بانک صادرات اطلاعات مهم را سانسور کرد

بهاره صفاری اصفهانی: گروه مالی بانک صادرات صورت‌های مالی تلفیقی گروه و بانک خود را برای سال مالی 1400 به صورت کلی منتشر و اقدام به سانسور اطلاعات مهم کرده است. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که همه بانک‌های حاضر در بازار سهام در گزارش خود یادداشت‌های توضیحی خود درباره عملکرد سال گذشته را فاش کرده‌اند.

به گزارش دنیای بانک، صورت‌های مالی تلفیقی گروه و بانک صادرات ایران شامل 152 صفحه می‌شود اما این بانک تنها یک فایل 13 صفحه‌ای را روی کدال قرار داده و یادداشت‌های توضیحی درباره کارنامه خود را افشا نکرده است تا سهامداران در جریان ریز دخل و خرج این بانک قرار گیرد.

آنچه بانک صادرات به زعم خود شفاف‌سازی کرده تنها محدود به صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان و صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام و صورت جریان‌های نقدی گروه و بانک صادرات می‌شود و نکته عجیب اینکه بانک یادشده گفته که این اطلاعات را بر اساس قانون پولی و بانکی، استانداردهای حسابداری و مقررات بانک مرکزی منتشر کرده که 22 خرداد امسال تنها به امضای 3 عضو هیات مدیره شامل سید ضیاء ایمانی، یاسر مرادی و امیر یوسفیان رسیده است.

این در حالی است که بر اساس مقررات بانک مرکزی، قانون پولی و بانکی و استانداردهای حسابداری، یادداشت‌های توضیحی بانک‌ها شامل 55 سرفصل می‌شود که از جمله مهمترین سرفصل‌های سانسور شده توسط بانک صادرات ایران می‌توان به میزان مطالبات بانک از دیگر بانک‌ها و مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته به بانک صادرات، بدهی بانک صادرات به دیگر بانک‌ها، وضعیت سود سپرده مشتریان و سود سهام پرداختی، ذخایر قانونی، ریز خالص سود یا زیان ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها، جزییات هزینه سود سپرده‌ها، درآمد و هزینه کارمزدهای بانک، اطلاعات تسهیلات و تعدات اشخاص مرتبط از جمله حقوق و مزایای پرداخت شده به هیات مدیره واعضای هیات عامل و همچنین اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان می‌شود.

انتظار می‌رود که سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بانک مرکزی نسبت به این اقدام بانک صادرات واکنش نشان داده و هیات مدیره را موظف سازند بر اساس استانداردهای حسابداری و مقررات موجود، یادداشت‌های توضیحی مربوط به صورت‌ مالی و حساب سود و زیان بانک در سال 1400 را منتشر کنند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا