بانکهای برنده و بازنده افزایش قیمت ارز

بانک مرکزی ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در بخشنامه‌ای نظر نهایی خود درباره نرخ تسعیر ارز را اعلام کرد که بر اساس آن هر یورو معادل ۲۲ هزار تومان و هر دلار آمریکا هم ۲۰ هزار تومان ارزشگذاری شده و به بانکها اجازه داده شده تا وضعیت ارزی خود را بر اساس نرخ‌های یادشده اصلاح و در صورتهای مالی شان محاسبه کنند. سوال مهم این است که کدام بانک برنده هستند و کدام بانک بازنده؟

به گزارش دنیای بانک، تاکنون ۱۴ بانک حاضر در بازار سهام ایران طی یک نامه رسمی تاثیر بخشنامه بانک مرکزی درباره اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانکها برای گزارشگری مالی منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۰ را بر حساب سود و زیان خود اعلام کرد‌اند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌‌‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ معادل ۲۲‌هزار تومان برای هر یورو و ۲۰‌هزار تومان برای هر دلار آمریکا تعیین شده است. این در حالی است که نرخ تسعیر برای گزارشگری مالی منتهی به سال ۱۳۹۹ برای هر یورو ۱۲‌هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار ۱۱‌هزار تومان بود. در نیمه دوم سال بانک مرکزی این نرخ را افزایش داد و به این ترتیب صورت‌های مالی و حساب سود و زیان بانک‌ها در نیمه نخست سال گذشته بر اساس نرخ تسعیر ارز معادل ۱۹ هزار تومان به ازای هر یورو و ۱۵٫۹ هزار تومان برای هر دلار و سایر ارزهای خارجی به نرخ برابری آنها به یورو مورد بازنگری و محاسبه قرار گرفته بود.

تاکنون بانک پاسارگاد، بانک ایران زمین، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک شهر، بانک دی، بانک پارسیان، پست بانک، بانک تجارت، بانک خاورمیانه، بانک اقتصادنوین، بانک کارآفرین، بانک صادرات و بانک ملت درباره اثر افزایش نرخ تسعیر ارز شفاف‌سازی کرده‌اند.

بانک مرکزی نرخ تسعیر هر یورو را برای گزارشگری مالی بانک‌ها در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۹ هزار تومان اعلام کرده بود که برای سال ۱۴۰۰ این رقم با ۱۵٫۸ درصد افزایش به ۲۲ هزار تومان رسیده و هر دلار آمریکا هم از ۱۵٫۹ هزار تومان برای سال ۹۹ با رشدی ۲۵٫۸ درصدی به ۲۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

واکنش و شفاف‌سازی بانک‌ها را بخوانید

بخشنامه تسعیر نرخ ارز

بانک پاسارگاد: قطعا افزایش درآمد داریم

بانک پاسارگاد می‌گوید: با توجه به وضعیت مثبت باز ارزی بانک حدود ۷۳۵ میلیون دلار تا این تاریخ و همچنین با اعمال نرخ‌های قید شده در بخشنامه بانک مرکزی و لحاظ هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و مالیات متعلقه، قطعاً بانک با افزایش درآمد مواجه خواهد شد که تعیین آثار واقعی آن بر صورت سود و زیان بانک، مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی بانک و حسابرسی آن و نیز رسیدگی مقامات مالیاتی خواهد بود.

 

بانک ایران زمین: اثر با اهمیتی ندارد

بانک ایران زمین هم اعلام کرد که بخشنامه آخر سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی درباره تسعیر نرخ ارز، آثار مالی با اهمیتی بر صورت‌های مالی سالانه منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ این بانک نخواهد داشت.

بانک سامان: اثر مثبت درآمدی دارد

بانک سامان هم از وضعیت باز ارزی مثبت تا روز ۲۲ اسفندماه خبر داده و میزان آن را ۵۸ دلار اعلام و تاکید کرد: قطعا اعمال نرخ‌های جدید در تسعیر، اثر درآمدی را برای بانک به همراه خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به تهیه صورت‌های مالی۱۲ ماهه ۱۴۰۰ است و در اولین فرصت، آثار مالی مربوطه طی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ جهت اطلاع عموم سهامداران بانک سامان افشا می‌شود.

بانک سرمایه: زیان بیشتر می‌شود

بانک سرمایه اما اعلام کرده که افزایش نرخ تسعیر ارزهای خارجی اثر منفی بر صورت‌های مالی این بانک دارد و بر میزان زیان بانک می‌افزاید. این بانک اعلام کرده که با توجه به اینکه وضعیت ارزی این بانک منفی است و بدهی‌های ارزی بیشتر از دارایی‌های ارزی برآورد شده، تسعیر ارز با مبالغ اعلامی در بخشنامه بانک مرکزی باعث افزایش زیان شده، که زیان موصوف با توجه به سود و زیان بانک بسیار کم اهمیت خواهد بود.

شفاف سازی دوپهلوی بانک شهر

بانک شهر به جای پاسخ شفاف به صورت مبهم و دوپهلو به بخشنامه بانک مرکزی واکنش نشان داده و می‌گوید: تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ است و در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار افشا می‌شود.

بانک دی: تاثیری ندارد

بانک دی به صورت یک خطی اعلام کرده که اجرای بخشنامه تسعیر نرخ ارز بانک مرکزی، تاثیر با اهمیتی بر صورت سود و زیان دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ این بانک نخواهد داشت.

بانک پارسیان: وضعیت ارزی مثبت است

بانک پارسیان هم خبر داده که وضـعیت مثبت باز ارزی بانک حدود ۳۴۲ میلیون دلار مثبت برآورد شده است، لیکن تعیین آثار واقعی آن برصورت سود و زیان بانک، مسـتلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی بانک وحسابرسی آن و نیز رسیدگی مقامات مالیاتی خواهد بود.

پست بانک: درآمد افزوده می‌شود

پست بانک هم از وضعیت ارزی مثبت خود خبر داده و می‌گوید: با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت این بانک حدوداً معادل ۱۱ میلیون ۴۲۱ هزار یورو یورو در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اعمال نرخ‌های جدید تسعیر برای بانک آثار درآمدی خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی بانک خواهد بود.

بانک تجارت؛ شناسایی ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد

بانک تجارت از وضعیت مثبت ارزی به میزان ۷۰۰ میلیون دلار خبر داده و گفته است که اجرای بخشنامه بانک مرکزی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال آثار درآمدی برای بانک دارد اما تعیین آثار دقیق آن در سود و زیان بانک منوط به تکمیل فرآیند تهیه و تایید صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود.

بانک خاورمیانه و تراز ارزی مثبت ۷۰۲ میلیون یورویی

بانک خاورمیانه هم میزان وضعیت ارزی خود را مثبت برآورد کرده و از تراز ۷۰۲ میلیون یورویی به نفع این بانک خبر داده و می‌گوید: با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت بانک خاورمیانه حدوداً معادل ۷۰۲ میلیون یورو در پایان اسفند سال ۱۴۰۰، اعمال نرخ‌های جدید تسعیر برای بانک اثر درآمدی خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک ( شامل تعیین نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیر آن بر ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی و … ) منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی بانک خواهد بود.

حرکت بانک اقتصادنوین روی تراز مثبت ارزی

بانک اقتصاد نوین اعلام کرد: با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت قابل تسعیر این بانک، معادل ۱۵۳ میلیون یورو، اعمال نرخ‌های جدید تسعیر برای این بانک اثر درآمدی خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق و کامل آن بر سود و زیان بانک، منوط به تکمیل فرایند تهیه صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود.

بانک کارآفرین: برای ما درآمد دارد

بانک کارآفرین از افزایش نرخ ارز خوشحال است و اعلام کرده که با لحاظ اینکه در حال حاضر وضعیت باز ارزی مثبت این بانک تقریباً معادل ۲۷میلیون یورو می‌باشد، اعمال نرخ‌های جدید تسعیر برای بانک اثر درآمدی خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق و کامل آن بر سود و زیان بانک (تعیین نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیرآن بر ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی و غیره) منوط به تکمیل فرایند تهیه صورت‌های مالی بانک خواهد بود.

بانک صادرات از تراز مثبت ارزی خبر می‌دهد

بانک صادرات ایران از سرانجام از مثبت شدن وضعیت تراز ارزی خود خبر داده و می‌گوید: افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانک درآمد دارد. بر اساس اطلاعیه رسمی بانک یادشده، با در نظر گرفتن وضعیت باز ارزی مثبت قابل تسعیر این بانک حدود ۲۸۴ میلیون یورو ( با لحاظ نمودن سپرده‌های ارزی مرتبط با اعتبارات اسنادی ریفاینانس مرتبط با شعب خارج از کشور)، اعمال نرخ‌های جدید تسعیر برای این بانک اثر درآمدی بر سود و زیان دوره خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق و کامل آن، منوط به تکمیل فرایند تهیه صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود.

تراز مثبت ۴٫۴ میلیارد یورویی بانک ملت

بانک ملت به نظر وضعیت مطلوب تری از حیث تراز مثبت ارزی دارد چرا که اعلام کرده است: با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز اعمال شده و با لحاظ خالص وضعیت باز ارزی مثبت این بانک تا پس از کسر ذخایر مطالبات مشکوک الوصول به ارز که حدود ۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون یورو خواهد بود، اعمال نرخ‌های جدید ابلاغی بانک مرکزی در تسعیر اقلام ارزی پولی، اثر درآمدی با اهمیتی را برای بانک به همراه خواهد داشت، لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به اعمال نرخ در سامانه‌های عملیاتی و مالی در پایان سال و تهیه گزارشات و صورت‌های مالی پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود.

از نرخ تسعیر ارز چه می‌دانیم؟

به گزارش دنیای اقتصاد، در تعاریف حسابداری واحد پول گزارشگری به معنای واحد پول مورد استفاده در ارائه صورت‌های مالی است. تسعیر به معنای نرخ نهادن و قیمت‌گذاری است. از آنجا که پول رایج کشورها با هم متفاوت است، برای تجارت خارجی، معامله‌‌‌گران به واحد پول یکسانی نیاز دارند تا بتوانند با تبدیل پول خود به آن واحد مشخص، معاملات بین‌المللی خود را با آن واحد پولی یکسان انجام دهند. نرخی که بر اساس آن دو واحد پولی متفاوت به هم تبدیل می‌‌‌شوند نرخ تسعیر گفته می‌شود. معمولا هر ۶ ماه یک بار نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. اهمیت نرخ تسعیر برای شرکت‌ها آن است که آنها به کمک آن می‌توانند میزان فروش و سود واقعی خود را شناسایی کنند. به همین دلیل است که تغییر نرخ تسعیر که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود عملکرد شرکت‌های مالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و موجب تغییر صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود.

به این ترتیب سود و زیان ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌‌‌ها و بدهی‌‌‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل می‌شود. اگر مانده سر فصل حساب سود و زیان انباشته بانک و موسسه اعتباری غیر‌بانکی قبل از تخصیص اندوخته‌‌‌ها نشان‌‌‌دهنده سود باشد، سود مزبور تا مبلغ سود ناشی از تسعیر به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیر‌بانکی شود. اگر مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر دارایی و بدهی‌‌‌های ارزی، صرفا کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا