راز قیام سود بانک ملت در 6 ماه

چه اتفاقی در بانک ملت رخ داد که سود خالص وبلمت در 6 ماه نخست امسال 274 درصد رشد کرد و به ازای هر سهم 443 ريال سود شناسایی شد؟ رشد 99 درصدی خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌‌گذاری، جهش 116 درصد خالص درآمد کازمد، افزایش 97 درصدی درآمدهای عملیاتی نتیجه‌اش کسب 115 هزار و 962 میلیارد و 108 میلیون ریال سود خالص بزرگترین بانک بورسی ایران بوده و البته مدیرعامل این بانک راز قیام سود وبلمت را عیان می‌سازد؟

به گزارش دنیای بانک، بانک ملت با سرمایه ثبت شده 262 هزار و 42 میلیارد و 862 میلیون ریالی موفق شده که خالص درآمدهای مشاع و غیرمشاع خود را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد، آنهم در شرایطی که رشد هزینه سود سپرده‌های بانک 45 درصد در پایان 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت با انتشار جزییات حساب سود و زیان بانک، اعلام کرد: افزایش درآمد تسهیلات اعطایی به دلیل افزایش تسهیلات پرداختی عقود سلف و مرابحه دوره 6 ماهه نسبت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده که باعث افزایش درآمد ناشی از این تسهیلات شده است.

او همچنین اعلام کرد که دلیل افزایش درآمد سپرده‌گذاری وبلمت در بانک‌ها و موسسات اعتباری به دلیل افزایش حجم تسهیلات اعطایی به سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی بوده و رشد درآمد سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی عمدتا ناشی از شناسایی درآمد اوراق مشارکت ارزی نفت و گاز پارس جنوبی به مبلغ 29 هزار و 756 میلیارد ریال بوده که به استناد بند 7 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در ارتباط با صورت‌های مالی سال 1400 و البته در راستای اجرای تکالیف مجمع عمومی سالیانه در تاریخ 31 خرداد 1401 ثبت شده است.

به گزارش دنیای بانک، بررسی صورت‌های مالی و حساب سود و زیان وبلمت بیانگر این است که درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی بزرگترین بانک بورسی ایران در نیمه نخست امسال با رشد 70 درصدی به رقم 489 هزار و 753 میلیارد و 441 میلیون ریال رسیده و این بانک در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 224 هزار و 880 میلیارد و 801 میلیون ریال هزینه سود پرداخت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 45 درصدی داشته است.

نتیجه اینکه خالص درآمد مشاع بانک از محل تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها در نیمه نخست امسال با جهشی 99 درصدی به رقم 264 هزار و 872 میلیارد و 640 میلیون ریال رسیده است.

  • افزایش درآمد با چاشنی کارمزد

دولت آبادی شفاف اعلام کرده که دلیل افزایش درآمد کارمزد بانک ملت در نیمسال ابتدایی 1401 ناشی از افزایش حجم تسهیلات قرض‌الحسنه، اعتبارات اسنادی باز شده، ضمانت‌نامه‌های صادره و حواله‌های بانکی و نظایر آن بوده است.

بررسی‌های دنیای بانک نشان می‌دهد که خالص درآمد کارمزدی بانک یادشده در نیمه نخست امسال با جهشی 116 درصدی به رقم 36 هزار و 836 میلیارد و 351 میلیون ریال رسیده، آنهم در شرایطی که در کل سال گذشته درآمد اختصاصی بانک از محل ارائه کارمزد به مشتریان 26 هزار و 867 میلیارد و 979 میلیون ریال بوده و به این ترتیب با گذشت 6 ماه از سال 1401، وبلمت 9 هزار و 968 میلیارد و 372 میلیون ریال بیشتر از کل سال گذشته به صورت خالص درآمد بابت کارمزد به دست آورده است.

  • کارنامه مطلوب بانک ملت

مدیرعامل بانک ملت افزایش سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی در نیمه نخست امسال را ناشی از بازیافت ذخیره مطالبات مشکوک الوصول اختصاصی اوراق مشارکت ارزی نفت و گاز پارس جنوبی اعلام و تاکید می‌کند: این اقدام جهت رفع بند 7 گزارش حسابرس مستقل نسبت به صورت‌های مالی سال گذشته و با موافقت سهامداران انجام پذیرفته است.

نکته مهم در شفاف‌سازی صورت گرفته از سوی دولت آبادی این است که او می‌گوید: افزایش درآمد تسهیلات پرداختی وبملت ناشی از عملکرد بسیار خوب بانک در جذب منابع به ویژه منابع جاری بوده که با مدیریت بهینه منابع و مصارف، باعث رشد درآمد تسهیلات و سود سپرده‌گذاری نزد سایر بانک‌ها شده است.

نتیجه اینکه سود عملیاتی بزرگترین بانک بورسی ایران در پایان شهریور امسال با رشد 236 درصدی به رقم 164 هزار و 196 میلیارد و 168 میلیون ریال، سود خالص با جهش 274 درصدی به رقم 115 هزار و 692 میلیارد و 108 میلیون ریال رسیده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا