رئیسی: تورم را 20 درصد کاهش دادیم

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران امروز در نشستی با خبرنگاران از کاهش 20 درصدی نرخ تورم در یک سال عمر دولت سیزدهم خبر داده که جنجال برانگیر شده است. او نگفته که آماری که به آن استناد کرده، مربوط به گزارش بانک مرکزی است یا مرکز آمار اما ساعتی پس از این اظهارنظر رئیس جمهور، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک مرکزی نرخ تورم در شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۵۹.۳ درصد رسیده بود اما در یک سال اخیر روند نزولی داشت به طوری که در پایان مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

رئیسی به کدام آمار استناد کرد؟

رئیسی در نشست امروز خود با اشاره به  مساله کسری بودجه در آن زمان و این که رهبری از آن به عنوان ام المسائل یاد کردند، اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار تورمی زیادی هم داشت  اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: در حین انجام اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۲ درصد تورم ایجاد شد و اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید که این تغییر بزرگی بود. بسیاری از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛ در تیر تورم به ۴.۴ درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است.اما مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛ اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۲۰درصد کمتر است.

پیمان قربانی دفاع کرد

ساعتی پس از این اظهارنظر معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک مرکزی نرخ تورم در شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۵۹.۳ درصد رسیده بود اما در یک سال اخیر روند نزولی داشت به طوری که در پایان مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

 پیمان قربانی با اشاره انتشار آمار نرخ تورم از سال ۱۳۱۵ توسط اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تاکنون، اظهار داشت: بانک مرکزی همواره بر اساس اصول علمی و فنی آمار نرخ تورم را تهیه می‌کند. وی افزود: بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک مرکزی نرخ تورم در شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۵۹.۳ درصد رسیده بود اما در یک سال اخیر روند نزولی داشته به طوری که نرخ تورم در پایان مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت کاهش نرخ تورم ماهانه در مردادماه است چراکه بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها نرخ تورم ماهانه به بیش از ۱۰ درصد رسیده بود اما تورم ماهانه تیر ماه ۴.۳ درصد و تورم ماهانه مردادماه ۲.۴ درصد شده است. عضو هیات عامل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه که در اردیبهشت و خرداد صعودی شده بود در مردادماه مجدداً نزولی شده به طوری که تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۰.۶ درصد کمتر از تیر ماه شده است.

پیش از این  اصغر ابوالحسنی هستیانی با حضور در برنامه میز اقتصادی، در خصوص نرخ تورم گفت: تورم در شهریور ماه 1400، 59.3 درصد بوده است در حالی که این عدد در تیر ماه سال جاری به 40.5 نسبت به سال قبل رسیده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا