کاربرد اپلیکیشن های غیر متمرکز در نظام بانکداری- بخش دوم

در عصر دیجیتال ارتباط انسان ها با فناوری های روز باعث ظهور سلایق و علایق جدید در دایره ی رفتار انسان ها شده است. در دسترس بودن اطلاعات خصوصی و حیاتی کاربران در فضای مجازی و سامانه های اطلاعاتی، فرصت های کلاهبردی زیادی در اختیار هکرها و سودجویان اینترنتی قرار داده است. نگرانی کاربران از سرقت اطلاعات شخصی و در اختیارگرفتن آن ها توسط سودجویان، باعث ایجاد ابهام در امنیت و سلامت سامانه های اطلاعاتی در دنیای امروز شده است.

کاربرد اپلیکیشن های غیر متمرکز در نظام بانکداری- بخش دوم

اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApps)، ابزار استفاده کاربران در بانکداری غیرمتمرکز

یکی از موانع جدی در مبحث بلاکچین و خدمات مالی غیرمتمرکز (Defi)، کاربری ساختن و در دسترس قرار دادن مزیت های این تکنولوژی برای غالب افراد جامعه است. اپلیکیشن های غیرمتمرکز بهترین و ساده ترین راه حل برای کاربردی ساختن فناوری بلاکچین در تمامی حوزه ها (به خصوص بانکداری) است. در دسترس قرار دادن مزیت ها و کاربردهای صنعت بلاکچین، نیازمند ظهور پلتفرم های گرافیکی ساده و جذابی می باشد. این پلتفرم های غیر متمرکز یا همان dAppها، خدمات بانکی به صورت مستقیم و با بهترین کارایی و ساده ترین روش در اختیار مشتریان بانکی قرار دهد.

نحوه استفاده از مزیت های صنعت بلاکچین در نظام بانکداری و کاربردی ساختن و در دسترس سازی آن در حوزه بانکداری در حال مطالعه توسط بانک های بزرگ در سراسر دنیا می باشد. مزیت هایی صنعت بلاکچین در نظام بانکداری نظیر؛ افزایش بازدهی و کاهش هزینه ها- امنیت- افزایش حجم تراکنش ها و ارتقا قابلیت های پرداخت؛ تنها با ساده سازی و کاربردی ساختن آن در قالب پلتفرم هایی با کاربری آسان امکان پذیر است.

لزوم پیاده سازی خدمات بانکی بر بستر بلاکچین به صورت کاملا شفاف و ساده و در دسترس؛ باعث ظهور اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Decentrilized Application (dApp)) در نظام بانکداری شده است. اپلیکیشن های غیر متمرکز یک پلتفرم همراه کاملا جذاب و ساده (همانند پلتفرم های همراه بانک) می باشد که خدمات مبتنی بر صنعت بلاکچین وارزهای دیجیتال ملی (CBDC) و سایر ارزهای دیجیتال مرجع را امکان پذیر می سازد. این خدمات می توانند تمام سازوکارهای اداری و خدمات دهی در نظام بانکداری را به صورت کاملا هوشمند و بدون فرآیندهای پیچیده اداری و هزینه های اضافی ارائه دهد. مبادله مالی در این سیستم ها با به کارگیری قرارادادهای هوشمند و به صورت پایا و پایا و تماس مستقیم میان دو طرف معامله صورت می گیرد و امنیت داده و سرعت مبادله در آن نسبت به سازوکارهای متمرکز امروزی بسیار بالاتر است.

ساماندهی و اجرا می شود، باعث پیوند مستقیم میان کابران و کیف های پول دو طرف معامله می شود. اپلیکیشن های غیرمتمرکز بر خلاف نوع متمرکز آن، فاقد Data Center مرکزی و ناظر فیزیکی برای کنترل تراکنش ها است و این کنترل و نظارت توسط ISP که یک کنترل کننده ی هوشمند و درون سیستمی در اپلیکیشن هست، انجام می گیرد.

تفاوت اپلیکیشن های غیرمتمرکز با نوع متمرکز آن (نظیر همراه بانک های امروزی)

  • ارز قابل مبادله

    در اپلیکیشن های متمرکز با ارزهای ملی و تحت نظارت بانک مرکزی (همانند ریال فیزیکی) مبادله صورت می گیرد اما در اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApp)‌ مبادله بر اساس ارزهای دیجیتال (چه ارزهای دیجیتال ملی و چه ارزهای مستقل) صورت می گیرد.

  • هوشمند بودن dApps و تاثیر ناپذیری از سامانه های فرادستی و خطاهای انسانی

    اپلیکیشن های متمرکز تنها مبتنی بر خدمات درون بانکی و تحت کنترل بانک عامل و بانک مرکزی است. در سیستم متمرکز، نظارت مستمر توسط نهادهای نظارتی شکل می گیرد و آسیب دیدن سامانه های بالادستی نظیر شبکه ی شتاب یا سیستم جامع بانکی بانک مرکزی می تواند خدمات دهی اپلیکیشن را با وقفه مواجه کند. اما خدمات دهی سامانه های غیرمتمرکز توسط پروتکل های هوشمند اختصاصی و رقابتی شکل میگیرد که مستقل از سامانه های بالادستی و موازی است و دستورالعمل ها و محدودیت های آن تنها توسط پروتکل های هوشمند اختصاصی و بدون حضور شخص یا سامانه ثالث صورت می گیرد.

حکمرانی و نهاد تنظیم گر

حکمرانی (مدیریت جامع) در سامانه ای غیرمتمرکز توسط نهاد مستقل و یا مدیریت جمعی صورت می گیرد. پروتکل های هوشمند اعمالی توسط طراحان اپلیکیشن به صورت کاملا هوشمند؛ مبادلات و خدمات صورت گرفته را کنترل می کند. سند توسعه اپلیکیشن های غیرمتمرکز کاملا مستقل و توسط نهاد توسعه دهنده بانکی تنظیم و اعمال می شود. اما در سامانه های متمرکز؛ حکمرانی و مدیریت سامانه با تاثیر از نهادها و اسناد بالادستی نظیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

مزیت های اپلیکیشن های غیر متمرکز (dApps) برای تحول آفرینی و خلق ارزش افزوده در نظام بانکی

در اپلیکیشن های غیرمتمرکز صنعت بانکداری؛ خدمات بانکی نظیر انتقال و تراکنش ارزهای مرجع (نظیر ریال دیجیتال) و یا مبادله ارزهای فیزیکی (ریال فیزیکی) با ریال دیجیتال یا سایر ارزهای با سرعت قابل توجه و امنیت مورد نیاز قابل ارائه هستند. انعطاف پذیری و بهبود چابکی سیستمی در نظام بانکی از دیگر دستاوردهای اپلیکیشن های غیرمتمرکز است. در حال حاضر و در پلتفرم های متمرکز؛ انعطاف پذیری و اعمال تغییرات و محدودیت ها متاثر از دستورالعمل های نهادهای فرادستی و مراجع بالادستی است و همین انطباق کاربرد پلتفرم با سلیقه های به روز شده مشتریان را بسیار سخت می کند. dApps یا اپلیکیشن های غیرمتمرکز این مشکل ساختاری را تا حد زیادی بهبود خواهند داد.

دیفای (Defi) از تکنولوژی نهفته در ارزهای دیجیتال یعنی بلاکچین الهام گرفته است که در آن موجودی‌های مختلف، آمار تراکنش‌ها و تاریخچه آنها در دسترس است و توسط یک شخص یا نهاد خاص اداره نمی‌شود. این موضوع در کیفیت معاملات اهمیت زیادی دارد؛ زیرا استفاده از سیستم‌های متمرکز و نیروی کار انسانی، باعث کندی معاملات شده و به کاربران دسترسی کمتری برای مدیریت مستقیم سرمایه خود می‌دهد. ظهور سیستم های مالی غیرمتمرکز (Defi) باعث انطباق فناوری بلاکچین با سیستم مالی در سراسر دنیا شد. ای هوشمند تمرکز دارد.

  • وجه مالی
      افزایش درآمد های بانکی از طریق تراکنش بر بستر بلاکچین
      افزایش سود آوری و سرمایه در گردش بانک
      توسعه قابلیت های پرداخت و گسترش ابزارهای پرداخت
  • وجه مشتری مداری و برند سازی
      اعتماد سازی میان بانک ونسل جدید از مشتریان با توسعه قابلیت های بلاکچین
      توسعه برندینگ بانک
      ایجاد شفافیت بیشتر در ساختار درونی بانک و کاهش حساسیت ها به نظام بانکی
      وفادار سازی میان بانک و مشتریان خصوصی و عمومی با گسترش زنجیره ی بلاکچین
  • وجه رشد و یادگیری
      چابک سازی ساختار انسانی و عملیاتی با توسعه ی خدمات غیر متمرکز بانکی
      توسعه ی مهارت های جمعی و فردی در عصر ارتباطات و عصر بلاکچین با توسعه خدمات بلاکچین محور در درون ساختار منابع انسانی بانک

نتیجه گیری

اپلیکیشن های غیر متمرکز (dApp) فرصتی ارزنده برای تحول آفرینی بانکی در حوزه دیجیتال و بلاکچین هستند. در آینده ای نزدیک و با گرایش نسل جدید به سمت بلاکچین و خدمات غیرمتمرکز، خدمات بانکی باید به سمت توسعه و رقابتی کردن خدمات اختصاصی مبتنی بر بلاکچین حرکت کنند

خلق ارزش افزوده در شبکه بانکی با استفاده از dApp ها با تاکید بر مزیت غیرمتمرکز بودن صنعت بلاکچین بسیار مورد توجه است. طراحی dApp ها به منظور برقراری قرارداد هوشمند و هدفمند میان توسعه دهندگان دیجیتال) جامعه ی هدف و سرمایه گذاران (مهم ترین بخش در ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت با استفاده از شبکه ی بلاکچین است. طراحی اپلیکیشن های غیرمتمرکز به منظور کاربری های خاص (تامین مالی-صنعت-کشاورزی-بهداشت و …) یک راهکار بسیار مفید برای جذب نقدینگی و سکه های موجود میان کاربران و سرمایه گذاران بزرگ در راستای توسعه ی صنعت دیجیتال و صنایع وابسته می باشد.

نویسندگان: محمدسعید شریفان، عرفان روزبهانی

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا