بیمه سرمد چگونه از زیان به سود رسید؟

بهاره صفاری اصفهانی: بیمه سرمد از مسیر زیان به جاده سود برگشته و انتظار می رود امسال حتی بتواند از زیان انباشته  خارج شده و به سود انباشته دست پیدا کند و این تغییر مهم در ترازنامه و حساب سود و زیان، میوه شیرین صبر و اعتماد سهامداران است و نشانه ای آشکار از اینکه نقشه راه تدوین و اجرا شده در بیمه سرمد، دقیق، حساب شده و مبتنی بر پایدارسازی جریان سودسازی است.

به گزارش دنیای بانک، بیمه سرمد در حالی پنجشنبه همین هفته به مجمع می نشیند که در پایان سال مالی 1400 زیان 366 میلیارد و 627 میلیون تومانی مواجه شده و به ازای هر سهم 764 ريال زیان شناسایی شده است. آنهم در شرایطی که در سال 1399 این شرکت حدود 192 میلیارد و 852 میلیون ریال سود شناسایی کرده و به ازای هر سهم 402 ريال سود ساخته بود.

بدیهی است که نه فقط بیمه سرمد که بخش زیادی از سود شناسایی شده همه شرکت های بیمه گر در پایان سال مالی 1399 ناشی از سرمایه گذاری در بازار سهام تا قبل از 19 مرداد همان سال بود و این قاعده در خصوص کیفیت سودسازی بیمه سرمد صدق می کرد.  چه اینکه در نیمه دوم سال گذشته به بعد دیگر شناسایی سود ناشی از سرمایه گذاری در بازار سهام به دلیل شرایط حاکم بر بازار سرمایه، سخت و پیچیده تر شود و نزول شاخص بورس هم باعث شد تا قریب به اتفاق شرکت های حاضر در بازار سهام از تاثیر منفی روند بازار سهام بر سودسازی خود رونمایی کنند.

  • عبور بی حاشیه سرمد از حاشیه ها

اختلاف نظر ها و چالش های درونی البته بر عملکرد بیمه سرمد در سال گذشته به ویژه در نیمه نخست سال و اواخر مهر ماه اثر گذاشت تا جایی که این شرکت در فصل بهار تنها 15 میلیارد و 298 میلیون ریال سود شناسایی کرده و قابل پیش بینی بود که این سود شکننده و ناپایدار است. در تابستان این واقعیت همزمان با تشدید برخی حاشیه ها بیشتر نمایان شد و شرکت زیان 852 میلیارد و 363 میلیون ریالی را ثبت کرد.

وقتی یعقوب رشنوادی در ابتدای آذرماه سال 1400 سکان هدایت و مسئولیت بیمه سرمد را بر عهده گرفت، روشن بود که او ماموریت سختی را پذیرفته چه اینکه هنوز یک ماه از مسئولیت اش نگذشته بود که پاییز به پایان رسید و در همان فصل یک هزار و 879 میلیارد و 949 میلیون ریال بر زیان تابستان افزوده شد.

مدیرعامل جدید اما با برنامه آمده بود و از حاشیه فاصله گرفت و به متن وارد شد. نتیجه این اقدام کاستن از میزان فشار زیان از یک سو و دستور به پرداخت خسارت به بیمه گذاران و زیان دیدگان از سوی دیگر و البته احیای برند و اعتبار سرمد بود. اعضای هیات مدیره به افزایش سرمایه شرکت رای دادند و رشنوادی هم همزمان با تغییر در برخی مدیریت ها مبتنی بر شایستگی ها و البته اصول حرفه ای، بدون سر و صدا 2 برنامه عملیاتی را در اولویت قرار داد. نخست پیگیری افزایش سرمایه شرکت و جلب رای مثبت سهامداران که سرانجام این افزایش سرمایه در خرداد 1401 به ثمر نشست و به ثبت رسید و دوم انسجام و اتحاد در خانواده سرمد برای بازپس گیری سهم از بازار و افزایش جایگاه شرکت و سپس تثبیت آن. چه اینکه او اعتقاد دارد فصل بلوغ سرمد و سرآمدی در صنعت بیمه فرارسیده است.

در زمستان سال گذشته سرانجام بخش زیادی از فشار زیان در حال تولید بیمه سرمد گرفته شد و تنها این شرکت زیان 934 میلیارد و 963 میلیون ریالی را ثبت کرد اما همزمان با تحویل سال 1401، مدیران سرمد سال تحول در شرکت را با هدف پشت سرگذاشتن زیان 3 هزار و 667 میلیارد و 275 میلیون ریالی استارت زدند و میثاق بستند که در بهار 1401 شرکت را در مسیر سودآوری و رضایت همزمان سهامداران و بیمه گذاران هدایت کنند.

  • رونمایی از سود در بهار قرن جدید

بهار قرن جدید هجری خورشیدی برای سرمدی ها، یک بهار متفاوت از گذشته بود، بهاری که دیگر حاشیه ها فراموش شده و همه در متن همدلی برای رقابت سالم و شفاف گام برداشتند و در پایان بهار 1401 ثمره تلاش خود را با ثبت سود 968 میلیارد و 293 میلیون ریالی دیدند. رشدی 6230 درصدی سود بیمه سرمد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته البته شاید اکنون آسان به نظر برسد اما در پشت صحنه این اتفاق، یک تغییر استراتژی نهفته است. هدف بعدی تیم مدیریتی سرمد، تغییر زیان انباشته و به ارث رسیده از گذشته به سود انباشته است و حالا این شرکت با سرمایه 4 هزار و 500 میلیارد ریالی سودای بالا بردن جایگاه و رتبه خود در صنعت بیمه دارد.

صورت های مالی حسابرسی نشده بیمه سرمد در فصل بهار 1401 نشان می دهد که درآمد حق بیمه ناخالص شرکت با رشدی 84 درصدی در مقایسه با بهار سال گذشته به 6 هزار و 597 میلیارد و 313 میلیون ریال رسیده و به این ترتیب حق بیمه خالص شرکت یا همان سهم نگهداری با رشدی 104 درصدی مواجه شده و به رقم 8 هزار و 862 میلیارد و 377 میلیون ریال رسیده است. البته که افزایش درآمد حق بیمه و سهم نگهداری سرمد با توجه به افزایش سرمایه ثبت شده در بهار امسال و سیاست های مدیریت شرکت نشان می دهد که به احتمال بسیار بالا، خانواده سرمد امسال یک رکورد متفاوت و متمایز با گذشته را در سودسازی ثبت خواهد کرد.

افزون بر اینکه انتظار می رود سیاست سرمایه گذاری سرمد هم به تثبیت و تقویت جریان سودسازی کمک کند نتیجه اینکه این شرکت در بهار امسال موفق شده تا سود عملیاتی اش را با 1816 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 966 هزار و 907 میلیارد ریال برساند و حالا سهامداران شاهد ثبت 202 ریال سود پایه هر سهم سرمد در بهار 1401 هستند.

  • امانت، صداقت و شفافیت در سرمد

رشنوادی که به هنگام پذیرش مسئولیت بیمه سرمد گفته بود که خود را امانت دار می داند و تلاش دارد تا از آن حفاظت و صیانت و به عدالت و انصاف عمل کند، حالا اما یک وجه دیگری را هم به ماموریت خود در شرکت اضافه کرده و آنهم شفافیت است. او اصلاحات در سرمد را با تمرکز بر کار حرفه ای، برنامه محوری و بیمه داری نوین استارت زده و حالا مصمم است با عبور از سالی پر تلاطم و درس گرفتن از تجربه گذشته، اقتدار و سرآمدی را در این شرکت افزایش دهد و سال پربازده را برای سهامداران رقم بزند.

برنامه تیم مدیریتی سرمد در سال 1401، تمرکز بر شبکه فروش و حمایت و تقویت نمایندگان از کانال شعب سرمد، رایزنی و مذاکره با بیمه گذارن بزرگ از جمله بانک صادرات، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی، جهاد دانشگاهی و … است. البته سرمد علاوه بر اینها دنبال افزایش سهم فروش آنلاین و حضور در بازارهای نوظهوری از جمله کسب و کارهای دیجیتالی هم هست و شید مهمترین ماموریت رشنودای تکمیل گام دوم افزایش سرمایه شرکت تا 7 هزار و 500 میلیارد ريال است که 2500 میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی آنها و 200 میلیون ریال هم از محل سود انباشته خواهد بود. از این جهت او مصمم است که جریان سودسازی در بیمه سرمد مبتنی بر پایدارسازی سود باشد و برای امسال هدف 3000 میلیارد تومانی در فروش را نشانه گرفته است. امسال سال جهش دوباره سرمد اما از مسیر تازه با استراتژی و نقشه راه شفاف است و همه برای رسیدن به یک هدف مهم تلاش می کنند. هدف نهایی رضایت سهامداران و بیمه گذاران و سرآمدی سرمد نه فقط در صنعت بیمه که در جامعه ایران است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا