حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر
انواع استراتژی‌های نوآوری باز را تجربه کردیم

نظام کارمزدی جدید می‌‏خواهد نظام پرداخت را به سمت خودترمیمی و افزایش درآمد متناسب با تورم ببرد: «امروز می‌‏توانیم قدری نفس بکشیم و حرف از نوآوری‌‏هایی بزنیم که از قبل برایش برنامه‌‏ریزی کرده بودیم. ما در شرکت سپهر نمی‌‏توانستیم یک تیم ۱۰ یا ۱۵نفره از توسعه‌دهنده‌های حرفه‌‏ای بگذاریم که اپلیکیشن اندرویدی جدید بسازند، ولی اکنون تمام این کارها را برای کیف پول، درگاه پرداخت، کارت‌‏خوان اندرویدی، اپ موبایل و… انجام می‌‏دهیم. همین امروز در کیف پول سپهر انواع و اقسام سرویس‌‏ها را می‌‏بینید، چون استراتژی‌‏هایی را که از قبل در ذهنمان می‌‏چرخید می‌‏توانیم با ارتقای حاشیه سود خدمات به منصه ظهور برسانیم. تاکنون در لایه تحقیق و توسعه مانده بودیم، ولی امروز به توسعه محصول رسیده‌‏ایم. صنعت پرداخت ما رگولاتوری خوبی دارد و بانک مرکزی، همراه و همکار صنعت شده تا شرکت‌‏ها جان بگیرند. فعالان بزرگ نیز در کنار مجموعه‌‏های کوچک فین‌‏تکی همواره پای کار هستند و به جامعه مشتریان سرویس می‌‏دهند.»

آقابابایی توضیح می‌‏دهد که گرچه سهم اقتصاد دیجیتال ایران نسبت به میانگین جهانی و حتی کشورهای منطقه خیلی عقب مانده، ولی افق‌‏های روشنی را پیش رو می‌‏بیند: «ما در منطقه سهم ۷درصدی را از حیث سهم اقتصاد دیجیتال داریم، در برنامه هفتم توسعه نیز قرار است این سهم به ۱۵درصد برسد. صنعت پرداخت ما به واسطه روحی که شاپرک در شرکت‌‏ها حاکم کرده و به‌خاطر گزارش‌‏های اقتصادی که هر ماه به شکل شفاف منتشر می‌‏کند، در فضای رقابتی به سمت نوآوری می‌‏روند.

در شرکت سپهر، بعد از افزایش سرمایه شاهد اقبال مشتریان به سرویس‌‏های نوآورانه بودیم. در یک مقطع برای ارائه خدمات جدید، مثلاً پرداخت شناسه‌‏دار، مشکل داشتیم. امروز انواع سرویس‌‏های استعلامی را با هم ادغام و برای هر صنف به شکل جداگانه برنامه‌‏ریزی می‌‏کنیم؛ مثلاً می‌‏دانیم برای سوپرمارکت‌‏ها چه سرویسی جذاب است و اینکه Embedded Financing در آینده به کدام سمت‌و‌سو می‌‏رود. همچنین برای پرداخت‌‏های A2A نیز برنامه داریم.»

نوآوری یک‌شبه اتفاق نمی‌‏افتد، بلکه چرخه‌‏ای مستمر است و فازهای مختلف را از ایده تا عمل می‌‏پیماید. او در این باره می‌‏گوید: «در این ۲۰ ماه که در خدمت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بودم، تلاش من تحریک نوآوری در لایه محصول، فرایند، مشتری، منابع انسانی و جبران خدمات برای همکاران در حد توان شرکت بود. درواقع با اتکا به بضاعت‌‏ها و پتانسیل‌‏های موجود، سعی داشتم در لایه زیرساخت و محصول به سمت نوآوری برویم. بعضی جاها کار زیرساختی کردیم تا به محصولات بزرگ برسیم. اپلیکیشن باشگاه مشتریان حاصل همین تلاش است. بعضی جاها نیز نوآوری را در محصول تازه نمود داده‌‏ایم.»

بحران نیروی انسانی

آقابابایی، مهاجرت نیروی انسانی را عمده‌‏ترین چالش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور قلمداد می‌‏کند و می‌‏گوید قطعاً در دو سال آینده در این مورد به بحران جدی می‌‏رسیم: «نگهداشت و توسعه شبکه و جذب مشتریان جدید قطعاً با مشکلاتی همراه خواهد بود. اکنون حدود ۶ ماه است که نرخ ارز نسبتاً ثابت مانده و امیدواریم پایداری شرایط بتواند چشم‌‏انداز مالی شرکت‌‏ها را بهبود بخشد و امکان برنامه‌‏ریزی برای حداقل یک سال فراهم شود. چالش‌‏های مالیات نیز زنگ هشدار بعدی برای کسب‌‏وکارها خواهد بود. در بودجه سال آینده، بخش عمده درآمدهای دولت از منابع مالیاتی پیش‌‏بینی شده، پس احتمالاً همه به دنبال مسیر موازی به جای پرداخت مبتنی بر کارت‌‏خوان می‌‏گردند.»

به عقیده او، آگاه‌‏سازی، راهکار تعدیل چالش‌‏های اجتماعی و فرهنگی در سال آینده خواهد بود: «هر اقدام سلبی باید با اشراف به تبعات فرهنگی و اجتماعی آن باشد و به ‌‏شکل تدریجی رخ دهد. امروز مردم کشور به علت تحریم‌‏های ظالمانه با تنگنای اقتصادی و تورم شدید روبه‌رو هستند. هر تصمیمی برای محدودسازی می‌‏گیریم باید همراه با اطلاع‌‏رسانی و آگاه‌‏سازی قبلی باشد.»

هم‌‏افزایی دو صنعت بانک و تلکام

آقابابایی جزو مدیرانی در صنعت بانکی و پرداخت است که تجربه فعالیت در صنعت تلکام را نیز در سوابق کاری خود دارد. او با توجه به سوابق خود در این صنایع از لزوم هم‌‏افزایی بین دو صنعت بانک و تلکام در کشور می‌‏گوید: «هم‌‏افزایی بین صنعت بانک و تلکام می‌‏تواند منتهی به فراگیری مالی شود و فراگیری مالی می‌‏تواند در تمام صنایع با استراتژی‌‏هایی مثل ادغام، ترکیب و تملک اتفاق بیفتد. در صنعت تلکام وقتی صحبت از شارژ و قبض و سرویس‌‏های ارتباطی می‌‏شود، یعنی اینکه بخشی از اکوسیستم مبتنی بر پرداخت است. این همکاری بین صنعت بانکی و تلکام می‌‏تواند در لایه سرویس، محصول مستقل یا حتی محصول مشترک بروز و ظهور یابد.»

آقابابایی، ارائه سرویس‌‏های دایرکت دبیت، Embedded Financing و پرداخت‌‏های موردی را راهکاری برای تسهیل صنعت تلکام بر می‌‏شمارد: «اکنون صنعت تلکام نیز سالیان سال است که با چالش‌‏های کارمزدی دست و پنجه نرم می‌‏کند. ارائه سرویس‌‏های نوآورانه در صنعت پرداخت می‌‏تواند هزینه‌‏های تلکام را کاهش دهد و ضمناً تجربه خوبی برای مشتری را رقم بزند تا چسبندگی مشتریان حفظ شود. وقتی ترکیب سرویس‌‏های بیمه، بانک، بورس، لیزینگ و صنایع تلکام با فراگیری مالی همراه شود، تجربه خوبی به مشتریان ارائه می‌‏دهد.»

نئوبانک نیز یک اکوسیستم فراگیری مالی به حساب می‌‏آید که انواع سرویس‌‏های پرداخت، بیمه، اعتبار و خدمات تطبیقی را با هم ارائه می‌‏دهد. او با بیان این موضوع می‌‏گوید: «امروزه شاهد «بانکداری به مثابه خدمت» هستیم. صنعت پرداخت در تمام ساحت‌‏های فراگیری مالی می‌‏تواند در جایگاه بازیگر اصلی یا فرعی ایفای نقش کند.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به‌عنوان سخن پایانی، با تأکید مجدد بر دستاوردهای این شرکت اظهار امیدواری می‌‏کند که مسیر توسعه سپهر در آینده نیز استمرار یابد و صنعت پرداخت کشور که همچنان رو به بلوغ و ارتقا می‌‏رود به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد: «امروز در عصر هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا و یادگیری ماشین هستیم؛ پس فناوری‌های جدید می‌‏توانند با ارائه سرویس‌‏های جدید به شهر بروز یابند و یک گام به بالا برداریم تا تجربه کاربری جذاب‌‏تری را برای مشتریان رقم بزنیم.»

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا