رشد پایه پولی به ۳۷٫۱ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:‌ سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است. تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است و در سایر ماه‌ها هم عدد کمی بوده است.
سید احسان خاندوزی گفت: به تازگی مراکز پژوهشی کشور منتشر کردند که شاخص تولید در دی ماه امسال ۱.۹ درصد افزایش داشته است.  در دی ماه از ۱۵ شاخه فعالیت صنعتی ۹ رشته رشد و ۶ رشته کاهش داشته است و رشد ۶ و ۹ درصدی در فلزات و شیمیایی صورت گرفته است.
در بخش اسمی و قیمتی مهم‌ترین اخبار میزان کاهش رشد قیمتی است. اردیبهشت ۱۴۰۲ بسته مهار تورمی کاهش رشد نرخ نقدینگی ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده بود که در دی ماه امسال به ۲۵.۲ درصد رسید که از سال ۹۸ بی‌سابقه بوده است. رشد پایه پولی به ۳۷.۱ درصد رسید.
یکی از  آمارهای مهم وضعیت مسکن است که تورم نقطه به نقطه در دی ماه ۱۴۰۲ یازده درصد کاهش داشته است و از ۵۷.۵ درصد به ۴۶.۵ درصد کاهش داشته است. سرعت رشد قیمت مسکن کاهنده بوده است. تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است و در سایر ماه‌ها هم عدد کمی بوده است.
در حوزه تعاملات ترانزیتی نرخ گزارش شده از مرز  ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که این عدد ۳۰ درصد افزایش ترانزیت کشور را نشان می‌دهد.
راه سوم درباره تحریم‌ها به غیر از دور زدن آن‌ها و گفت‌وگو کردن جایابی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.
خاندوزی درباره صدور مجوزهای صیادی گفت: بعد از ۲۰ سال صدور مجوزهای صیادی از انحصار خارج شد و صدور این مجوزها فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون مراجعه است و برای ۲ استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآینده‌ها آغاز شده است. برای استان‌ خوزستان هم لیست صیادان و ساحل نشینان از سوی استانداری ارسال نشده است که ان‌شاالله به زودی انجام می‌شود.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا