برقراری روابط کارگزاری ۱۲۰ بانک خارجی با بانک توسعه صادرات

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، پیش‌ از تحریم‌های ظالمانه و در ۱۵ سال فعالیت، روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران با حدود ۴۰۰ بانک در سراسر جهان برقرار بود که در دوران تحریم، ارتباط با این بانک‌ها قطع شد.

براساس این گزارش اکنون و پس از بررسی های اولیه و در نظر گرفتن اولویت های این بانک در کشورهای مختلف جهان، برای ۲۷۷ بانک در قاره ها و کشورهای مختلف درخواست روابط کارگزاری ارسال شده است.
ایتالیا، اسپانیا، آلمان، بلژیک، اتریش، روسیه، ترکیه، چین، ژاپن و عمان از مهمترین کشورهایی هستند که تاکنون در مسیر برقراری مجدد ارتباط بین بانکی با ایران قرار گرفته اند.
براساس این گزارش، اکنون بانک توسعه صادرات علاوه بر امکان تبادل مبادله کلید رمز و تبادل پیام (RMA) با ۱۲۰ بانک، با ۲۲ بانک حساب فعال شده دارد و ۱۰ بانک دیگر نیز در مراحل افتتاح حساب قرار دارند؛ همچنین تعدادی از بانک های خارجی در حال تبادل مدارک و مذاکره های اولیه هستند.
این گزارش می‌افزاید: امکان ارسال حواله، برات و صدور اعتباراسنادی با ۵۴ بانک بصورت مستقیم و غیر‌مستقیم فراهم شده و ایجاد این امکان برای ۱۳ بانک دیگر نیز در شرف انجام است.
براساس این گزارش، اداره روابط بین الملل این بانک برای تحقق برنامه جامع بین المللی بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به رفع موانع ارتباط بین المللی بین بانکی، تلاش برای توسعه روابط کارگزاری با بانک‌های معتبر جهان شامل بانک‌های بزرگ و اگزیم بانک‌ها را همچنان در دستور کار خود دارد.
پیش از این ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در باره روابط بانکی با سایر کشورها بعد از اجرای برجام به ایرنا گفته بود: طرف‌های آسیایی و اروپایی کم و بیش تحرک های مثبتی را نشان داده اند. البته نوع برخورد کشورهای اروپایی در این رابطه از منظر همکاری‌های بانکی متفاوت است. یکی از دلایل اصلی آن نیز در کنار پیچیدگی های صنعت بانکداری و زمانبر بودن ایجاد ارتباطات کارگزاری جدید، مربوط به نگرانی ها و ابهاماتی است که بانک ها در مورد کار با ایران دارند.
در بعضی از کشورها نگاه مثبت و استنباطی درست از وضعیت بانک های ایران وجود دارد و لذا می بینیم در عمل کار را با ایران شروع کرده اند. به عنوان نمونه بانک مرکزی ایتالیا با توجه به تحرکات مثبت در روابط دو کشور به خصوص بعد از بازدید رئیس جمهوری، به صورت فعال همکاری با بانک مرکزی ایران را در سطح مناسبی شروع کرده است. حتی در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول در واشنگتن یک تفاهم نامه بانکی بین بانک های مرکزی دو کشور در ارتباط با گسترش روابط و همکاری های فنی به امضا رسید.
وی ادامه داد: در جلسه ای که در بانک مرکزی با هیات بانکی ایتالیا به سرپرستی رئیس انجمن بانکداران ایتالیا داشتیم طرف ایتالیایی علاقمندی زیادی برای گسترش روابط بانکی با ایران نشان داد و همزمان یکی از بانک های تجاری بزرگ و بین المللی آن کشور روابط بانکی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد.
وی افزود: بانک های اتریشی نیز تمایل زیادی نشان داده اند و در حال انجام تشریفات و مقدمات مربوط به افتتاح حساب برای بانک مرکزی و برخی بانک های تجاری هستند. گسترش روابط با بانک های اروپایی به تدریج وضعیت مناسب تری پیدا خواهد کرد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا