کاهش ۱۷ درصدی سود بیمه اتکایی ایرانیان

به گزارش دنیای بانک و بیمه سود خالص هر سهم بیمه اتکایی ایرانیان از ۱۳۱ ریال در ۳ ماه آخر سال ۹۸ به ۱۰۹ ریال در ۳ ماه آخر سال ۹۹ کاهش یافته که افتی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. سود انباشته این شرکت هم در این مدت با رشدی ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۲ هزار و ۳۶۳ میلیارد و ۴۹۹ میلیون ریال برآورد شده است.

حساب سود و زیان بیمه اتکایی ایرانیان در بازه زمانی یادشده نشان می‌دهد جه حق بیمه صادره این شرکت با افتی ۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۱۸۹ میلیارد و ۶۴۵ میلیون ریال رسیده و درآمد حق بیمه هم با رشدی ۹۰ درصدی بالغ بر ۴۵۲ میلیارد و ۸۸۷ میلیون ریال برآورد شده و درآمد حق بیمه سهم نگهداری شرکت هم رشدی ۹۷ درصدی داشته است.

نکته مهم اینکه خسارت پرداختی بیمه اتکایی ایرانیان در ۳ ماه آخر سال ۹۹ با رشدی ۲۹۱ درصدی نسبت به ۳ ماه آخر سال ۹۸ با رقم ۲۰۸ میلیارد و ۵۸ میلیون ریال رسیده است. این گزارش می‌افزاید: سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت یادشده در ۳ ماه پایانی سال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۸ درصد، درآمد سرمایه‌گذاری از محل ذخایر فنی ۱۹ ذرصد و سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای ۱۰ درصد افت کرده و هزینه‌های اداری و عملیاتی شرکت هم رشدی ۹۰ درصدی را تجربه کرده است.

پذیرش ریسک بر اساس اصول و موازین حرفه ای و فنی و ایجاد پرتفوی متنوع و متوازن از اهم راهبردهای مدیریت  بیمه اتکایی ایرانیان در قبول قراردادهای اتکایی اعلام و تاکید شده که همانند سالهای قبل انتظار می رود در پرتفوی شرکت، رشته آتش سوزی، نفت و انرژی، مهندسی و باربری بیشترین سهم را دارا باشند و شرکت بتواند برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ به حق بیمه‌ای معادل ۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال دست پیدا کند.

هیات مدیره شرکت اعلام کرده که بیمه اتکایی ایرانیان در مقام بیمه گر اتکایی تا حد زیادی تابع روند ایجاد و کنترل خسارت ها در شرکت های بیمه گر واگذارنده خواهد بود ولیکن سیاست های شرکت در انتخاب مناسب و پذیرش ریسک در محدوده ظرفیت های فنی و بر اساس اصول و موازین حرفه ای نقش موثری در کنترل خسارت ها دارد. افزون بر اینکه در خصوص ذخایر فنی نیز شرکت حداکثر اهتمام خود را برای کسب اطلاعات بموقع به عمل می آورد و ذخایر فنی خود را با محافظه کاری و در حد کفایت مطابق آیین نامه برآورد و در حسابها منظور می کند.

چشم‌انداز سرمایه گذاری اتکایی ایرانیان

راهبرد تیم مدیریتی بیمه اتکایی امین در خصوص سرمایه گذاری ها هم یگیری مستمر تحولات اقتصادی ، سیاسی ، ملی و بین المللی و بازارهای سرمایه گذاری از جمله بازارهای مالی و پولی از طریق برگزاری جلسات شورای سرمایه گذاری و متنوع سازی سبد سرمایه گذاری های شرکت به منظور به کارگیری موثر دارایی ها و کسب بازده مناسب از فعالیت های سرمایه گذاری در چارچوب ضوابط آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه اعلام شده است. همچنین این شرکت اقدام به خرید یک ساختمان کلنگی در هیابان آفریقا، خیابان سمیه به مساحت ۶۱۵ متر مربع به ارزش ۸۳۰ میلیارد تومام کرده و جزییات این سرمایه‌گذاری قرار است در آینده اعلام شود.

رسول سعدی، سید محمد آسوده، حجت پوستین چی، محمد میهن یار و روح‌الله رهنما فلاورجانی ۵ عضو هیات مدیره بیمه اتکایی ایرانیان هستند و سکان هدایت این شرکت را سید محمد آسوده از چهره‌های باسابقه و شناخته شده صنعت بیمه ایران بر عهده دارد. بیمه پاسارگاد ۱۰ درصد، تامین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی پاسارگاد ۹.۴۲ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان ۷.۸۶ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند و ۵ شرکت بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه نوین، بیمه ملت و بیمه دی از دیگر سهامداران حقوقی بیمه اتکایی ایرانیان هستند.

ارزیابی ریسک شرکت بیمه اتکایی ایرانیان

به گزارش دنیای بانک و بیمه بر اساس گزارش حسابرسی شده و تاییدیه بیمه مرکزی محاسبات ریسک شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که نسبت توانگری مالی این شرکت به ۶۶۳ درصد دارد که به این ترتیب طی ۵ سال گذشته این شرکت همواره در سطح یک توانگری مالی آنهم بالاتر از ۶۰۰ درصد ارزیابی شده که نشان از ظرفیت بالای توسعه بیمه‌های اتکایی در صورت بهبود شرایط بازار داخلی و یا برقراری روابط همکاری با بازارهای بین‌المللی دارد.

نوع ریسکمقدار ریسک (میلیون ریال)
ریسک بیمه‌گری۷۸۰۷۰۰
ریسک بازار۹۰۰۴۵۶
ریسک اعتبار۳۱۵۸۸
ریسک نقدینگی
ریسک کل – سرمایه الزامی۱۱۹۲۲۵۶
مازاد بیمه ۰ سرمایه موجود۷۹۰۵۷۴۶
نسبت توانگری مالی به درصد۶۶۳
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا