دفاع خاندوزی از کارنامه دولت در برابر تورم

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد می‌گوید: هرچند در شرایط تورمی خوبی نیستیم، اما در روند اصلاحی قابل دفاعی هستیم و دولت و بانک مرکزی در عمل نشان دادند که اصرار به کنترل متغیر‌های بلندمدت دارد. با نرخ تورم بالا مواجه هستیم که طبیعتا کنترل‌های مقداری از ابزار‌های قیمتی موثرتر خواهد بود.

به گزارش دنیای بانک، وزیراقتصاد در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اعلام کرد: هرچند در شرایط تورمی خوبی نیستیم، اما در روند اصلاحی قابل دفاعی هستیم و دولت و بانک مرکزی در عمل نشان دادند که اصرار به کنترل متغیر‌های بلندمدت دارد. با نرخ تورم بالا مواجه هستیم که طبیعتا کنترل‌های مقداری از ابزار‌های قیمتی موثرتر خواهد بود. درخصوص پایه پولی نیز باید تدابیر فعالانه اتخاذ کنیم و این موضوع هم باید به سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها اضافه شود.

وی اظهار کرد: حل و فصل بانک‌های ناتراز موضوع مهمی است که بانک مرکزی هم‌اقدامات خوبی در این راستا داشته و ما نیز گام‌هایی در این راستا خواهیم داشت. خاندوزی بر ضربه نخوردن تامین مالی تولید در زمان استفاده از سیاست انقباضی پولی تاکید کرد و گفت: نیاز با سرمایه در گردش امسال بالاتر از سال گذشته است. وی گفت: با سرعت بالا تامین مالی زنجیره‌ای در دستور بانک‌ها قرار گیرد که بتوانیم مسیر رسیدن اعتبارات به بنگاه ذی‌نفع را هموار کنیم. ضمن اینکه از انحراف منابع بانکی هم جلوگیری خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با ناکید بر اجرای جدی اعتبارسنجی در بانک‌ها تصریح کرد: باید در سال ۱۴۰۲ نظام تامین‌ مالی را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم و بانک‌ها نیز از ابزار اعتباری خود استفاده کنند. خاندوزی گفت: سال گذشته موفق شدیم ۳۲ همت انتشار اوراق شرکتی سال ۱۴۰۰ را به ۱۲۴ همت افزایش دهیم.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا