای بازار سرمایه مفید و تاثیر گذار است، گفت: سرمایه گذارانی، نقدینگی های خود را با سودی ثابت و بدون ریسک در بانک ها پس انداز می کنند که نگاه متفاوتی به بازار پول دارند به این ترتیب که میزان ریسک پذیری این گروه کاملا متفاوت با بازار پول است.

شایان آرانی با اشاره به اینکه این گروه به دلیل روحیه ریسک گریزی، بازار سرمایه را دچار بحران می کنند، گفت: با کاهش نرخ سود بانکی افرادی که به دلیل سرکوب مالی وارد بورس می‌شوند، بازار سرمایه را به ‌دلیل روحیه ریسک‌گریز خود با بحران روبه‌رو خواهند کرد زیرا تحت تاثیر فضای روانی بازار قرار می‌گیرند و با اندک تغییرات قیمتی، تصمیم های  هیجانی میگیرند و اقدام به خرید و فروش های بدون تحلیل و عجولانه می کنند.

وی معتتقد است اثرات کاهش نرخ سود بانکی به خصوص در محدوده های دو درصدی برای بازار سرمایه قابل توجه و مهم نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس به میزان کاهش و چگونگی اجرای آن بستگی دارد، افزود: برای مثال، اگر نرخ سود  ۲۲درصدی به یکباره کاهش قابل توجهی یافته و به حدود ۱۵درصد برسد، منابع سنگینی از بانک‌ها خارج و به احتمال زیاد ممکن است  بخشی از این منابع به بورس بیاید و نقدینگی زیادی به سمت بازار سهام  سرازیر شود. اما اگر شیب کاهش نرخ سود بانکی کم باشد، همانطور که مشاهده شد اثر چندانی در بورس نخواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به اینکه در حال ‌حاضر نرخ سود سپرده‌های بانکی با تورم تا حدودی همخوانی پیدا کرده، گفت: در چنین شرایطی رغبت به برداشتن منابع از سیستم بانکی و سوق دادن آن به سمت سهام، آنچنان نخواهد بود اما شاید در بلندمدت بتواند تاثیری داشته باشد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا