بست‌نشینی رضا جعفری در اتاق منظور!

رضا جعفری، مدیرعامل شرکت بیمه دانا حالا باید پشت در اتاق داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بست بنشیند بلکه پول زمینی که در نهایت به ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار شد، از بودجه سال 1402 پرداخت شود. اما آیا بست‌نشینی جعفری جواب می‌دهد و طلب بیمه دانا از ارتش امسال وصول خواهد شد؟

به گزارش دنیای بیمه، امروز رضا جعفری در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار از مکاتبه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با داوود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه جهت پیگیری دریافت پول نقل و انتقال زمین علی‌ آباد با ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد.

بر اساس نامه 19 اردیبهشت 1402 وزیر اقتصاد خطاب به داوود منظور می‌نویسد: پیرو نامه مورخ 19 دی‌ماه 1401 در خصوص زمین پلاک ثبتی 87.2 موسوم به زمین علی‌آباد متعلق به شرکت بیمه دانا، از آنجایی که علی‌رغم هماهنگی و پیگیری‌های صورت‌گرفته، قیمت کارشناسی این زمین به ارزش 53 هزار و 200 میلیارد ریال از محل بودجه سال 1401 به شرکت بیمه دانا پرداخت نشده است با توجه به پیگیری موضوع از سوی سهامداران این شرکت که حدود 45 میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت را شامل می‌شود، دستور فرمایید با عنایت به قسمت اخیر مکاتبه معاون اقتصادی رئیس جمهور (محسن رضایی) در تاریخ 27 اسفند 1401 مبنی بر کارسازی و پرداخت ارزش زمین یادشده از محل بودجه سال 1402 از محل ردیف بودجه عمرانی ارتش جمهوری اسلامی و یا ردیف متفرقه، نسبت به صدور برگ ترخیص اعتبار برای پرداخت مبلغ مذکور در وجه شرکت (بیمه دانا) اقدام لازم معمول نمایند.

  • فشار سهامداران به جعفری

رضا جعفری که فکر نمی‌کرد با واگذاری زمین علی‌آباد در وصول پول آن به مشکل برخورد کند، حالا تحت فشار سهامداران قرار دارد و دستکم او با این پرسش‌ها مواجه است:

  1. چرا تضامین لازم برای وصول به موقع طلب بیمه دانا گرفته نشده و تنها به توافق‌نامه اکتفا کرده است؟
  2. چه اقدامی برای استفاده از ظرفیت قانون بودجه 1401 جهت وصول طلب بیمه دانا صورت گرفته است؟
  3. آیا در زمان توافق، مدیرعامل بیمه دانا، متوجه مسئولیت خود در قبال 45 میلیون سهامدار سهام عدالت نبود؟
  4. با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش طلب بیمه دانا، جبران این کاهش ارزش حقوق سهامداران چگونه جبران می‌شود؟
  5. از آنجا که بخش زیادی از رشد ارزش سهام بیمه دانا ناشی از توافق بر سر زمین یادشده بوده، در صورت عدم وصول این طلب در زمان مشخص، هزینه ناشی از افت ارزش سهام بیمه دانا به دلیل عدم اخذ تضامین لازم به چه نحوی جبران خواهد شد؟
  6. در نامه وزیر اقتصاد به کارسازی طلب وصول بیمه دانا از محل ردیف بودجه عمرانی ارتش اشاره شده و از آنجا که این اقدام نیاز به مجوز ستاد کل نیروهای مسلح خواهد داشت و به نظر با این گزاره موافقت نشود، آنگاه گزینه بعدی چه خواهد بود؟
  7. وزیر اقتصاد خواسته تا طلب بیمه دانا از ردیف متفرقه بودجه پرداخت شود که حسب قانون بودجه، مصارف خاصی برای ردیف‌های متفرقه بودجه پیش‌بینی شده که صدور برگ تخصیص اعتبار را سخت و پیچیده می‌سازد و آیا صرف نامه وزیر اقتصاد راهگشا خواهد بود؟
  8. آیا تاخیر در وصول طلب بیمه دانا، نافی مسئولیت قانونی رضا جعفری خواهد بود؟
  9. حال که بیمه مرکزی پیگیر مطالبات شرکت‌های بیمه شده، آیا نمی‌خواهد از مدیرعامل بیمه دانا پیگیر حقوق صاحبان سهام باشد؟ مسئولیت سازمان بورس در صیانت از حقوق سهامداران چه می‌شود؟
  10. با توجه به کسری بودجه دولت، در صورتی که طلب بیمه دانا امسال هم وصول نشود، آنگاه این شرکت چه پاسخی برای سهامداران خواهد داشت؟
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا