بانک پارسیان افزایش سرمایه می‌دهد

به گزارش دنیای بانک و بیمه، اعضای هیات مدیره بانک پارسیان در خصوص ضرورت و دلیل افزایش سرمایه این بانک معتقد هستند که صنعت بانکداری به لحاظ ماهیت و الزامات و ضرورت‌های مترتب بر آن در جهان به عنوان یک صنعت بین‌المللی شناخته می‌شود و هر اتفاق ناگواری در مورد یک بانک در هر کشوری رخ دهد بسته به میزان تعامل آن بانک در عرصه بین‌المللی، تبعات بیش و کم بر سایر بانک‌های دنیا خواهد داشت و به همین دلیل انتخاب شریک تجاری در عرصه بین‌الملل بسیار با دقت و با لحاظ معیارهای تخصصی نظیر شاخص‌های کمیته بال صورت می‌پذیرد که مهمترین این شاخص‌ها، نسبت کفایت سرمایه است. آنها تاکید دارند: چنانچه بانک تصمیم به گسترس روابط کارگزاری خود برای ارائه خدمات اعتبار اسنادی و سایر خدمات ارزی داشته باشد، باید نسبت به بهبود و حفظ کفایت سرمایه خود در سطح مقررات بین‌المللی اقدام کند.
این گزارش می‌افزاید: بر اساس جهت‌گیری قانون برنامه ششم توسعه کشور، کاهش مقررات، افزایش نظارت بانکی، ارتقای خدمات بانکی، بین‌المللی کردن فعالیت‌های بانکی و ایجاد فضای رقابتی سالم یک الزام است و بر همین اساس تقویت سرمایه بانک‌ها و اصلاح ساختار سرمایه آنها در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. از جمله اینکه به استناد دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری برگرفته از اسناد بال ۲ و ۳، حداقل الزامات سرمایه‌ای بانک‌ها در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده که حداقل نسبت کفایت سرمایه بر اساس سرمایه لایه یک و مجموع سرمایه لایه یک و ۲ به ترتیب برابر با ۴.۵ و ۸ درصد خواهد بود.
هیات مدیره بانک پارسیان می‌گوید: با توجه به اینکه خالص سرمایه لایه یک بانک در مقطع زمانی ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ منفی بوده لذا سرمایه نظارتی این بانک در کمترین مقدار یعنی صفر قرار دارد و به همین دلیل نسبت سرمایه پایه بانک نیز کمترین مقدار یعنی صفر است. از این جهت بانک پارسیان برای حفظ و توسعه فعالت‌ها و روابط خود ناچار به افزایش سرمایه برای تامین الزامات سرمایه‌ای مصوب شورای پول و اعتبار است.
آنها تاکید می‌کنند: اگر بانک سرمایه خود را به ۲۴۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به میزان ۸۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال افزایش دهد، وضعیت سرمایه نظارتی لایه یک بانک پارسیان بهبود یافته و با توجه به برنامه این بانک جهت خروج از سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی و بهبود سرمایه نظارتی لایه ۲، مجموع سرمایه نظارتی بانک در سال‌های آینده در نصاب تعیین شده از سوی بانک مرکزی قرار می‌گیرد.
به گفته اعضای هیات مدیره بانک پارسیان، روند افزایش سرمایه در بانک‌ها امری مستمر و لازمه افزایش دارایی‌های بانک است و امکان توقف وجود ندارد چرا که کاهش سرعت روند افزایش سرمایه بانک‌ها یا توقف آن باعث می‌شود تا بانک‌ سهم خود را از دست داده و از کورس رقابت با رقبای دیگر جا بمانند.
سهامداران بانک پارسیان بخوانند
در گزارش هیات مدیره این بانک آمده است: یکی از مهمترین و موثرترین اهرم‌های کنترلی بر فعالیت بانک‌ها، نسبت کفایت سرمایه آنهاست که از سوی کمیته بین‌المللی بال تنظیم و به کشورهای عضو از جمله ایران ابلاغ شده که بر اساس آن به بانک‌های کشورهای عضو توصیه اکید شده که ترتیبی اتخاذ کنند که در هیچ مقطعی نسبت کفایت سرمایه آنها از ۸ درصد کمتر شود. از این رو بانک پارسیان هم جهت حفظ سهم خود از بازار منابع بانکی و حفظ مشتریان کلان و معتبر ناگزر از افزایش سرمایه خواهد بود.
آنها در سهامدارن بانک خواسته‌اند تا به پیشنهاد افزایش سرمایه رای مثبت دهند که در این صورت سرمایه بانک پارسیان در سال جاری ۴۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال و در سال آینده هم ۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر افزایش می‌یابد.
اگر سهامدار بانک پارسیان هستید یا تصمیم دارید روی سهام این بانک سرمایه‌گذاری کنید، حتما گزارش اعضای هیات مدیره این بانک را مطالعه کنید

متن کامل پیشنهاد افزایش سرمایه بانک پارسیان

گفتنی است: اسفند سال گذشته مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده با حضور ۷۹ درصد از سهامداران در محل ساختمان مرکزی بانک پارسیان برگزار شد و سهامداران پس از ارایه گزارش هیات مدیره و گزارش بازرس قانونی، با افزایش سرمایه ۵۵۸ درصدی این بانک از ۲۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال به ۱۵۶ هزار و۳۴۰ میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی ها موافقت کردند.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا