بانک کشاورزی، بانکی برای همه ایرانیان

بهاره صفاری:  انتخاب شعار بانک کشاورزی، بانک همه مردم ایران، نه یک شعار تبلیغاتی که برخاسته از یک باور تاریخی و عمیق است چرا که به هر میزان این بانک تخصصی و توسعه‌ای بتواند در رسیدن به اهداف خود موفق شود، نفع آن به همه ایرانیان می‌رسد. اکنون و در آستانه 90 سالگی این بانک خوشنام، فرصت مناسبی است تا با در نظر گرفتن چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصاد بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن، ماموریت‌ها و اهدافی برای رفع چالش‌ها و فعال‌سازی فرصت‌ها ترسیم شود تا این بانک بتواند در ارائه خدمات به اقتصاد ایران گام‌های بلندتر و موثرتری بردارد.

بی‌تردید با تشدید چالش‌های آبی و ضرورت چاره‌اندیشی ملی و آینده‌نگری در صیانت از منابع آب و خاک کشور، تقویت بانک کشاورزی یک امر بدیهی و البته مهم است و در این مسیر می‌توان به نوسازی اقتصاد بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن با رویکردهای شفاف از جمله تقویت موثر امنیت غذایی، اصلاح نظام کشاورزی و به ویژه اجرای بهینه الگوی کشت، بهبود وضعیت اقتصادی فعالان بخش کشاورزی در ابعاد مختلف و صیانت از منابع خاک و آبی کشور همت گمارد.

البته این بانک با چالش‌های برای تحقق واقعی باور خود جهت تبدیل شدن به بانکی برای همه مردم ایران مواجه است و انتظار می‌رود در 10 سال باقی‌مانده تا برگزاری جشن 100 سالگی گام‌های جهت بهبود هرچه بیشتر شاخص‌های مالی بانک برداشته شود. شاه‌بیت این تغییرات را می‌توان در تغییر نسبی رویکرد این بانک تخصصی و توسعه‌ای در یک سال گذشته به ویژه در دوران مدیریت فرشید فرخ‌نژاد جستجو کرد.

چه اینکه او از مهر سال گذشته که مدیریت این بانک را بر عهده گرفت، هدف از اصلاحات را در ارتقای خدمات جهت حمایت دوچندان از اقتصاد کشاورزی، حفظ اشتغال و البته جذب منابع و کاهش قیمت تمام شده پول و افزایش سهم بانک از بازار پول اعلام کرده است. واقعیت این است که در سایه نقش و سهم اندک دیگر بانک‌های کشور در تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز بخش کشاورزی ایران، وزن و بار اصلی این تامین مالی بر عهده بانک کشاورزی است و ماموریت نخست این بانک تقویت امنیت غذایی با هدایت درست اعتبارات و تسهیلات با هدف بازدهی مطلوب‌تر و همچنین صیانت از منابع آب و خاک ایران خواهد بود.

تلاش برای رضایت حداکثری مشتریان و وفاداری آنها به بانک کشاورزی یک ضرورت ملی است و از این جهت بازنگری در طیف خدمات یک اولویت خواهد بود. حفظ و البته تقویت حسن اعتماد مشتریان به این بانک با اصلاحات همه جانبه در شاکله بانک به دست می‌آید و افزایش ارتباط مشتریان به بازنگری در برنامه و نقشه راه این بانک در مسیر دیتجیتالی شدن گره خورده است و هدف‌گذاری جهت افزایش درآمدهای غیرمشاع و تکیه بر درآمدهای کارمزدی هم می‌تواند این بانک را برای ایفای نقش ملی خود یاری رساند.

10 سال آینده، برای بانک کشاورزی یک دهه سرنوشت‌ساز خواهد بود تا بتوان خود را برای قرار دادن در جایگاه بهتر و مستحکم‌تر تلاش کند. تلاشی که البته در گروی همدلی و وحدت در درون خانواده بانک با چاشنی تقویت ارتباط با مشتریان است و از این جهت به هر میزان که این بانک خوشنام با سابقه 90 ساله بتواند ظرفیت‌های درآمدزایی غیرمشاع نظیر افزایش درآمد از محل صدور ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی را افزایش دهد و با سرمایه‌گذاری در حوزه بانک‌داری الکترونیکی و حوزه پرداخت و فین‌تک‌ها و … خوش بدرخشد، آینده بهتر و روشن‌تری هم در انتظار بانک و هم البته مشتریان و ذی‌نفعان خواهد بود.

به همین منظور ماموریت بزرگ خانواده بزرگ بانک کشاورزی در 10 سال آینده این است که متناسب با نیازهای آینده مشتریان گام بردارند و با افزایش سطح کیفیت و سرعت خدمات آنهم در بستر بانکداری دیجیتال، رضایت مشتریان را تقویت کرده و نشان دهند که برای تحقق باور بانکی برای همه ایران، عزم راسخ، برنامه شفاف و اراده‌ای واقعی دارند. بازنگری در ساختار بانک متناسب با الگوهای موفق بانکداری توسعه‌ای جهان، رعایت استانداردهای بین‌المللی، اعمال حکمرانی شرکتی، اعتبارسنجی دقیق و سنجیده مشتریان و بازطراحی خدمات بانک در حوزه اعتباری و پرداخت تسهیلات و همچنین سرمایه‌گذاری آینده‌نگرانه در حوزه بانکداری دیجیتال، راه را برای حرکت بانک کشاورزی به سمت اهداف از پیش‌تعیین شده و البته تبدیل شدن به بانکی برای همه ایران، هموار می‌سازد.

در آستانه 90 سالگی بانک کشاورزی و 10 سال سرنوشت‌ساز پیش رو با تکیه بر تجربه‌های موفق 9 دهه گذشته و البته چالش‌های پیش روی بانک در جهت نوسازی اقتصاد بخش کشاورزی ایران، آنچه مهم است، حمایت دولت و مجلس از این بانک و البته تلاش خانواده بزرگ بانک کشاورزی برای تحقق اهداف خواهد بود. چرا که تقویت و حمایت واقعی از این بانک، ضامن تقویت امنیت غذایی، اصلاح فرآیند تولید و کالاهای تولید شده در بخش کشاورزی و البته صیانت از منابع آب و خاک این سرزمین کهن خواهد بود.

اعتماد مردم ایران به بانک کشاورزی، بزرگترین سرمایه این بانک به شمار می‌رود و بازگذاشتن دست مدیران برای اصلاحات واقعی در این بانک یک مطالبه جدی است؛ چه اینکه واقعیت نشان می‌دهد در طول دهه‌های گذشته سطح مطالبات از این بانک بدون در نظر گرفتن منابع و برنامه‌ها به اندازه‌ای زیاد شده که اصلاحات را سخت‌تر کرده و کاهش حجم تسهیلات تکلیفی و اجازه دادن به استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی بخش کشاورزی با تقویت سرمایه بانک، باید جدی گرفته شود. چه اینکه مدیریت بهینه منابع بانک و افزایش کمی و کیفی خدمات اعتباری به مشتریان با فشار سنگین تسهیلات تکلیفی و تحمیلی نمی‌تواند به صورت موثر رخ دهد. از این جهت برای تحقق واقعی شعار بانک کشاورزی، بانکی برای همه مردم، ایجاب می‌کند که بستر لازم برای ارائه خدمات هوشمند و هدفمند فراهم شود تا بانک به معنای واقعی کلمه در قامت یک بانک فرانسلی، ملی، تخصصی با ماموریت روشن و برنامه شفاف گام بردارد. 10 سال آینده؛ را می‌توان دهه اصلاحات در بانک کشاورزی نامید.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا