رشد ارزش معاملات بورس انرژی

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در پایان سال گذشته، ۷ میلیون و ۱۹۶ هزار و یک مگاوات ساعت برق در بورس انرژی معامله شد که این عدد از ابتدای سال ۹۴ تاکنون از ۷ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۹۰ مگاوات ساعت فراتر رفته است. همچنین در پایان سال ۹۳ در بازار فیزیکی در مجموع ۷۹۶ هزار و ۷۲۴ تن کالا معامله شد که این مقدار از ابتدای سال ۹۴ تاکنون به عدد ۷۱۷ هزار و ۶۱۴ تن رسیده است.
در جریان معاملات جاری چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز پروپان صنعتی، گاز بوتان صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، حلال ۴۱۰ پالایش نفت آبادان، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و قطران ذوب آهن اصفهان (عمده) در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته برروی این کالاها معادل ۲,۹۴۲ تن با ارزش ۲۲میلیارد و ۱۹۴ میلیون ریال بوده است. لازم به ذکر است معاملات قطران(عمده) ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی با حجمی معادل ۲هزار تن و ارزشی معادل ۱۶ میلیارد ریال بیشترین سهم را در کل معاملات این روز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن خود کرد.
در تابلوی سلف موازی استاندارد برق بازار مشتقه نیز ۴۱۴ قرارداد در قالب ۷ معامله و معادل ۹ هزار و ۹۳۶ مگاوات ساعت به ارزش ۳ میلیارد و ۶۲۲ میلیون ریال معامله گردید. شایان ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی آخرین روز هفته نمادهای بار پیک، کم باری، میان باری و بارپایه روزانه ۲۲ آبان ۹۴ گشایش یافته و در پایان جلسه نمادهای بار پیک، کم باری، میان باری و بارپایه روزانه ۲۶ مهر ۹۴، ۲۷ مهر ۹۴ و ۲۸ مهر ۹۴ متوقف شدند.
در مجموع ارزش کل معاملات آخرین روز هفته بورس انرژی ایران به ۲۵ میلیارد و ۸۱۶ میلیون بالغ شد.
لازم به ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (شنبه ۲۵ مهر ۹۴)، در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و حلال ۴۰۲ پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و حلال ۴۰۲ پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا