بیمه سینا به ایستگاه سودآوری رسید

شرکت بیمه سینا به ایستگاه سودآوری رسید و به ازای هر سهم 547 ريال سود ساخت و زیان انباشته آن در آخر سالی که گذشت 56 درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود این روند سودسازی در فصل‌های آینده ادامه داشته باشد. عبدالله سلطانی ثانی، مدیرعامل این شرکت حالا ماموریت دارد تا در ادامه مسئولیت‌اش بر این شرکت بیمه‌ای اصلاحات جدی را شروع کند.

به گزارش دنیای بیمه، این شرکت بیمه‌ای در پایان نیمه نخست سال 1400 با شناسایی سود خالص به میزان 513 میلیارد و 791 میلیون ریال دچار یک چالش شد و نخستین اثر مواجهه با این چالش در 9 ماهه نخست همان سال بروز کرد چرا که سود خالص شرکت با یک شیب نزولی آشکار به 314 میلیارد و 633 میلیون ريال رسید و نشان داد که بیمه سینا در مسیر کاهش سود گام بر می‌دارد.

روزهای سخت و پیچیده‌ای برای این شرکت بیمه‌گر شروع شده بود به گونه‌ای که سال 1400 را با زیان پشت سر گذاشت و تا سال بعد هم این وضعیت ادامه پیدا کرد به گونه‌ای که در نیمه نخست سال 1401، در صورت‌های مالی این شرکت بالغ بر2 هزار و 974 میلیارد و 883 میلیون ریال زیان به ثبت رسید.

نخستین تدبیر سهامداران، تغییر مدیریتی بود که با رای آنها با هدف ترمیم ساختار مالی و البته بهبود فرآیند بیمه‌گری، عبدالله سلطانی ثانی دانش‌آموخته دوره دکتری مدیریت دانشگاه امیرکبیر سکان هدایت بیمه سینا را دریافت کرد. خواسته نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیرعامل جدید اما روشن و شفاف و البته سخت و پیچیده بود چه اینکه سکاندار جدید بیمه سینا ماموریت داشت تا هم پرتفوی شرکت را اصلاح کند و هم اینکه بتواند سهم مناسب از بازار را به دست آورد و البته منابع مالی بیمه سینارا سامان دهد و به سمت سرمایه‌گذاری‌های پربازده هدایت کند و یک نظم شفاف مبتنی بر استحکام مالی را هدف بگیرد.

آن زمان به نظر می‌رسید که آژیر خطر به صدا درآمده و یک خطر جدی بیمه سینا را تهدید می‌کند اما تغییر و تصمیم برای تبدیل تهدید به فرصت نتیجه داد و نشانه‌های این تغییر مثبت با کاهش محسوس زیان در فصل‌های بعد نمایان شد. آنهم در شرایطی که سلطانی ثانی، اصلاحات در درون شرکت را آرام و بدون توجه به حاشیهه‌ا استارت زده و نخستین ماموریت او پرداخت به موقع خسارت به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان بود.

  • فاصله رسیدن به ایستگاه مطلوب

مدیرعامل جدید از همان ابتدا اعلام کرد که تا رسیدن به وضع مطلوب کمی فاصله داریم و از این جهت لازم است ترکیب پرتفوی تعدیل و بهینه شود و سال ۱۴۰۲ سال سودآوری و البته تغییر در الگوی فروش بیمه سینا خواهد بود. بهار سال آینده، می‌تواند آغاز مجدد نمایان شدن سود در صورت‌های مالی این شرکت باشد. قول سلطانی به سهامداران این بود که آثار مثبت بیشتری در آینده پدیدار خواهد شد چرا که فروش خرد با تأکید بر بیمه‌های زندگی و تأمین ظرفیت شعب از بیمه‌نامه‌های محلی به عنوان یکی از راهبردهای مهم در دستور کار شعب قرار گرفته و جذب پرتفوهای بزرگ نیز برای ایجاد جهش صورت خواهد گرفت.

این تغییر استراتژی او، پرداخت به موقع خسارت‌ها و نظارت و دقت در محاسبه و پرداخت‌ها را هدف گرفت و دنبال این بود که با استقرار و تقویت ساختارهای نظارتی، جلوی پرداخت خسارت‌های جعلی را گرفته و با بهره‌گیری از سامانه‌های جدید هوشمند، پایش فرایندها و اصلاح آن انجام و پرداخت خسارت‌ها، واقعی خواهد شد.

  • آمارها سخن می‌گویند

کارنامه مدیرعامل بیمه سینا اکنون پیش روی سهامداران قرار دارد و روند سودسازی و کم‌کردن از زیان در نهایت در پایان آذر سال 1401 به ثمر نشست و پیش از آنکه فصل بهار سال جاری فرا برسد، جریان زیان به سود تبدیل شد و در پایان سالی که گذشت این شرکت موفق شد به جاده سودآوری برگردد و زیان 3 هزار و 287 میلیارد و 179 میلیون ریالی پایان فصل بهار 1401 را به سود 3 هزار و 216 میلیارد و 875 میلیون ریالی تبدیل کند.

به گزارش دنیای بیمه، درآمد حق بیمه خالص بیمه سینا در پایان سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن با رشدی 123 درصدی به 32 هزار و 642 میلیارد و 114 میلیون ریال و با رشد درآمد سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه‌ای به میزان 383 درصد، در نهایت این بیمه‌گر موفق به کسب درآمد‌های بیمه‌ای به میزان 36 هزار و 158 میلیارد و 354 میلیون ریال شده که نسبت به سال 1400، رشدی 127 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که خسارت و مزایای پرداختی خالص بیمه سینا در سال گذشته رشدی 67 درصدی را تجربه کرد و نتیجه عملیات بیمه‌گری این شرکت تبدیل زیان ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای به میان 3 هزار و 423 میلیارد و 76 میلیون ریال به سود ناخالص 5 هزار و 29 میلیارد و 753 میلیون ریالی بود. فرآیندی که باعث عبور این بیمه‌گر از زیان عملیاتی در پایان سال 1400 به سود عملیاتی در پایان 1401 آن‌هم به میزان یک هزار و 371 میلیارد و 681 میلیون ریالی شد. سهامداران بیمه سینا به وضوح نشانه‌ای از تغییر استراتژی این شرکت را در سبد دارایی‌شان مشاهده می‌کنند چه اینکه این شرکت به ازای هر سهم 233 ريال سود عملیاتی و 314 ریال سود غیرعملیاتی و 547 ریال هم سود خالص ساخته است.

  • وقت افزایش سرمایه است

این گزارش می‌افزاید: سرمایه فعلی بیمه سینا در حال حاضر 5 هزار و 877 میلیارد و 993 میلیون ریال است که البته کافی نیست و این شرکت برای حرکت پایدار و مستمر در مسیر سودسازی و افزایش سهم از بازار نیاز به یک خون تازه از جنس افزایش سرمایه با کیفیت دارد؛ هرچند انتظار می‌رود با ادامه سودآوری، این شرکت در 3 ماه نخست امسال بتواند با زیان انباشته خداحافظی کند.

سلطانی امیدوار است که ثبات و سودآوری در این شرکت در سال 1402 ادامه داشته باشد و می‌گوید: تنوع بخشیدن به سبد محصولات، محاسبات دقیق، شناخت، رصد و تحلیل بازار و کنترل ریسک از جمله اولویت‌های او در سال جاری خواهد بود و البته شاه‌بیت همه این اصلاحات به یک ایستگاه خواهد رسید: سودآوری به عنوان اولویت اول.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا